Svårt att förklara hur det går till men som regel gäller det att ha bilen inkopplad så fort den är hemma, då kan Grid rewards hoppa igång närsomhelst. Behöver du ladda varje natt så är det inte säkert att du får Grid rewards varje natt. Sedan kan du även få betalt för att den inte laddar utan pausar laddningen.
Jag kan nog inte förklara exakt hur kalkylen går till, men jag har testat att ha smart laddning aktiverat och dessutom eftersom jag inte kör bil dagligen långt och måste inte ha bilen laddat till 80% dagligen.
Jag har kollat av graferna och vad som händer vid 2 testade tillfällen. Tibber satte en plan på att ladda min bil på en tid som var billig någon natt. Låt oss säga kkl 02 då det var billigast el. Bilen började ladda 01:25 för att de behövdes avlastas från elnätet förstår jag det som. Under den tiden fick jag ersättning för at jag laddade ”utanför” den billigaste timmen. Sedan under natten när min laddning skulle ladda så pausades laddningen 5 gånger på ungefär 25-30 minuter vilket gjorde att hela sessionen förlängdes.
Under de pauserna fick jag också betalat för att INTE ladda.
Den natten kostade elen runt 0 öre och 2 öre. Grid rewards gav mig 6 kronor det tillfället och jag betalade 1,75 i el kostnad. Totalt minus 5 kronor.
Ungefär liknande tillfälle 2. Då pausades det emellanåt och min totala lade kostnad var negativ. Min första laddning var precis när abonnemanget startade på natten så då hade jag inte aktiverat smarladdning och då fick jag inga Grid rewards utan den laddade på enligt bilens plan.
Ska testa mig fram lite till.
Man har större chans till Grid Rewards om man inte ställer avgångstid dagligen.
Så helt enkelt någon sorts balansering i nätet med att “koppla” från laster vid behov. Till skillnad mot att man ansluter batteri till balansering då elbolagen kan ta el ur batteriet vid behov.
Och då förstår jag att det är svårt att veta i exakta kronor innan vad ersättningen kan bli. Tack för svaren.
Får du samma pris på en 22 som en 11 kW så är det lika bra men annars är väl 22 kW ”onödigt” att betala extra för när effektavgifter införs?
Känner ju så klart inte till din ekonomiska situation eller andra parametrar som gör att du kan/vill ”gasa” på hur mycket som helst i effekt.
Sen kan det säkert vara så att jag är helt ute och cyklar gällande effektavgiter osv. Vi har ännu inte fått över till effektavgift med Eon här i Sthlm…
Ja. Jag är nöjd med Zaptec. Nu styr jag den via Tibber , men om jag inte hade haft en ”smart ” elleverantör hade den funkat med att styra till billigaste timmar.
Jag vald 22kw installation, då extra kostnaden bar minimal.
Tänk åå att om man kör 11lw så får man sämre kablage och man måste byta kablar också om man nån gång skulle vilja uppgradera.
Vissa nätägare har inga eller lägre effekttariffer på nätterna, så har du exempelvis 2 bilar du måste ha laddade hyfsat på morgonen kan en 22 kW laddare vara bra att ha så du hinner inom det tidsfönstret.
Jag har Eon så jag kommer nog få halv effekt på nätter. Min plan är dock att sänka fasta kostanden genom att hålla lägre effekt. Jag har batteri så förhoppningsvis kan jag lägga max på 6 kW och då blir det 12 kW på nätterna. Hade önskat att inte ha någon effektavgift på nätter och helger.
Men så klar så har vi alla olika förutsättningar och tankar. Går ni upp mitt i natten och byter bil som laddar när det är annan effektavgift?
Som sagt så tar man en 22 kW alla dagar i vecka om priset inte skiljer jättemycket eller om man inte behöver bry sig om effektavgiften. Finns inget rätt eller fel, bara massa olika sätt att se på saken.
Om du vill kunna använda vehicle-to-grid/home med din ID.7 framöver behöver du investera i en DC-laddbox. Den som VW officiellt stödjer idag heter Ambibox.
Jag och nej, det beror lite på förutsättningarna. Vi har en laddbox på 11kW och två bilar och det funkar kanon. Vi har dock inte så långt till jobbet, 3 mil om dagen, kör man upp hela batteriet på två bilar varje dag så är det nog inte så dumt.
Exakt. Notera att jag skrev “behöver du ibland”.
Ibland åker man långt på helgerna, denna o förra åkt jag 100 mil.
Genom att beslutsfattare stökat till det genom effekttariffer och höga ojämna elpriser, är det omöjligt att planera laddningen proaktivt.
Istället ska man vara på tårna och vara beredd på ständig anpassning för att planera laddning.