Lyssnade på senaste avsnittet av ”Under huven” där man pratade om elbilar som kommer vara lite extra åtråvärda på senare år. Tesla Roadster skulle väl jag säga är redan där eftersom den betyder så mycket för Tesla och för hela elbilsomställningen men också Hobda E och BMW i3 var bilar man nämnde just för att de är så unika i sig. Vad tror ni, vilken bil står vi här om 50 år och säger ”ajaj att jag sålde den, det skulle varit så roligt att ha kvar den idag”
Tesla Roadster är redan idag en collector car som betingar ordentliga priser senaste Bring a Trailer försäljningarna ligger mellan $60.000 - $220.000 den är en no brainer
Visst BMW i3 är något speciellt och Honda-e är udda men det är alldeles för tidigt för att förutspå vad som blir klassiker i framtiden då det i princip bara är dom två som hittils känns så men båda dalar i priser och om dom någonsin kommer ha investment potential är osäkert
Om VW ID.GTI håller vad den lovar så kanske om 20 år Bygger Peugeot den viskade e-205 GTI absolut om 20 år MG Cyberster Roadster aldrig då den kommer att vara behäftad med så många barnsjukdomar (främst dörrarna) att det kommer bli en kortlivad (och alldeles för dyr) produktion som kanske på grund av just det kan göra den värd sitt nypris eller lite mer om 20 år om den hänger med så länge
Men som sagt alldeles för lite bilar på marknaden för att förutspå vad som händer i framtiden Tänk en 50 år gammal Tesla Model 3 eller Y är det någon som tror att dom inte skrotats ut långt innan dess
Just my 2 cents
Kunde en Citroën 2 CV bli en samlar klassiker . Så kanske VW e-up har en liknande aura.
UP! GTI har redan enthusiast status e-UP! spelar nog inte riktigt i samma liga
Samma liga som 2CV . Alla söker inte prestanda . Och ska en elbil kunna bli så gammal . Så behöver man ju kunna byta batteriet till en rimlig kostnad .
Prestanda är inte premium tillverkningsvolymer är i vissa fall viktigare UP! GTI speciellt 3 dörrars versionen är tillverkad i små volymer i 5 år vilket gör den eftertraktad modern klassiker
2Cv är en av mina favoritbilar jag har haft 3 st och en Mehari man kan ha skitkul med 22 hästar
Googlade lite snabbt ,5 miljoner Citroën 2CV tillverkade . Men skit samma . Det är ändå ingen bil jag själv skulle vilja ha . Bara en tanke . Bilar jag haft som jag tyckt var roliga - Ett gäng olika MB från 60 talet S klass och inte . Ford Mustang 69 . Ford Torino -73 mm . Men jag är så gammal , så mustangen köpte jag1980 . Och då var det bara en rolig bil , tillverkad i mängder .
Sålde nyligen min 68 Mustang och när jag köpte den för 10 år sedan köpte jag även en 69a som såldes något år senare En Starsky and Hutch Torino finns på villhöver listan men överst står en MB W116 6.9 men en i bra skick då blir det dyrt…
Som sagt är väldigt tveksam till om någon EV någonsin kommer att kunna kallas klassiker enthusiastfordon eller investment quality car en sån måste ha en själ och kunna engagera och det är något dagens EV saknar Visst en i3 i4 eller i5 har fortfarande BMW körglädje och klassisk design Volvo EX30 & EX90 är en väldigt lyckad design Taycan och RS e-tron GT är fantastiska bilar och möjliga klassiker kandidater det vet vi först om 50 år
En vis man sa till mig en gång “om du inte vänder dig om minst en gång när du parkerat har du fel bil” det gör jag fortfarande med min ID.BUZZ men om den någonsin blir en klassiker lär inte jag få uppleva
Härliga bilar . Finaste Mercedesen jag hade var en 230 S , 66 års modell med automat växellåda servo och taklucka . Såldes 2005 alldeles för billigt . Ångrade mig så mycket att musten gick ur mig . Inga mer klassiker efter det . Synd att det inte finns camp mode på ID Buzz . För en sån lång version, camping inredd , skulle nog kunna få ett långt liv .
Jag tror din ID.BUZZ verkligen har potential att bli det. Varför skulle inte smarta möjliga campingbilar som ID.BUZZ, Zeekr mix eller kia wkndr m fl. kunna bli det.
Kanske har microlino som shoppingbil och som skulle kunna rymmas i en campingbil också en potential att bli en klassiker. Helt klart fordon man lägger märke till och kollar en extra gång på om man ser de
Tror ändå Golf 7 kommer bli en klassiker.
Första gången VW verkligen pressar en plattform och första seriösa försöket med en elbil.
Golf 7 är den enda generationens golf som finnas med alla drivmedel:
Bensin
Diesel
Etanol
Gas
El
Hybrid
Just därför tror jag den blir klassisk.
Frågar du inbitna Golf Fantaster så är 7an sista riktiga Golfen
GTI och GTI Clubsport är redan Modern Classics
Volkswagen säger ena dagen ja nästa dag nej till rykten om att Westfalia kommer att bli en outside partner som dom varit sen typ2 bussen med campingutrustning för ID.BUZZ och nu när försäljningen på riktigt kommit igång med GTX och LWB och framförallt USA marknaden (om inte Trump tariffar ihjäl all bilimport) så kommer om inte VW gör det mängder av andra styra upp Camping utrustning till ID.BUZZ så om ett eller två år kommer ID.BUZZ vara en fullvärdig #vanlifer accessoar
Edit Har några gamla kontakter från LA som var på presskörning med ID.BUZZ i San Francisco VW höjdarna sa inofficiellt att det kommer en California version av LWB ID.BUZZ men ville inte bekräfta eller dementera om det blir Westfalia eller in house som bygger men att ett komplett #vanlife inredning och exteriör utbud kommer innom kort bekräftades
Återstår att se…