Är drivning viktigt?
Bakkrafs = Volvo
Framkrafs = övriga
4WD = option på alla utom Kia
Är effekt viktigt = Volvon med 4WD
Efter en ID.7, som är en riktigt bra bil på många sätt skulle jag tro du landar i en tysk premium-utrustad BMW eller MB.
IX1 har enl mig trevligare & modernare infotainment är MB, men MB är snyggare (smaksak såklart)
Jag skulle säga att bäst komfort kommer du få i en EQB med komfortchassit. BMW är mer fast/hård men är något jag personligen föredrar. Ingen av dem kommer vinna några räckviddstävlingar men det verkar du ha koll på redan EQB 300 med fyrhjulsdrift är riktigt törstig, kollar du på den skulle jag rekommendera att kolla på 250, den har mycket bättre förbrukning
Har testat en sådan då jag o hustrun valde hennes bil. Försökte få henne att gilla MB och BMW’s elbilar men det föll på designen. Båda har gått bort sig avseende design totalt. Och kompromissat bort premiumkänslan i dörrar, reglage mm.
Nu verkar de fattat då nya modeller känns bättre och är snyggare.
Faceliftade EQB är nog ett bra val, där gen2 inneburit lyft i elektronik, motorer och batterier. Och utseendemässigt ! Kom runt 2024 eller nåt - @cgullin eller @Esse kan detta bättre!
PS
EQS SUV gillade varken hon eller jag. Stor, klumpig och gungig.
Jag valde delvis mellan samma bilar för ett år sen, mina ”finalister” blev dock Elroq och EV3 och valet föll på Kian tack vara snabbare leverans och lite lägre privatleasing (kampanj). För mig blev det till stor del ekonomin som fällde även BMW, Mercedes och Volvo, de kostade orimligt mycket mer utan att leverera något påtagligt mervärde. Nu leasar jag som sagt, det är möjligt att jag dragit andra slutsatser om jag valt annan finansiering.
Det jag kan sakna ibland är bättre stolar, relaxation-stolarna i GT-Line vore intressant att jämföra med på långresa, men i övrigt tycker jag att bilen är komfortabel. Jag har tidigare ägt bl.a VW Tiguan, Skoda Superb och Kia Sportage som jämförelse. Infotainment är väl ingen höjdare, jämförbart med fruns Cupra Born och därmed good enough för mig som kör med car play sen flera år tillbaka, numera trådlöst och det är ett plus.
Jag köpte en Ioniq 5 RWD Advanced årsmodell 2025 nedsatt ca 100K. Det var demobil, som körts 57 mil.
Jag har solceller. Jag använder bilens funktioner för att ställa in när den ska laddas. När solen skiner och jag vill ladda startar och stoppar jag laddningen med appen, utan att grundinställningen ändras.
Många klagar på att det är mycket pling plong i Koreanska bilar, men i Ioniq 5 är det enkelt att reglera volym eller stänga av ljud.
Vad gäller krav på komfort, inget buller, snabb skärm och smarta finesser uppfyller Ioniq 5 väl dessa krav. Dragvikten är också bra 1600kg och lastvikten på årsmodell 2025 är höjd till 480kg.