Vikten på (el)bilar

Elbilar är rent generellt ganska tunga, som de flesta vet.

Jag tycker inte det håller att skylla på batterierna längre.

Alla bilar blir generellt tyngre med åren är ingen hemlighet heller men när man presenterar elbilar på 2500-3000kg och skyller på att batteriet väger mycket anser jag att det är skitsnack, vad är resten av vikten om batteriet väger 500-800 kg (vilket det inte gör). Mycket av vikten är krocksäkerhet men det handlar bara om runt 100kg med moderna höghållfasta material.

Det är ett problem. Tunga bilar sliter på infrastrukturen, sliter på däcken, är dåliga för oskyddade trafikanter, trista att köra och kräver massor med effekt att få fart på, något som sliter ännu mer däck.

När vänder trenden?

Det finns strålande exempel, de flesta är dock fossilbaserade där E-golfen väger 2-300 kg mer än en vanlig slät bensingolf, min ZS väger 10-30 kg MINDRE än motsvarande lika stor dieselbil (VW Tiguan) så det går ju.

Hyudai ionoq (den gamla, snåla) väger 1592 kg som 1,6l hybridbil, och elbilen väger bara 40 kg mer med sina 1632 kg.

Det är mycket tjat om ”dedikerade elbilsplattformar” men om dessa leder till flera hundra kilo högre vikt på bilarna finns det inga fördelar längre.

Kommer trenden vända?

Snackar vi hållbarhet går allt detta emot det, vikten och förbrukningen måste generellt ner, bara för att el är billigare än bensin ska man inte vaska den.

3 gillningar

Jag håller med till 100% kör själv Ioniq 2020 med 38.8 kWh och kommer 30 mil på sommaren runt 1.5Kw/10km. En full-laddning 10-80% tar ca 45 min (max 50kW) men kostar endast runt en hundring 100:-

Så det är dessutom ekonmiskt fördelaktigt med lättare bil. Det är ju inte ovanligt med förbrukning på 3kW / 10km i nya stora elbilar.

Jag tror trenden kommer att vända. Vissa bilar som t ex Renault 5 ligger ju hyfsat i vikt och även de exempel du tog upp, men det är ju bilar med små batterier också.

Sedan händer det mycket framförallt på batterisidan. Nu är man ganska långt fram i forskningen med batterier som väger ca 100kg, men som ändå teoretiskt har räckvidder som ICE bilar. Det i sin tur borde ju också kunna minska vikt även på karossen.

Det känns inte som man vunnit något med större batterier när dom drar så mkt mer effekt per mil. Ioniq serien mellan 2016-2020 är svårslagen, endast tesla model 3 och y är bättre.