Nu när temperaturen här i Umeå och andra delar av Norrland börjar hålla sig under 10 minusgrader på dagarna undrar jag om det kan vara lämpligt att hålla bilen (i det här fallet en Tesla MY LR) ständigt inkopplad till laddningsuttaget på mininivån 50%, för att spara batteriets livslängd? Jag har inte sett några definitiva svar på den här frågan, så jag ställer den även här :-).
Bra att du ställer frågan. Just detta önskar jag att våra youtubers utreder i en video ”att tänka på inför vintern!”
Ja, det vore trevligt med en utredning om minskad batterihälsa pga. lägre laddningsnivåer i kallt väder kontra minskad batterihälsa pga. att batteriet ständigt “duttladdas”. Just nu låter jag laddningsnivån sjunka till ca 20% innan jag laddar upp till ca 50% igen.
Brukar göra som vanligt jag. Det är en bil.
Batterier i sig mår egentligen bätt av kylan.
Här på Österlen har vi nuförtiden enligt SMHI bara tre årstider vår sommar och höst ofta blir det inte kallare än runt nollan men helt plötsligt kan det komma ordentligt med snö som lika fort smälter bort så vad vet jag om vintertid …
Jag har som oftast bilen kopplad till laddaren skönt att på sommaren ha en väl kyld bil när man ska iväg Under oktober till mars har jag den alltid inkopplad bara att öppna appen en halvtimme innan man ska iväg på något och dra på värme och ha en bil laddad till 80% kommer det snö drar jag på full värme till snön smälter bort från bilen
Har det varmt och gott i huset varför ska jag då frysa när jag ska ut med bilen
mjo. Batterier “mår bra” i att lagras i svalare temperatur. MEN…bör inte användas innan de är är rumstemperatur.
Dock bör inte SOC vara för låg under lagring tänker jag, särskilt under kallare temperaturer? Eller är det bara en myt? Jag försöker få en förståelse vad som sliter mest - lagring med SOC under säg 20% eller ständig pendling 30-50% SOC.
Nu är jag ingen batteri expert…
Men den information men fått är att ska du långtidsparkering så bör du ladda li-ion batter till runt 80%.
Vår Polestar står stundvis en månad inte inkopplad. Och den brukar då parkeras med 60-80%>
Efter 3 år och 12k mil har jag inte märkt någon direkt batteri försämring… Märkligt nog skulle jag säga.
Lfp batterier har jag ingen aning om
Litiumceller ska vara så nära 50% som möjligt under lagring.
Det bästa är att inte göra en grej av det utan använda bilen som bil, den är byggd för att tåla det.
Batterier och elbilar generellt tål kyla framförallt mycket bättre än förbränningsmotorer även om man luras att tro annat när räckvidden minskar.
Är väl ingen tidigare som ägnat en tanke åt sin stackars diesel som ska snurra nästan helt utan smörjning när den startas i kyla?
Ja, du har rätt, jag nojar för mycket :-). Det låter som om att ha den ständigt inkopplad med en laddningsgräns på 50% bör vara en bra bruksinställning?
Jo då…
Som tidigare ägare av en Uppländsk hästgård har jag haft ett otal pickuper vita skåpbilar och ett par traktorer alla diesel det första som monterades efter köp (om det inte redan fanns) var ett DEFA kupe och motorvärmarpaket dels för motorns välmående men det finns inget vidrigare än att sätta sig i en en kall bil Jag hade fjärrkontroll på traktorn så jag kunde slå på värmen när jag lämnade pysslet och ha en varm motor och hytt när man skulle köra ut hö eller ploga snö
Bekväm Ja visst
En lite annorlunda vinkel på nästan samma fråga. Om man bortser från att bara prata vinter, ska man alltid ha laddkabeln i? Jag har en Model Y P och en kompis som har en LR påstår att rekommendationen är att alltid ha kabeln i. Varför skulle det vara bättre för batteriet? Jag laddar 1-2 gånger per vecka hemma och tycker det räcker.
En del bilar verkar faktiskt underhållsladda 12v när dom är inkopplade.
Kanske för att Tesla generellt, vad jag läst, i större utsträcknig verkar lida av så kallad vampire drain?
Den stora fördelen som jag ser det med att ha bilen inkopplad vintertid är att den i så fall tar energi från laddboxen och inte batteriet vid förvärmning. Sen kanske det inte alltid är önskvärt sett till elpris men då är det bara att rycka kabeln innan förvärmning.
Sommartid vid risk för åska rycker jag alltid kablen. Vet inte hur stor risk det egentligen är men jag tänker inte chansa.
En halvtimmes uppvärmning (lite onödigt lång kanske, men islagret på framrutan smälte fint) igår med starttemperatur -7 drog ca 7%, så det är som sagt lämpligt att ha bilen inkopplad om möjligt.
Frågade en elbilssäljare idag om detta som menade att det är bättre att låta den komma ner till 20% innan man fyller till 90 (för just det märket).
Dock hör man så mycket olika om vad som är bäst för batteriet.