Varningsljud olika märken (hyundai ioniq 9)?

Planerar skaffa ny elsuv och har provat olika märken. Hyundai ioniq 9 är favorit men jag reagerar på att det är mycket varningsljud trots att jag stängde av varning för hastigheten. Vid motsvarande avstängning på bmw ix3, mercedes glb o glc samt skoda enyaq var det inte alls lika mycket varningsljud. Är det mer ljud i hyundai än tex skoda? Någon med erfarenhet? Går alla varningsljud att stänga av i hyundai ioniq 9? Synd på en i övrigt mycket komfortabel bil.

Jag har en Ioniq 5 med ccNC och skrev en liten instruktion.

Det går att minska plinget i Ioniq 5 2025. För att ställa in ljud går man till hem skärmen och skrollar ned, då får man upp en meny där man kan stänga av Pipljud och ändra volym på Navigationsvarningar och Navigationsanvisningar.
För att stänga av Välkomstljudet går man till Setup, väljer Kombi-instrument och stänger av Välkomstljud.
För att stänga av eller på varningen för hastighetsbegränsning trycker man på skrollhjulet på höger sida av ratten. Det skrollhjulet är också till för att ändra ljudvolymen.

2 gillningar

Är det varningsljuden kvar om man startar bilen utan bilbältet fastspänt?

När jag trycker in start knappen får jag ett pling, ovavsett om säkerhetsbältet är på eller inte på. Det blir inga pling när jag trycker på knapparna eller väljer något på skärmen. Jag får en varning när jag närmar mig en fartkamera. Jag har stängt av röstinformation för navigering. Man slipper att trycka på startknappen, när man startat förvärming/kyla via appen. Bilen går in i Ready läge, när man stänger dörren. Man slipper dock inte plinget.

Jag har provat lite mera. När man trycker på startknappen och inte håller ner bromspedalen får man inget pling. Plinget gäller att bilen går in i eller ur Ready läget. När man stänger av plingljud i menyn så får man inget pling när man trycker på funktioner på skärmen. När man trycker på knappar får man ingen ljudåterkoppling. När man tex byter fil utan att använda blinkerspaken får jag inget pling utan bara en haptisk återkoppling i ratten. Navigationsvarningar går att stänga av eller sänka så att de knappt hörs. Det finns också en inställning för tyst läge, som sänker volymen för högtalarna, navigationsvarningar och navigationsvägledning.

1 gillning

Jag har lagt till lite information i mitt tidigare inlägg.

1 gillning