Volvo Cars återkallar 40 000 EX30 (inte i Sverige) pga risk för överhettning av batteriet

Verkar som tur är inte gälla Sverige. Hur vanligt är återkallning relaterat till batteriet bland etablerade elbilstillverkare?

Volvo Cars återkallar över 40 000 elbilar av modellen EX30, rapporterar Reuters.

Det finns en risk att batteripaketen överhettas, enligt biltillverkaren.”

Vill minnas att jag läst om ganska många återkallelser på laddhybrider, men inte så många på Elbilar . Men minnet kan ju vara lite svårt att lita på alla gånger . Min tidigare laddhybrid Seat Leon var inne på en återkallelse några dagar , då dom fick ta ner batteriet för att byta en säkring med släcksand ! Som inte var säker nog . Det var någon mer elmojäng dom bytte vid service som det var åtgärd på , plus extra rostskydd i dörrarna . Men inga driftstörningar och fri lånebil så det gick väl fint tyckte jag.

Sjukt ändå, inte i Europa / EU. Att man alltid lyckas stoppa in bättre grejer i våra bilar…

Ja lite så har det ju varit med dom farliga krockkuddarna också .

Även om det inte drabbar Sverige (denna gång) så är det ju väldigt allvarligt.

Jo allvarligt jag håller med . Men jag skulle nog välja att se det som att det är bra att dom är noga med säkerheten . Jag fick vänta några månader på åtgärden med säkringen på Seaten , men tänkte att om det hade varit stor fara så hade dom förbjudit mig att köra med bilen . Körförbud har jag haft på betydligt mindre fara enligt mitt användande . Det var en WW Passat som jag leasade . Åtgärden gällde infästning till ryggstöd i baksätet , som visade sig omfatta min bil . Nödvändig reservdel var dock rest noterad och jag fick inte köra med bilen under tiden . Så jag fick en likadan Passat hyrbil gratis i nästan två månader . Där sparade jag många mil som jag sedan kunde utnyttja på min egen Passat . Det är sånt som får mig att stanna kvar inom WW koncernen.

Nu återkallas 5400 VW i Sverige av samma orsak . Kanske samma batteri leverantör då ? .

2 gillningar

ID.BUZZ var inte på 2års service förra veckan och då fanns det en service bulletin på kolla av högvoltsbatteri men han klarade sig utan vidare åtgärd den fick även en uppdatering av mjukvaran

2 gillningar

Det borde ju gälla även Cupra Born då , den är ju tillverkad på samma fabrik som ID 3 .

1 gillning

Och i USA ger Volvo upp på EX30

JD Power Vehicle Dependability Study är ju bilindustrins bench mark

Och som vanligt Lexus och Toyota på topplaceringarna

Yes, som vanligt. Och samma svar är det allt som oftast oavsett land och sammanställning.
Jäkla bra bilar. Trista enl mig…men BRA håller de!

Är det inte så att JD Power också mest handlar om upplevd kvalitet?

Om en Mercedes-ägare tycker att ett knakande ljud stör, så är det rapporterat som ett fel. Men en Dacia-ägare kanske inte rapporterar ett liknande fel.

JD Powers gör över 200 bench mark kundundersökningar om året från bank & finans försäkringar hälso & sjukvård resor & hotel mm men den mest kända är Automobil IQS Initial Quality Study VDS Vehicle Dependability Study TXI Tech Experience Index och CSI Customer Satisfaction Index

När jag jobbade på Nissan Design satt vi och lusläste när JD Powers släppte dom

Jag hade i höstas en vecka i en 2025 Toyota GR Yaris 6 växlad manuell 1.6 liter turbo 260hk (2026 får 280hk) fyrhjulsdrift 1300 kilo och mängder med Carbon Fiber

Knappast en trist bil

Nej, skitkul såklart. Har du kört GT86? klart trevlig enl mig. Otroligt skön vx-låda men för slö för det fina chassit. Inte kört Supra men den hade inte varit fel alls.
Jag tänkte på ett medelvärde av alla deras bilar.

Tyvärr inte kört Lexus sportbilar!

Jepp har en kamrat som monterat kompressor på (Subaru) boxer 4an 500+ hästar sist jag körde den var ett par år sedan på isen helt sanslös

Kört (BMW) Supra med 6a och automat känns tyngre än sina 1500 kilo och lite sävlig men fantastisk ergonomi och comfort