Vilka märken har bäst mobilapp

Jag undrar hur ni tycker eran app till bilen fungerar. Jag har Volvo XC60 recharge och använder då Volvo cars appen för android på min telefon för att t.ex ställa in timers för förvärmning av kupén, se laddstatus etc…me. Appen suger tycker jag. Seg, buggig, lite information i t.ex körjournalen med mera. Vilket märke har bäst app? Finns det någon bra artikel eller podd som jämför appar för olika bilmärken? Hur fungerar appen för erat bilmärke?

ID-serien har en OK app men för få funktioner. Jag kan t ex inte ens låsa den i appen, vilket jag kunde i min E-klass från 2017. :grin:

Tycker min app (för iPhone) funkar kanon! Men jag har en Volvo XC40 :wink:

Väldigt stabil för att se laddstatus och starta förvärmning/sätta timer. Körjournalen använder jag inte i nuläget.

Intressant. Kanske Volvo satsar mer på iPhone då. Tycker androod-appem är seg och buggig. T.ex. timers för förkonditionering försvinner ibland eller lagras inte efter man “sparar”.

Appen till MG är duglig som max.

Jag skulle tro att Tesla är ohotad etta när det gäller appfunktionalitet.

För Volvo skiljer sig väl appen om man har en äldre Sensus-bil eller en nyare med Google?

Polestar-appen som jag kör får knappt godkänt. Den har blivit betydligt mindre dålig senaste året med ny design och funkar för det mesta. Den är dock seg och kräver inte sällan en omstart. Det går att klimatisera bilen med timer eller direkt, schemalägga laddning, låsa bilen, se position samt sen förra veckan se viss körstatistik. Jag saknar fortfarande väldigt mycket som att exempelvis ställa laddgräns, se laddningseffekt i realtid, starta/stoppa laddning, klimatisera batteriet, ställa önskad temperatur för klimatisering, välja om stols- eller rattvärme ska vara igång, se position på bilen i rörelse för att nämna lite.

Den digitala nyckeln till Polestar (“phone as key- PAK”) verkar funka bra för en del och inte alls för andra beroende på val av mobil. Egentligen har jag inget intresse av att nyttja mobilen som nyckel, men eftersom man bara får med en riktig fjärr till bilen med motivering att mobilen kan vara en nyckel är det klart irriterande när funktionen överhuvudtagett inte går att lita på.

“Bäst mobilapp” är den som fungerar som fordonstillverkaren har utlovat. Appen är bara en fjärrkontroll för bekvämlighet, inte ett måste.

Jag har en Kia Sorento plug-in hybrid och appen Kia Connect på Android. Det enda jag gör i den är att kolla om bilen är låst. Finns några fler funktioner men inte tillräckligt för att väcka mitt intresse. Dessutom är den ganska seg och trög. Hade gärna haft en app eller web lösning på datorn istället.

VW ID appen gör det den gör ganska bra för mig räcker det man kan starta värme/kyla till önskad temperatur är det kallt ute startar den även ratt och stolsvärme på sommaren kyler den ner Man kan se under tiden den laddar hur lång tid det är kvar och aktuell effekt det går att ställa in laddtider man kan också lägga upp en resrutt och skicka till bilen så den finns där när man ger sig av jag använder Android Auto och gör det i Google Maps Som någon nämnt skulle det vara bra att kunna låsa/låsa upp Att använda telefonen som nyckel är IMHO en sak som bara kan ställa till med krångel det är inget större problem att ha “nyckeln” i fickan så jag klarar mig utan Min favorit funktion är i kartan kan man gå in i filter och markera bensin och oktan då får man upp närmsta bensinstation som har vald oktantal perfekt för mig som behöver 98octan i mina sommarfordon för idag är korv vanligare än 98octan på mackarna

Min ID.BUZZ är leveransklar innom kort och i den ska VW ID appen ha lite fler funktioner

Ja, jag har inte testat jättemånga olika appar (bara Nissan, Kia och Polestar). Tesla leder helt klart med hästlängder i förhållande mot dessa. Det som förvånar mig är att det än idag (nästan 10år efter Teslas intåg) är att man inte ens kommer nära med det man gör. Att Tesla dessutom gör det enkelt att koppla upp mot deras API gör att det man ev. saknar i Tesla appen går att hitta tredjepartsappar med ytterligare funktioner som t.ex. appen Tessie. Den har inte det bästa UX:et men den kompletterar Tesla appen med historik som ibland är både rolig och nödvändig. Allt från att göra det vanliga som Tesla appen kan till att skapa automationer där man kan få meddelande om hastigheten överstiger en definerad gräns.

