Vätgas med Toyota Mirai

Toyota tror ju på vätgas. Undrar om det kommer att fungera?

Har vi någon som testat?

Intressant teknik, men ny teknik kostar ju en del, så frågan blir ju om det blir en mera allmän teknik som flyger med allt som krävs i infrastruktur, service m.m.
Just nu reas Mirai ut i USA, såg jag i carup. hyundai Nexo har ju funnits ett antal år och var väl poppis som hemtjänstbilar i nåt prov har jag för mig.

The Electric Viking har varit mycket kritisk. Jag tror att han har pratat om att det varit svårt att få dem sålda i USA också. Om inte Toyota rentav löste in dem.

Men de lider ju lite av samma problem som elbilar gjorde i början -. det fanns ingen stans att tanka. Och det kostar på att vara tidigt ute…

Dock lättare att ladda en elbil eftersom man faktiskt kan ladda överallt.

Sen har man ju andra fördelar med elbilar och vi lär ju få se mycket intressant med V2G etc.

Skillnaden är väl att elbilar går att tanka överallt, men långsamt (två hål i väggen)! Vätgas kräver väldigt mycket infrastruktur, tror inte på detta för privatbilister, lastbilar, båtar, tåg möjligtvis.

Samma gamla Toyota-tugg från Toyota-återförsäljaren som reporten intervjuar:

"– Att leasa en Mirai kostar 10 000-12 000 kronor i månaden och om vi hade sålt den så hade priset legat kring 750 000 kronor, vilket är i paritet med en lite bättre elbil på marknaden, vilket ju det här är.

– En fördel är att man sparar vikt jämfört med en bil med batterier, vilket ger bättre räckvidd. Och du tankar den lika snabbt som en bil med en förbränningsmotor.

– Sedan uppstår inte de flaskhalsar, som blir problem med elnätet när många ska förbruka el och ladda samtidigt, vilket sker i storstadsområden."

Alltså, jag är inte det minsta negativ till att man provar. Det är intressant teknik som onekligen har sina fördelar. Men jag undrar om det inte är llite försent för att hinna bli tillräckligt effektivt och därmed konkurrenskraftigt.

Samtidigt - är det något som skall göra sådant så är det väl världens största biltillverkare?

Ja det gör ju inget att Hyundai och Toyota testar och utvecklar detta, men som sagt det är kostsamt med infrastruktur och om inte leverantörerna själva bekostar infrastrukturen, så är det nog så långt man kommer med några större mängder bilar. Tror det bara är 9 st registrerade Hyundai Nexo i landet och de har ju funnits länge på marknaden här.
Vätgas och batterilagring är annars ett hett ämne att använda, vad gäller kompletterande alternativ vid exempelvis vindkraftverk så allt som kan effektivisera det är ju av godo.

Ja, man måste nog gå Tesla-vägen - dvs driva ladd-/tankstationer själva. Det var väl det smartaste Tesla någonsin gjort. Är du ensam med ett drivmedel måste du bygga ut infrastrukturen själv.

Det gör väl dessutom Sverige till en ganska dålig marknad att börja på.

Ah, den gamla godingen Mirai; funnits att köpa i över 10 år nu.

Det är inte bara infrastrukturen som är ett problem, utan kanske mer kritiskt detta


Sista kolumnen är lite överpessimistisk, men att få ned kostnaden per kg för grön vätgas kommer säkert ta decennier.

Det finns också vit (naturligt förekommande), gul (elektrolys via solenergi), och guld (mikrobakteriellt framställd biprodukt från oljefält), men inga av de typerna är ens att tänka på i dagsläget.

3 gillningar

Nu meddelade Stellantis precis att de lägger ner sina satsningar på vätgas:

Jag gillar ändå tanken bakom vätgas, nackdelen är som någon skrev ovan, blir det stor efterfrågan, större än man hinner möta med grön energi, blir det återigen fossila bränslen som får gå in och fylla gapet, om vi räknar bort kärnkraften som ändå förmodligen blir dyrare.

Biogas då?
Den är bättre att tanka rakt ner i en biogasbil…

Samtliga politiker och beslutsfattare som haft ett finger med i spelet att vätgas skall användas i transportsektorn borde omedelbart strippas på sina befogenheter.

Grön Vätgas är idagsläget en bristvara och allt som går att producera bör användas i tillverkning där vätgas verkligen gör nytta och behövs.

Att köra bilar på denna gas kommer som prioritet 1000 på en lista med 30-40 prioriteringar.

