Varning Elli laddabbonemang

När jag körde Folka så tecknade jag abonnemang från Elli.
Smidigt och absolut billigaste som fanns att tillgå.

All betalning sker via autogiro en gångna månaden och det var frid och fröjd.

Tills nu 2.5år senare.

Tydligen har de missat att dra pengar för enstaka laddningar, och även enstaka månadsavgifter som de ”glömt” inkludera.

Och då jag kör mycket, laddar mycket så kanske man inte varje månad hade koll på att de drog rätt summa. :man_shrugging:

Detta under 2års tid.
Så nu kom det för några månader sedan ett surt tyskt inkasso på 4000:-
Där nära 1200:- är extraavgifter i form av påminnelser, som aldrig skickats ut samt inkossokostander som aldrig borde uppkommit.
Men att slippa betala dessa verkar vara stört omöjligt mot tysk inkasso.
Med ett svenskt bolag hade jag enkelt sagt ”se you in court” men är det någon här som vet hur tyska bolag agerar, för visst måste de använda ett svenskt dito om jag vägrar betala extraavgifter?

Och jag är inte ensam vad det verkar då fler har påpekat samma sak senaste året.

2 gillningar

Ja tyvärr finns det många som klagat på det.
Flera andra trådar här tar också upp det.

Kanske värt kolla upp med KO → ARN och kanske göra en gruppanmälan av er drabbade?!

Kolla noga om du har avtal med ett svenskt eller tyskt bolag. Om du har avtal med svenskt bolag för en svensk tjänst, borde svensk inkassolag gälla. Då bestrider du detta omgående med ref till svensk inkassolag. Var noga med att ha torrt på fötterna.
Lycka till !!

Detta är precis varför jag bara laddar med kortbetalning nu när mitt free unlimited Ionity abonnemang är slut
Att koppla kort eller autogirobetalning till laddkort/abonnemang kan verkligen ta en enda med förskräckelse och @jalle har hamnat i skiten men trodde han handlade i god tro sånt är riktigt trist och kan ta dyr tid att reda ut

Billigare kan bli riktigt dyrt