Allt handlar väl om prioriteringar. Tesla har ju ganska många andra brister istället.

Kanske det, inget jag reagerat på! Tillbaka till bäst mobilapp så glömde jag det här med verkstadskommunikation genom appen, beställning av besökstid, kostnadsförslag det funkar kanon.

Gillar BMWs app, den innehåller massor med funktioner. Dels det vanliga med att starta klimat, sätta batterigräns, schemaläggning etc men också körjournal och laddhistorik. För någon som gillar siffror och vill veta hur mycket energi som gick åt en viss resa är det rätt kul :slight_smile: Sällan till aldrig problem med att den inte når bilen heller.

Precis, BMWs app funkar fint. Krånglar väldigt sällan. Audis app är ganska lik vad det gäller funktioner men den är långsammare och misslyckas oftare att ansluta till bilen (av någon anledning).

Vad tänker vi att en mobilapp skall innehålla egentligen?

Slå av/på laddning och kupe-värme/kyla är väl de vitkigaste delarna.

Mycket mer vet jag inte riktigt vad jag skall ha till?

1 gillning

Basfunktioner:

  • Information om laddkabeln är korrekt ansluten och möjlighet att sätt notis om laddkabel inte anslutits vid angiven tidpunkt (platsberoende)
  • Notis om det saknas kraft när laddningen ska starta
  • Se nuvarande laddningsnivå
  • Ställa laddgränser
  • Ställa laddström
  • Vid laddning, information om spänning, ström, effekt och energimängd som laddats under nuvarande laddning.
  • Låsa/Låsa upp bilen
  • Starta klimatanläggningen
  • Avfrostning med full värme i kupén, ytterbackspeglar, bakruta, framruta, rattvärme och stolsvärme
  • Öppna och stänga frunk och trunk
  • Notis om något inte är låst eller stängt en stund efter att man lämnat bilen
  • Öppna/stänga fönster
  • Övervakning av kupén vid hundläge så det varnas om det blir för kallt/varmt i bilen.
  • Schemaläggning av laddning och avresa
  • Hantering av förare
  • Vägassistans

Övriga funktioner:

  • Öppna/stänga laddlucka
  • Laddningsstatistik
  • Servicebokning och kommunikation med verkstad
  • Körjournal
  • Vädervarning om det finns risk för nederbörd när/om något är öppet i bilen
  • Notis vid körstart
  • Notis vid körslut
  • Möjlighet att sätta regler för notiser på olika platser vid ankomst/avgång
  • Hastighetsnotiser vid överträdelse av en fördefinierad gräns
  • Notis vid laddstart
  • Notis vid laddslut
  • Notis om laddströmmen reduceras
  • Notis om däcktrycket sjunker/är för lågt
  • Påminnelser om byte/service av kabinfilter, bromsar, däckrotation för jämnare slitage, byte av bromsolja, service av bromsar, A/C kontroll

Håller inte med om att öppna bak o framlucka är speciellt viktigt, har det hellre i nyckeln, samma sak med rutorna.

Varför har så få bilar det f.ö? Tjocka BMW och Mercedes har haft det sen 80-talet.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Varför behövs det i appen, det märker man väl när man kör. :grin:

Kanske du hinner avstyra stöld eller skadegörelse redan på första däcket :smiley:
Kan ju vara bra att få möjligheten att planera för ett stopp på ett ställe för att fylla på däcken. När jag inser att däcktrycket bör ses över så blir det sällan gjort direkt trots att jag vet att det är bra för plånboken att hålla koll på denna parameter.