Enkelt förklarat via detta diagram.

1 gillning

Medhåll !
Problemet är att vätgas är dyrt, komplext och förlusterna är skyhöga.

Under tiden går utvecklingen extremt snabbt inom batteriteknologi så ev fördelar IDAG (tveksamt) kommer försvinna.
Grundproblemet är att det är extremt ineffektivt med gas!
Att slösa energi är tokfel.

Det går åt 3ggr energi att vad gasen sedan ger = rena dumheterna med vätgas.
100% energi ger 38% nytta, där eldrift idag ger 80% vilket med teknikutveckling kommer trimmas ytterligare.

Vätgas låter fint o rent…
Problemet är bara att fysikens lagar ställer till spratt…dvs hur man än gör, ger nedan process stora förluster.
Man behöver tillsätta massa energi utöver energiinnehållet i vätgas, och förlusterna i nedan process är i vanlig ordning mest värme:
1/ omvandling av rörelse → vätgas genom elektrolys, dvs sönderdelning med hjälp at el: från vatten + energi ska man tvinga fram en separation av Väte och Syre = förluster. Utöver det, Syret släpper man bara ut = mer förluster. Och man förbrukar vatten som behöver transporteras dit = mer förluster)
2/ komprimering av gasen in i en tank (åtgår energi och blir varmt = förluster)
3/ transport till förbrukare (åtgår energi = förluster)
4/ omvandling gas till rörelse (ger energi plus värme = förluster)
5/ Samt att all värme som ovan skapas…ska kylas bort = förluster

Att omvandla rörelse till el, transport av el, lagra i elfordon och omvandla tillbaks till rörelse ger små förluster - även det enl fysikens lagar.

Över tid kommer energieffektivitet vinna över slöseri.
Vi har bara en viss mängd energi att nyttja.

3 gillningar

Vi har lagt alldeles för mycket skattepengar på tekniskt/ekonomiska omöjliga projekt, drivna av förblindade vilseledda naiva politiker och investerare.
En snabb googling

“85 miljoner för ett vätgasdagis utan nytta”

“Ståljätten ArcelorMittal överger vätgas – trots 14 miljarder i stöd”

“Miljardhaveri inom vätgas – Green Hydrogen Systems ansöker om konkurs”

"Australiens största vätgasprojekt på väg mot kollaps: ”En sorglig dag”

Biljätten Stellantis drar i handbromsen – ger upp vätgassatsning
I sista stund stoppar Stellantis sin produktion av vätgasbilar – tekniken döms ut i hårda ordalag. Inget av Stellantis 20 bilmärken kommer att erbjuda vätgasdrift.

Mariestad kommun blev en vinnare i klimatomställningen ändå till slut , med AB Volvos beslut att bygga batteri fabrik där . Kommunen är redan igång med att bygga lokal infrastruktur till området. Lite Klondike stämning där nu , där det vankas många arbetstillfällen. Och efter vad jag förstått så hade väl kommunens positiva inställning till grön teknik , spelat en viss roll om än liten För Volvos beslut .

Jag gillar fortfarande vätgas.

Den är inte ofarlig att hantera men som ersättning för diesel i reservkraft t.ex ser jag stor potential.

Batterier är otroligt opraktiska i portabla kraftaggregat, alldeles för kort drifttid om vikten ska vara hanterbar på en vanlig containerväxlare. Om inte annat som direkt ersättning för flytande drivmedel i befintliga aggregat eller som bränslecell i kombination med ett mindre batteri med högt C-tal, superkondensatorer och bra växelriktning för att plocka peakarna som blir från höga intermittenta effektuttag.

Större självstyrande anläggningar skulle gott och väl kunna sättas ut här och var för att stötta lokalnäten (eller stamnätet) när den nyckfulla energiproduktionen inte räcker till.

Sen kan ju EU tvinga tyskarna att införa elprisområden också, så våra priser sjunker lite…

Jo vätgas kan nog vara bra till mycket . I områden med god tillgång på vindkraft och solenergi kan det kanske bli ekonomi på att låta anläggningarna fortsätta gå för fullt blåsiga och soliga dagar . Och använda elen till vätgas produktion istället , för att betala för elöverföring för att bli av med elen , som skulle ge för hög frekvens i nätet lokalt . Men det förutsätter väl efterfrågan och priser på vätgas som gör det möjligt ekonomiskt . I transportsektorn kan man väl tänka sig behov av tekniken i länder som Australien med flera , där det kan bli svårt med ladd- infrastruktur i en del områden .

1 gillning