Ja, eftersom man kanske blir elbilsägare hux flux så behöver jag snabbt sondera marknaden av laddboxar.
Lutar att köpa en VW Id7, om nu det spelar någon roll. Bor i villa med egen uppfart så jag kan väl sätta laddare vart jag vill i princip. VI har solpaneler och har en SolarEdge växelriktare.
Jag är inte så jätteinsatt.i ladbodxars funktioner. Men jag skulle vilja att den ska vara smart, eller kunna bli smart. Exempel om det ågr att den bara laddar billiga timmar, eller när jag överproducerar ell eller kombinaten men inte är så dum att när jag vill att den ska vara laddad fullt eller 90% en viss dag inte laddar för att det inte var billigt nog. (har ävl läst lite om sådant…
Har 20A säkring, vi har inte Tibber. Och skulle helst se att vi behåller elbolaget vi har till sommaren- För att vi har ett påslag på såld el på 15 öre de 2 första åren med solceller. efter juni kan vi byta fritt.
Var någon som rekommenderade Zaptec men jag kan inte mycket om laddare.
Vad är ett ungefärligt pris på laddare med installation?
Zaptec Go eller Easee Up kommer jag välja (efter min gjorda sondering).
Kommer köra Tibber förr eller senare så vill ha laddare som stöds fullt ut men även så verkar dessa bäst på marknaden just nu. Så även utan Tibber är dessa laddare ”smarta”.
Har du kvar Grönt Bidrag har jag sett pris med installation på mellan 4500 - 7000:-.
Jag har en Phasebox. Den är bra om man inte vill hålla på att säkra upp för den kan stänga av enskilda faser och fortsätta ladda på de andra om bara en blir överlastad.
Lite så kan tydligen Easee Up om man kör deras lastbalanserare.
Dn kan växla från tre till en-faslsddning om det behövs.
Tyvärr har inte Phasbox stöd hos Tibber (ännu?) men hur är funktioner för att ladda då spotpriset är lägst osv.?
Såg videon Peter gjorde hos Phasebox och det är en snygg och trevlig Svensk laddare som kanske borde med i min utvärdering.
Jag har eluppvärmt hus med radiatorer, en luft-luft värmepump och solceller. Har man solceller har min nätleverantör timdebitering.
Jag valde att köpa Zaptec Go med lastbalanserare från Perific.
Saker, som jag anser viktiga:
Kabelarea på anslutningen till laddboxen från nätcentralen
Möjlighet att begränsa laddströmmen i laddboxen, min kabel är lite klen och klarar max 13A. Bra att kunna sänka strömmen, när det blir effekttariffer.
Bra att kunna välja nät, 4G eller WIFI för styrning av laddboxen. Jag använder WIFI.
Jag kan välja att tidsstyra laddningen via Zaptec, Perific eller bilen. Jag tycker det är bekvämast att låta bilen styra. Det går att ställa in tiden och att laddning bara får ske under vald tid.
Jag använder elbruk.se för att se om jag ska koppla in laddning. Om priset är över 40 öre brukar jag vänta till en annan dag.
Har också hög- och låg-taxa på el och under vintermånaderna laddar jag alltid på natten mellan 02 till 06.
Även under sommaren har det oftast varit billigast att ladda på natten iom att staten bidragit med 60 öre/såld kWh. Nu när det bidraget tagits bort får man antagligen göra en ny värdering.
Jag har Zaptec go som fungerar bra. Dock kan man inte styra individuell fas utan alla tre faserna stryps till det värde som den högst belastade fasen kan hantera.
Vi har timpris så jag styr mot billigaste timmarna. Jag har möjlighet till för mycket styrning av den antingen “eco mode” i Zaptec portalen som laddar under billigaste timmarna. Perific som också kan ställas att ladda billigaste timmarna. Home assistant där jag själv kan skapa min egen styrning och regler utifrån behov. Via bilen. Samt har Vattenfall lanserat en elbilsfunktion i sin app som interagerar med bilen och därför vet hur många procent det är i bilen och hur lång tid den behöver ladda och väljer rätt timmar och sedan startar laddning via integrationen mot bilen.
Mina 2 favoriter är home assistant eller Vattenfall och just nu kör jag bara Vattenfall, i båda dessa behöver jag inte kolla upp när det är billigast och uppskatta hur lång tid jag behöver ladda utan bara plugga in då jag kommer hem så sköts allt automatiskt.
Tibber verkar ha schysst kampanj på Zaptec Go. Enligt min kompis skulle jag köra på Zaptec. Hur är Tibber som leverantör och förmedlare av installation.? har dålig koll på vad de tar i avgifter på deras olika tjänster
Skämt åsido så kan man spara pengar (utan att manuellt behöva ställa in laddningen varje gång) med en smart laddbox.
Lastbalansering är också en positiv sak eftersom man kör/kommer köra det mesta på nätter så mycket som möjligt iom kommande (vissa har redan) effektavgiften.
Men vi har alla olika förutsättningar så har man inte värmepanna, barn som kräver att diskmaskin, tvättmaskin & tumlare osv. går konstant så är kanske inte sånt så intressant.
Bra med en kraftig installation, har dock sett en del som säljer en ”22kW” installation sen använder kablar som t.om är på gränsen för 11kW men hoppas dom har en bra installatör i din trakt.
Även om få bilar tar 22kW och hela huset bara kan lämna 14kW så är regeln ju tjockare desto bättre
JAg ska hålla koll på det. Det är installatörer som Tibber anlitar. Man kunde välja 11 eller 22 kw installation. valde den högre, skiljde knappt något i pris. mest för att framtidssäkra.