Volvo EX30 Ultra

Någon som har en volvo EX30,funderar på att privatleasa en sådan ,är det värt att ta en ultra?

Eller räcker plus, med det stora batteriet, fyrhjulsdrift?

Plus med bakhjulsdrift, sweet spot! Du får det mesta lullul, en kul bil till vettigt pris :slight_smile:

1 gillning

Men jag får väl inte 360 kamera

Och annat

Ja alltså, vill du ha det så är ju ultra bara att gå på :slight_smile: Jag anser plus som mest prisvärd men jag hade ju valt ultra ändå, du kanske tänker samma som jag :joy:

Då blir det en ultra, med bakhjulsdrift

Är bilen bra, ljudisolering

Kör mycket motorväg

Kommer man långt

Det är också en bil som jag var mycket intresserad av, tyvärr är det en sak som gör att det inte blir en sådan, den saknar förardisplay :roll_eyes:

Ja,det läste jag ,känns konstigt

Tittar lite på polstar samtidigt

Ultra är självklart då den är mest prisvärd, bra val.
Helt ok ljudisolering i hög fart, men du kommer troligen bara 25-30 mil.
Kul att köra

Verkar var bra andrahandsvärde på dessa bilar, vi vill också ha en EX30 begagnad men de är högt prissatta och finns inte ens så många att titta på och när de kommer någon så säljs de snabbt.

Jag funderar på en ny

Men osäker, när det inte finns någon förardisplay

1 gillning

Jo jag skulle gärna ha en förardisplay också men jag tror samtidigt jag skulle kunna kompromissa bort de.

Eller så är dom svarta precis som många annars intressanta begagnade elbilar till försäljning är.

Nej inte ett dugg konstigt.Vad är det du vill sitta och pilla med bakom ratten?

EX30 sällar sig till Tesla som alltid får betyget ”avskalat” när interiören betygsätts.Avvänjningen med att sitta och plira på en (hastighetsmätare?)går på någon vecka.

Kört EX30 ifrån premiären tills i december/25 och kör numera Tesla.Knappar och reglage är för grånade nostalgiska motorjournalister.

Det kanske är ovant, att inte ha information framför sig

Hastighet, batteri

Och säkerhet att pilla på skärmen när man kör

Om man behöver fixa något

Vilken modell hade du?

Plus eller Ultra

Drar den mycket på motorvägen

Körde en Core med lfp batteriet 51kW/h.Om du nu inte kör med farthållare så är det inte problem att hålla en jämn hastighet med högerfoten ….utan att ideligen stirra på hastighetsmätaren som sitter 15 cm till höger om ditt centrerade blickfång.

EX30 var inte direkt snål .Svårt att komma under 1,7kW/h i blandad körning även sommartid.

Förbrukning på motorvägar beror regn/hastighet 110/120/temperatur så räkna med 2.5kW/h

2 gillningar

Låter mycket, tror den är snålare.

Dvs att energin i batteriet är 51 kWh och förbrukningen är 2.5 kWh/10km…så man kommer 51*10/2.5km =204 km.
Blir endast 14mil under 80-10% SoC.

Du kan tro vad du vill .Tron kan försätta berg.

En tur ifrån Stockholm västerut gjorde ett tankstopp i Arboga 15 mil nödvändigt.

Du klarade dej aldrig ifrån Stockholm-Örebro 19 mil.

1 gillning

Det var som tusan!
Ja fakta kan man inte snacka bort.

Nu blev jag 100 % säker på att någon EX30 kommer det inte att bli för min del.