Jag står i begrepp att välja laddbox (till en ännu inte beställd elbil). Överväger bland annat Easee Charge Up, eventuellt i kombination med samma tillverkares laddbalanserare, Easee Equalizer. Min fråga riktar sig i första hand till er som har erfarenhet av Equalizern:
Stämmer det att Equalizern låter mig som användare, via appen, definiera ett eget högsta tillåtna effektuttag? Och att elbilsladdningens effekt alltså i realtid justeras med hänsyn till hushållets övriga effektuttag och ser till att den inställda gränsen inte överskrids?
Som jag tolkar det innebär detta samma sak som andra tillverkare kallar “virtuell huvudsäkring” (Perific) eller “effektkontroll” (Tibber). Fast jag kan mycket väl ha missat något här, eftersom min erfarenhet av elbilsladdning är noll.
Det skulle vara intressant att höra från er som använder Easees lösning för att hålla nere effekttopparna. Fungerar den här funktionen bra?
Ja det är hela poängen med en så kallad effektvakt (ofta används lastbalansering också)
Nej – effektkontroll och liknande handlar om att den inte skall gå över en viss effekt oavsett övrig last – detta för att undvika hög effektavgift som nu börjar införas för alla. Effektavgifter kan vara utformade så att du straffas väldigt hårt av att ta ut effekt exempelvis dagtid eller vintertid men övriga tider är det ingen avgift. Det är olika hos olika nätägare.
Att skydda huvudsäkringen verkar ju vara huvudargumentet för att installera lastbalansering. Som jag uppfattat funktionen så innebär det att ett högsta tillåtet effektuttag ställs in i samband med installationen och att det sedan är denna effektgräns som gäller. I mitt fall, med 3 x 25 A huvudsäkring, borde effektgränsen hamna kring 17 kW. Det vill säga lastbalanseraren övervakar hushållets totala effektuttag och styr i realtid ned elbilsladdarens effekt om den inställda effektgränsen på 17 kW riskerar att överskridas. Har jag fattat detta rätt?
Det som jag vara ute efter med min fråga var dock om jag själv på ett enkelt sätt (i appen) kan ställa in en egen, lägre effektgräns? Exempelvis 10 kW. Och sedan låta lastbalanseraren (Easee Equalizern) göra sitt jobb under denna lägre effektgräns?
Jag har förstått det som att detta är var Tibbers “effektkontroll” och Perifics “virtuell huvudsäkring” går ut på. Men det verkar som om Easee Equalizer kan göra samma sak? Så här låter det i marknadsföringen:
“Spara pengar genom att ladda bilen under de lugna timmarna, då energipriserna sjunker. Du kan också begränsa den totala mängden tillgänglig energi för att undvika energitoppar, ifall din elleverantör straffar dig vid tillfälliga energipeakar.” (min kurs.)
Vad menar Easee med “begränsa den totala mängden tillgänglig energi”? Någon som använder Easee och kan förklara?
Bakgrunden till min frågeställning är förstås effekttarifferna, som redan införts (av Ellevio) där min stuga ligger. Ett effektuttag på 17 kW under dagtid leder numera till en effektavgift på över 1 400 kr/mån, detta oavsett veckodag och årstid. Så jag kommer förstås att vara angelägen om att hålla ner effekttopparna.
Tack för info till en som ännu varken har elbil, eller elbox ännu men det ska det bli ändring på nästa år
En kanske dum fråga men är alla lastbalanserare kompatibla med de flesta/alla laddboxarna på marknaden?
Jag fick ju en lastbalanserare från min nuvarande elleverantör och där är förstås det kinkigare där elleverantörer har sina egna godkända lastbalanserare och appar.
En lastbalanserare kostar förstås inte en förmögenhet att köpa heller och ser att man ibland skickar med lastbalaserare även när man köper laddbox.
Själv har jag funderat på en go-e Charger Gemini flex 2.0 portabel box och såg att man får en Tibber pulse på köpet nu fram till årsskiftet.
Vad tror du om den @Esse är det värt att köpa den nu, eller finns det bättre alternativ om man vill ha en portabel och kanske funderar på att byta framöver till Tibber abonnemang när jag skaffat min elbil?
Hej det är lite olika – dels finns det egna effektvakter som bara fungera med den egna laddboxen men Tibber Pulse fungerar med de som är Tibber-kompatibla och https://perific.com/ fungerar med det mesta.
Se min video om Go-E Charger Gemini Flex 2.0 så får du reda på det mesta
Tackar!
Ja min nuvarande elleverantör använder ju perefic lösning och det låter ju bra då att det borde fungera även med Go-E laddboxen, så av den anledningen behöver jag ju inte Tibber pulse då.
Antar att den dagen jag då eventuellt byter till Tibber och timavtal, innebär att jag också får en Tibber pulse på köpet
Jag har varken solceller eller värmepump eller annan styrbar källa idag, så det blir bara totala förbrukningen i hemmet och då elbilen framöver som kan hanteras smartare tyvärr.
Jepp så är tanken när det står en elbil i garaget
Men sedan är frågan om Tibber eller annan leverantör. Många rekommenderar ju Tibber och det är väl det jag går på, även om jag inte jämfört andra leverantörer och vad man får för pengarna om man går över till timavtal. Troligen blir det varken solceller eller annat förutom elbilen då nästa år!
Jag har en Easee equalizer i stugan och man kan ställa in en lägre Ampere än vad huvudsäkringen är inställd på, just för att skydda huvudsäkringarna vid längre belastning.
Tack Tobias! Låt mig konstruera ett exempel: Du har huvudsäkring på 3 x 16 A, men sätter ned effektgränsen till 7A, motsvarande ett totalt effektuttag i stugan på ca 4,8 kW. Antag nu att elbilladdningen är igång på halvfart, men så sätter du på spisen samtidigt som varmvattenberedaren går igång. Din tillåtna effektgräns på 4,8 kW riskerar att överskridas.
Är det alltså då som Equalizern träder in och styr ned elbilsladdningen, så att effektgränsen hålls? Och när spisen stängts av och beredaren slagit från, så justeras billaddningen upp igen? Har jag förstått funktionen rätt?
Ja, så fungerar det. Nu har jag inte strypt den så hårt då vi inte har effektavgift ännu, men har strypt till 13A medans vår huvudsäkring är på 16A. När man ex. startar ugnen så går laddningen ner och equalizern ser till att vi aldrig överskrider 13A på någon fas.
Huvudsäkringarna är av trög typ och ska tåla överlast ganska länge innan de bryter strömmen. Enligt Gemini ska en överström på 25% (t.ex. 20A för en 16A-säkring) inte bryta förrän efter minst en timme.
Eftersom elbilsladdning normalt håller på i flera timmar så bör man dock hålla sig under märkströmmen, gärna med viss marginal.