Vildmarksvägen med elbil

Jag och min käresta funderar på köra vildmarksvägen, problemet är dock att vi inte kan komma överens om vi ska åka med vår dieseldoris lr hyra elbil. Hur funkar det att köra elbil vildmarksvägen?

1 gillning

Det ser ut att finnas en del laddare enligt Chargefinder (Strömsund, Lidsjöberg, Gäddede, Stora Blåsjön, Klimpfjäll)

4 gillningar

Tänkte jag skulle ta mig en sväng där i sommar och jag har inget annat än elbil såatteh :slight_smile: kollar man på chargefinder verkar det finnas gott om laddare så jag är inte orolig :slight_smile:

4 gillningar

Den första trippen jag kommer göra den dagen jag skaffar elbil är vildmarksvägen. Förhoppningsvis då med en elbil det går att campa i för då blir det en lång njutbar resa att uppleva och göra!

Brukar kolla följande blogg ibland.

1 gillning

Gjorde den resan för två år sen med en Kia EV6, inga problem. Vi bodde i Vilhelmina och laddade fullt där första natten. Andra natten bodde vi på hotell stora blåsjön, trevligt och bra boende, där laddade vi fullt under natten igen. Vi tog björnvägen sista biten ned mot Strömsund, laddade hemma hos vänner i Östersund nästa gång. Om jag minns rätt är det väl bara ca 40mil Vilhelmina till Strömsund, det bör väl de flesta bilar klara av idag utan problem. Rekommenderar starkt elbilen av en annan anledning, de går så tyst. Stäng av allt som orsakar ljud i kupén och dra ned rutorna, närmare fjällvandring kommer du inte i en bil. Kommer nog åka den ett varv till vid tillfälle men då precis när vägen över Stekenjokk öppnat så vi får se lite snö också. Ha en god tur!

3 gillningar

Nu är vi på hotellet i Sundsvall efter avslutat Vilmarksvägsäventyr…

Jag vill börja med att tacka er här inne som ”tipsade” om vägen. Jag hade aldrig hört talas om den innan men fick upp intresse efter läsning i denna tråd. :grinning:

Att åka Vildmarksvägen med elbil är inga som helst problem. Vi körde Sthlm - Ramsele första dagen med laddning på Ionity i Sundsvall.
Dag 2 laddade vi på LIR i Lidsjöberg med en titt i en häftig ”lanthandel” som även säljer beg. gamla konsoler som NES och Xbox :heart_eyes:. Blev dock ”bara” kaffe.
Dag 3 körde vi från Jormvattnet till Sundsvall med en kort laddning i Stora Blåsjön på LIR och en lite längre på Ionity i Hoting.
Imorgon blir det Ionity i Sundsvall och Gävle på hemfärden.

Vildmarksvägen då? UNDERBART!!!
Nu stannade vi i stort sett ”bara” vid vattenfallen men det räcker långt. Imponerande syn och natur. Men allt med och runt Vildmarksvägen är en upplevelse som verkligen är värd att upplevas.
I år är det JÄKLIGT mycket bromsar men bortsett bromsarna så finns verkligen inget negativt med Vildmarksvägen.
En dag till skulle vi kunnat haft (och borde) i planeringen för att bara kunnat bada längre i de kristallklara forsar, bäckar, sjöar m.m. som finns. Vattentemperaturen uppskattar jag till 20-21 så riktigt härligt i 28-30 graders värmen vi haft.

4 gillningar

Gick allt som det skulle? Helt glömt bort att jag hade den vägen i tanken i våras så glömde det helt :stuck_out_tongue:

Tryckte skicka lite för fort (SBS) så läs uppdateringen… :grinning:

1 gillning

Ja naturen är där uppe ger magiska minnen som etsar sig in i själen. Finns jättemånga avstickare från vildmarksvägen också innåt landet. Själv växte jag upp mina första 8 levnadsår 3 mil från lidsjöberg i Norråker. Kan tipsa om lanthandeln i Norråker också som förutom glad och trevlig personal också har det mesta :slight_smile:

Har man tiden på sig att göra avstickare utanför de största turistmålen, så ger det absolut mest. Ta också med en kåsa eller flaska och drick riktigt klart vatten från en kallkälla, så kommer ni aldrig att tycka att kommunalt vatten smakar bra igen.

1 gillning

Vildmarksvägen är en jättefin tur, men man ska ha med sig att det börjar bli ansträngt däruppe på fjället för renarna på somrarna. Så man kan tänka en extra gång när man passerar över fjället.
(Detta skrivet som en generell kommentar i all välmening.)

1 gillning

Vad har detta med Vildmarksvägen att göra? Skapa ett eget inlägg om hur fint det är i Tyskland i stället.

Gjorde det ont att se ? . Tipsa om fina vägar på temat . Jag skulle blivit glad om jag skulle få fler tips på fina vägar / resmål på bilavstånd som lämpar sig för elbilar . Andra tänker annorlunda och väldigt Svenskt . Sträckan tipsade en trevlig människa om i Teknikens värd kommentar fält . Och orten med vattenfall hade jag aldrig vetat utan en annan trevlig tipsare . Men varför tipsa den som inte vill bli tipsad , så jag tog bort inläggen , och hoppas du redan glömt dom .

1 gillning

Dålig attityd tycker jag, va glad för dom tips som lämnas.

1 gillning