Volvo Cars bekräftar till slut EX60-suven – som ska byggas i Torslanda

En glad nyhet för våra poddare! :slight_smile:

Vår nästa generations plattform: SPA3
En av de viktigaste byggstenarna för alla våra bilar är den elektriska teknikbasen: en kombination av de senaste framdrivnings-, el- och elektroniska systemen som bilen är byggd på.

För att ge oss själva möjlighet att bli ledande inom nästa generations mobilitet utvecklar vi en ny elteknikbas, kallad SPA3, som kommer att stödjas av Volvo Cars Superset tech stack. Vår första bil som byggs på SPA3 blir den kommande helt eldrivna mellanstora SUV:en EX60.

SPA3 bygger på många av byggstenarna i SPA2 och innehåller flera viktiga uppgraderingar. Den kommer till exempel att ha en förbättrad core computing-kapacitet, vilket möjliggör högre prestanda och förbättrade funktioner genom vår tech stack.

Men den viktigaste förändringen är att SPA3-arkitekturen har byggts för att vara mycket mer skalbar än sin föregångare. Det innebär att vi, om vi ville, kontinuerligt skulle kunna utveckla och bygga bilar i alla storlekar – större än EX90 och mindre än EX30 – med samma teknikbas. Modulariteten och uppgraderingsbarheten hos SPA3 kommer att möjliggöra lägre investeringskostnader – med lägre varians – i förhållande till försäljning, vilket i sin tur bör leda till ett starkare framtida kassaflöde.

Alla kommande eldrivna Volvobilar kommer att ha sitt ursprung i en enda tech stack | Placera

2 gillningar

Woho, inte SEA-plattoformen!!

1 gillning

Förhoppningsvis är den “färdig” från början, jämfört med EX90 :slight_smile:

1 gillning

Mycket glad att haft fel i detta!

1 gillning

Man kan ju inte låta bli att små-le när man läser att de vill bygga en ny plattform som är mer skalbar, modulär, uppgraderingsbar och billigare långsiktigt sett. Ramla in på vilket storbolag som helst som har IT-plattformar som är byggda in-house så finns det årslånga projekt med hundratals utvecklare som försöker bygga på detta vis. Väldigt få lyckas. Och i många fall blir den nya plattformen sämre än den gamla för att den är allt för generell och därmed passar den mest inte för någonting i slutändan. Men givetvis hoppas jag att Volvo och SPA3 är en av de få undantagen då det faktiskt lyckas.

3 gillningar

Har precis samma erfarenhet av de på förhand upplyfta IT-plattformarna som höjs till skyarna, men som sedan blir en sämre plattform än tidigare.
Ger inte Volvo Cars så goda chanser att lyckas, men trevligt att de planerar bygga EX60 i Sverige och hoppas verkligen det är början till mer biltillverkning och jobb i Sverige för det behövs!
Största frågan är förstås vad huvudägaren Geely vill med Volvo Cars framöver.

Jag är också lite fundersam runt hur lång tid det kommer ta att ta fram en ny plattform och sedan bygga EX60 på den. Känns lite som att striden om kunder som vill ha SUV:ar på ca 4,7 meter sker ju här och nu med Tesla Model Y, Xpeng G6 och Zeekr 7x. Volvo lär bli sena till festen…

Vad tror vi för övrigt gällande priset? Om den skall ersätta XC60 så kan den inte bli så mycket dyrare än den om det skall bli succé?

Tror inte dom ersätter XC60 speciellt nu när Volvo säger att dom ska leverera elektrifierade (läs hybrider) bilar efter 2030 EX60 kommer bli en mindre volym bil för Volvo jag återkommer till att USA (som är viktigt för Volvo) näst intill ignorerar EV90 från lanseringen och fokuserar på XC90 jag gissar att alla EV bilar blir dyrare iallafall i Sverige för dom blir mer premium

Som Peter sa Volvo kommer bara leverera så många EX90 som dom kan sälja i Sverige Jag tror det blir samma för en EX60

Men jag kan ha fel…

Kanske lika bra det. Känns som att Tesla Model Y redan tagit XC60’s plats i Sverige som den bil som man typ ser överallt. Kanske bättre då att se till att ta och behålla laddhybrid-kunderna i det segmentet för Volvo.

Och förklara gärna för någon som aldrig jobbat i branschen. Vad menar man när man säger att man bara kommer leverera så många som man kan sälja? Varför skulle man leverera fler?

Idag blir det mer vanligt att kunden kommer in kollar på dom olika modellerna i showroom och kanske provkör en demobil (vissa tech freaks beställer osedd via webben) sitter ner och beställer den bilen DU vill ha sen åker du hem och väntar till det är dax för leverans

För inte så många år sedan stog det ofta ett flertal bilar dels i showroom men också ute på gården det var lite olika modeller olika utrustade i olika färger så att kunden kunde få en bil med sig hem samma dag Hos en del ÅF kan det även idag finnas “lagerbilar” och även “lagerbilar” hos närliggande ÅF så man kan få en bil på ett par dagar

Idag när fler och fler tillverkare går över till “agent modellen” blir det mer sällsynt med fabriksnya lagerbilar hos ÅF och det gör att tex Volvo kan ha bättre koll på vad som säljs och hur mycket som dom behöver leverera under ett modellår

Ungefär så…

1 gillning

Kollade volvos hemsida med XC60 laddhybrid och den kostar 686.000kr i instegsversionen (core) , ska man tänkta prissättning på samma sätt som XC90/EX90 så borde ju frånpriset blir strax under 800.000 för EX60.

