Frankrike har precis öppnat en 1,5 km lång motorvägssträcka där elbilar och lastbilar kan ladda medan de kör. Tekniken använder kopparspolar under vägen som överför el trådlöst till fordonen – helt utan att stanna vid laddstationer.
Det här kan på sikt förändra hur vi ser på elbilar, batteristorlek och laddinfrastruktur. Projektet kallas Charge as You Drive och drivs av bland andra Vinci Autoroutes och Electreon.
Intressant ide, men kan inte undgå att känna mig lite skeptisk till breddinförande. Känns dyrt och komplicerat och hur påverkas det av yttre faktorer som tex tjälskott.
Om vi skulle säga att den kan ge 300kW och bilen också kan ta emot det. Det betyder 5kWh in i batteriet per minut (obs jag struntar i laddförluster). På motorväg med 120km/h så hinner man 2km på den minuten. Drar sedan bilen 0,15kWh/km så har man fått 4,7kWh och kan köra 3 mil till innan ny sträcka med laddning. Törstigare fordon tex lastbil skulle behöva betydligt tätare eller längre laddsträckor.
Så effektivaste skulle vara att lägga elvägarna i lågfartsområden så man inte behöver ha dem lika långa men fordonen hinner ladda mer. Tex i 30 zon så skulle 500m väg ge lika mycket laddning. Eller som “depåstopp” tex en biväg parallellt med motorvägen med 30km/h som man kör på i 2km så hinner man få in 20kWh innan man svänger ut på motorvägen igen och man har bara tappat 3min jämfört med att blåst på i 120.
Idén är bra. Men det tycker jag även att Nio’s batteribyte är och det slår inte igenom brett. Så jag tror att det är för många externa beroende för att trådlös laddning i vägen skall få ett brett genomslag.
Det vill ju till att man får en bra standard för detta, så att alla bilar kan vara med i systemet. Det har ju tralats som staitonära laddare på detta sätt också. Det vore ju bra om det fanns en eruropa-standard för detta.
Men det kräver ju att bilen kan identifiera sig för att kunna betala för elen man tar emot osv.
Ja det där med både trådlös laddning och laddning under färd har ju dryftats om några år nu och som med allt så är det standards som sätter käppar i hjulen, medan tekniken går före.
Jag tror det dröjer väldigt länge innan vi får se det i några större skalor/sträckor, men i vissa sammanhang kan det säkert vara värt kostnaden. Det funkade ju bra att bygga ut spårvagnarna, även om det kanske är lite lättare med luftburen ström.
Jag utvärderar batteribyte från ett mer globalt perspektiv. Inte om min egen bil kan laddas snabbt. Om vi kan byta de delarna som slits(batteri, däck osv) på ett enkelt sätt och därmed äga våra bilar längre och tillverka färre av dem så tycker jag det är en framgång. Samma sak med mobiltelefoner. Var ju bättre när man enkelt kunna byta batteri istället för att köpa en ny telefon när batteriet börjar bli dåligt.