Volkswagen lanserar laddbox för dubbelriktad laddning

Volkswagen lanserar laddbox för dubbelriktad laddning i höst – Allt om Elbil https://share.google/r9AbXVIKNaAGzWSYY

Är det någon som testat att använda elbilens batteri till sitt hus?

Jag själv upplever mest att det kämpas på med att fylla i ström i elbilsbatteriet.

Visst skulle det vara möjligt att fylla upp med solenergi soliga sommardagar och sälja eller använda själv på natten.

Ni som har en adapater och kan ta ut 3,7 kW 1-fas på Kia och Hundayi bilarna, använder detta regelbundet?

1 gillning

Kia och Hyundai har V2L via adaptern, inte V2H/V2G. Medan det tekniskt sett går att göra en dubbeländad Schuko-kabel och stoppa in i ett vägguttag för att få in strömmen i huset (jodå, det låter lite absurt men det är precis så som balkongsolcellsanläggningar funkar), så är det olagligt i Sverige. I t.ex. Tyskland och numera Norge får man använda balkonganläggningar (och i några länder även mindre batterier), men det är en rätt låg effektgräns (minns inte exakt men typ 800-1200 W?) som gör det rätt poänglöst, vilket balkongsolceller också är om du frågar mig. Tyskar verkar inte hålla med mig dock. Värt att veta att grundkravet för att en balkonganläggning ska vara godkänd i dessa länder är att växelriktaren stänger av under ett strömavbrott för du får inte göra backfeed tillbaka till nätet vid strömavbrott. Vet ej om de här relativt billiga V2L-adaptrarna gör det.

Japp, via Sigenergy – i dagsläget är dock inte algoritmerna riktigt där. Det fungerar inte alls så bra som med ett husbatteri – men det kommer.

1 gillning