Volvo Cars återkallar 40 000 EX30 (inte i Sverige) pga risk för överhettning av batteriet

Verkar som tur är inte gälla Sverige. Hur vanligt är återkallning relaterat till batteriet bland etablerade elbilstillverkare?

Volvo Cars återkallar över 40 000 elbilar av modellen EX30, rapporterar Reuters.

Det finns en risk att batteripaketen överhettas, enligt biltillverkaren.”

Vill minnas att jag läst om ganska många återkallelser på laddhybrider, men inte så många på Elbilar . Men minnet kan ju vara lite svårt att lita på alla gånger . Min tidigare laddhybrid Seat Leon var inne på en återkallelse några dagar , då dom fick ta ner batteriet för att byta en säkring med släcksand ! Som inte var säker nog . Det var någon mer elmojäng dom bytte vid service som det var åtgärd på , plus extra rostskydd i dörrarna . Men inga driftstörningar och fri lånebil så det gick väl fint tyckte jag.

Sjukt ändå, inte i Europa / EU. Att man alltid lyckas stoppa in bättre grejer i våra bilar…

Ja lite så har det ju varit med dom farliga krockkuddarna också .

Även om det inte drabbar Sverige (denna gång) så är det ju väldigt allvarligt.

Jo allvarligt jag håller med . Men jag skulle nog välja att se det som att det är bra att dom är noga med säkerheten . Jag fick vänta några månader på åtgärden med säkringen på Seaten , men tänkte att om det hade varit stor fara så hade dom förbjudit mig att köra med bilen . Körförbud har jag haft på betydligt mindre fara enligt mitt användande . Det var en WW Passat som jag leasade . Åtgärden gällde infästning till ryggstöd i baksätet , som visade sig omfatta min bil . Nödvändig reservdel var dock rest noterad och jag fick inte köra med bilen under tiden . Så jag fick en likadan Passat hyrbil gratis i nästan två månader . Där sparade jag många mil som jag sedan kunde utnyttja på min egen Passat . Det är sånt som får mig att stanna kvar inom WW koncernen.