Svårt att förklara hur det går till men som regel gäller det att ha bilen inkopplad så fort den är hemma, då kan Grid rewards hoppa igång närsomhelst. Behöver du ladda varje natt så är det inte säkert att du får Grid rewards varje natt. Sedan kan du även få betalt för att den inte laddar utan pausar laddningen.
Jag kan nog inte förklara exakt hur kalkylen går till, men jag har testat att ha smart laddning aktiverat och dessutom eftersom jag inte kör bil dagligen långt och måste inte ha bilen laddat till 80% dagligen.
Jag har kollat av graferna och vad som händer vid 2 testade tillfällen. Tibber satte en plan på att ladda min bil på en tid som var billig någon natt. Låt oss säga kkl 02 då det var billigast el. Bilen började ladda 01:25 för att de behövdes avlastas från elnätet förstår jag det som. Under den tiden fick jag ersättning för at jag laddade ”utanför” den billigaste timmen. Sedan under natten när min laddning skulle ladda så pausades laddningen 5 gånger på ungefär 25-30 minuter vilket gjorde att hela sessionen förlängdes.
Under de pauserna fick jag också betalat för att INTE ladda.
Den natten kostade elen runt 0 öre och 2 öre. Grid rewards gav mig 6 kronor det tillfället och jag betalade 1,75 i el kostnad. Totalt minus 5 kronor.
Ungefär liknande tillfälle 2. Då pausades det emellanåt och min totala lade kostnad var negativ. Min första laddning var precis när abonnemanget startade på natten så då hade jag inte aktiverat smarladdning och då fick jag inga Grid rewards utan den laddade på enligt bilens plan.
Ska testa mig fram lite till.
Man har större chans till Grid Rewards om man inte ställer avgångstid dagligen.
Så helt enkelt någon sorts balansering i nätet med att “koppla” från laster vid behov. Till skillnad mot att man ansluter batteri till balansering då elbolagen kan ta el ur batteriet vid behov.
Och då förstår jag att det är svårt att veta i exakta kronor innan vad ersättningen kan bli. Tack för svaren.