Volvo EX30 Ultra

Nu är det ju allt som oftast så i Sverige att det blåser västligt, dvs kör du den sträckan har du oftast motvind. Klart att 51 kWh är lite, men på sommaren är det helt uppenbart att den kommer 19 mil motorväg.

Är det inte bara 49kW/h tillgängligt.Är osäker .Nja Google rekommenderade stopp Arboga då ja provade aldrig Örebro dessutom stängs ju förvärmningen av under 20% och att stå att ladda vintertid med dåligt uppvärmt batteri var ingen höjdare .Vill minnas att den startade på typ 45 och aldrig gick över 80kW/ h i laddhastighet

Längtade till sommaren med den bilen för vintertid ,motorväg,blöta vägar,litet batteri en riktig watt slukare.Däremot om man kunde ”slipstreama” efter lämpligt fordon på motorvägen då var förbrukningen anständig.

Låter som att det var vintertid du inte kom 19 mil (alternativt för lite marginal för att testa)? Då förstår jag, det är en helt annan sak såklart. Vintertid så är 2,5 kWh/mil inte ovanligt på motorväg.

Svängde förbi Volvo igår em, extremt ovetenskapligt men kollade begagnade, demos och helt nya EX30 och EX60.
Räckviddsestimat i EX30 var runt 28 mil +/- 4mil på de med 50kW batteri. Två EX60 P10…ena 55 och andra 67mil. Något högt givet officiell WLTP men skillnaden är uppenbar till EX30.

En ES90 hade 52mil men en enda kan man knappast dra slutsatser från.

Det lilla LFP-batteriet i EX30 kan laddas fullt så inte så dumt för kortare turer trots allt.
Single Motor Extended Range adderar 15mil. Ganska värt merpriset anser jag.
Rasande trevlig bil ÄR det!

Jag börjar seriöst fundera på att skaffa en begagnad ex30, kommer nog dock satsa på en plus snarare än ultra.

Men för er som kör ex30 är ni nöjda eller vad kan man klaga på?

Har ni fått V2L än, har förstått de ska komma till alla ex30, nya som gamla. Tycker de är en intressant teknik, sen får man ju se hur ofta man kommer använda de i praktiken, kanske mer något som låter bra än något som man verkligen kommer använda.