Volkswagen Golf Mk9 EV ICE EREV?

Det börjar närma sig reveal av Volkswagen Golf och ryktena haglar tätt CEO Thomas Schäfer sa nyligen att Golf Mk9 kommer släppas både som ICE och EV på samma plattform men rykten säger också EREV Thomas sa också att den kommer vara starkt influerad av den ikoniska Mk4 som tillsammans med Mk1 och Mk7 räknas som peak Golf
Golfen kommer att bli en viktig bil för Volkswagen i Europa Sydamerika och USA för den kommer nog efter att Trump är borta den har en legacy som bara toppas av Bubblan så stora skor att fylla

Att bygga Golfen på en plattform som kan ta såväl ICE som EV och inte på MEB tycker säkert många är två steg tillbaka men ser vi till BMW så var i4 och i5 även dom byggda på en ICE/EV plattform dom lyckades riktigt bra att kombinera det och behöll en riktig BMW känsla som iX3 tappat lite av i4 och i5 var kanske lite trånga med mindre innerutrymmen men körglädjen fanns där i parti och minut Jag har aldrig träffat på en missnöjd i4 i5 ägare

Golf som ICE då får vi hoppas på att R GTI och GTI Clubsport hänger med som EV kan man ju hoppas på en GTI och kanske en R (fyrhjulsdrift) EREV det skulle inte vara omöjligt att placera Volkswagens kompakta EREV motor/generator (utvecklad för Scout) där bakhjulsdriften i R sitter så helt otänkbart är det inte och Volkswagen har ju EREV på gång i bilar för Kina marknaden

Intressant är att Schäfer hintar att den är starkt influerad av Mk4 kan vi då även få en tredörrars och varför inte en Cabriolet det finns nog en tanke där då efterfrågan på en ny Golf Cabriolet varit återkommande sen sista Mk6 Golf Cabriolet och läser man när Volkswagen presenterar en ny modell kommer alltid frågan “när kommer en Cabriolet” Karmann som byggde Cabriolet åt VW köptes upp av Valmet i Finland i början av 2000-talet så helt omöjligt är det inte

Vad tycker jag: Att nya Golf är inspirerad av Mk4 och att man är tydlig med att det är en Mk9 gör att man redan har en in hos Golf köpare sen vad dom väljer ICE eller EV (EREV) får framtiden utvisa Personligen är jag ingen större fan av Mk4 för mig är Guigiaro designade Mk1 och Mk7 tredörrars GTI Clubsport peak Golf Börjar man om på nytt kan man korrigera det som inte blev så bra i Mk8 Jag väntar med spänning på en Golf Mk9 men är jag sugen Noop just nu hägrar en Mk1 GTI

J.Erasmie
Väldigt offtopic, men fungerar inte punkt på ditt tangentbord?

1 gillning

Köpte en sån sent 90 tal till exfrun, efter att hon motvilligt kunde slita sig från sin MB 200 Diesel från 1966 ” Fen Mercedes ” som jag hade renoverat till henne med omlackering . Helt ointresserad av bilar men Älskade sin väldigt gamla MB , som gav henne ett väldigt trevligt bemötande som resande säljare regionalt ,Verkade som kunderna blev lite mer benägna till köp för att hon kom i den bilen . Sålde på rekordnivå gjorde hon iallafall . Hon blev naturligtvis erbjuden en tjänstebil , men hon ville åka i sin Mercedes . Golfen var en pigg rackare mycket på grund av låg vikt väl . Men den tyckte hon blev lite opraktisk i jobbet då vi hade den inte så länge . En klarröd i fint skick annars . Det rörde sig om ca 15000 kr på den tiden vill jag minnas , och hade väl varit som många andra bilar man haft en bra investering att behålla . Hon köpte en ny Golf 1998 så något med Golfen …

Det där är lite intressant tycker jag . För mig har dom valen mycket med om jag skulle äga bilen eller leasa den . Vid leasing med garanti skulle jag välja efter mina transportbehov och bekvämlighet i första hand . Ska jag äga bilen så finge det nog bli antingen ren elbil eller ren ICE bil . Så enkel konstruktion som möjligt och med så lite icke nödvändiga finesser som möjligt . Få saker som kan gå sönder och kosta mycket att reparera skulle jag tänka vid köp .

Jag skulle vilja se en Golf variant helelektrisk. Den dieselvariant jag har nu är perfekt i storlek för mig och skulle kanske passa mig i en elektrisk variant också.

Appropå Trump så borde det väl snart dyka upp några som spärrar in han på livstid. Om det sedan blir i fängelse eller i mentalsjukhus kvittar väl egentligen!

Karln sitter på nätterna och lägger ut skräp på sitt asociala media och följande är väl nåt han kommer ta bort när han förstår hur spelet UNO fungerar.
För er som inte spelat UNO, så är man en looser om man har kort kvar på slutet :smiley:

Om man nu gör en full reboot på Golf så finns det säkert en chans att även Sportwagen/Variant finns med i programmet den har alltid varit en storsäljare i Tyskland men även populär här i Norden Kommer den är den nog flera år bort