Känns svår motiverat gentemot Xpeng G6 (529.000kr) och Tesla Model Y (554.000kr) som säkert kommer kunna genomföra något facelift på sina modeller innan denna ens har kommit ut på marknaden och dessutom är minst 200.000kr billigare. Det är tufft att sälja in sig som premium…

1 gillning

Vore det inte rimligare i kombilandet Sverige att skapa en motsvarande V90-helelbil? Det skulle med en rimligt pris sälja som smör!

Håller helt med. Var är VE90 och VE60? Min gissning är att detta än mer signalerar att Volvo inte längre skall associeras med den svenska marknaden när det kommer till kunder. Är kanske av den anledningen som man gör en teaser om ES90 som gissningsvis kommer passa perfekt i Kina men jag har svårt att se att kombi/SUV -landet Sverige skulle vilja ha så många.

Håller med @AMS722 här, Volvo har lämnat den nordiska marknaden som prioriterad, istället kollar man åt USA med stora suvar (EX90) och Kina med stora sedaner (ES90). Sen tror jag att man kommer göra om ES90 till en EV90 så småningom men det är nog inte högt upp på listan just nu… Jag hade gärna sett en EV60 men det är nog ännu längre bort.

USA var under 50-70talet station wagon/longroof landet #1 alla medelklassfamiljer hade en “momwagon” fram till 80talet då Toyota Previa och Chrysler Voyager effektivt tog död på stationsvagnen

Hopp fram till idag många av dagens mer meriterade Amerikanska motorjournalisterna växte upp med en “momwagon” på uppfarten dom tog körkort i den hängde med polarna i den och några hade sex i den Idag så när det kommer en ny longroof på marknaden blir dom helt till sig oftast är den en Europeisk tillverkare för dom Amerikanska har helt fokuserat på dagens “momwagon” SUV

Ett lysande exempel är när Audi lanserade RS6 Avant och flög Amerikanska motorpressen till Spanien för att provköra Audi har aldrig sålt en RS Avant på USA marknaden och få har letat sig dit pga 25års regeln för import När dom kört bilarna och var adrenalinstinna meddelade Audi att den inte skulle kommat till USA Journalisterna flög hem fly förbannade skrev långa artiklar om hur den otroliga bilen med galen prestanda och som var en longroof inte skulle komma till USA FY FÖR Audi! 2 år senare typade Audi den för USA och började sälja den igen sjöng journalisterna sin lovsång och till dags dato har man sålt ett 1000tal av dom så det visar att journalistkåren är mer longroof vurmare än bilköparen Idag är det nog bara den och en AMG longroof som säljs i USA Volvo sålde bara 279 V90 2020 och har valt att ta bort den från USA marknaden

Nu i dagarna när ett rykte om en EV90 började dyka upp gick tidigare nämnda journalister i spinn en longroof EV betyder 4 hjulsdrift 5-600 kanske tillochmed 750 hästar 0-100 i 3 sekunders klassen och kanske Öhlins fjädring spekulerades det har den dessutom The Swedish Look är det något vi bara måste ha här i USA det är så typiskt USA där förbjuden frukt alltid lockar Lanseringen av EX90 fick ett minst sagt ljummet mottagande men en EV90 “Honom ska vi ha!”

Lite från historiegubben

Det har nyregistrerats dubbelt så många XC60 som V60 sedan januari 2020. Utanför Sverige är det garanterat ännu mer skevt.

Ser lite bättre ut med V90 vs XC90, men från att ha varit 2:1 under flera år så har det gått mot 1:1 senaste året.

Jag tror att sedan- och kombivurmare, bless their hearts, kanske borde inse att även Sverige är ett “SUV-land” nu, även om det kanske gör ont i deras hjärtan att erkänna det.

Tror kanske att det är för tidigt att ropa HEJ

Ge Svensken ett val av en stationsvagn som kan dra ordentligt ta last på taket och har plats för barn och hundar för vettiga pengar så är nog valet inte så svårt En sedan däremot är nog ingen kioskvältare

Om vi pratar EV så har BMW med i5 Touring sålt över förväntan Jag har hört från VW ÅF att ID.7 Tourer har många fler beställningar än väntat (företagsleasing) redan innan det fanns bilar att klämma på

Om vi pratar ICE och hybrider har VW med Aerton och Passat longroof varit favoriter som tjänstebilar Peugeot 308 och 508 SW har genom åren varit deras storsäljare i Sverige BMW 3 4 och 5 serie Touring har varit populära hos mellanchefer Toyota Auris som nu heter Corolla säljer fler stationsvagnar än hatchback så att dömma ut stationsvagnen är nog för tidigt för vem fan vill ses köra en SUV…

Just my 2 cents