Detta är verkligen en bil som jag är intresserad av, ser riktigt lovande ut ![]()
Lät bra med hinten om mera fysiska knappar och han verkar också tro att EX50 blir dyrare i Sverige för att inte sänka EX60 som alternativ. Jag hoppas precis som Alrik på att EX40 kommer rabatteras ut i samband med försäljningsstarten av EX50, men är heller inte säker på att det blir några jättesänkningar på 2:a handsmarknaden tyvärr.
Lät som Alrik tror att nya polestar 2 skall tillverkas i samma fabrik som polestar 7, dvs i slovakien då?
Alrik har uppfattningen att P2 facelift blir på SPA3. Spännande om han vet nåt vi andra inte vet. Jag tror fortfarande det blir i Gent och då CMA, då EX40s död kommer lämna oerhörd produktionsvakuum där.
Hoppas verkligen på att det blir en variant med LFP batteri nu också i Sverige. Man var ju snabb med det på EX30, så det borde ju kunna vara aktuellt även på EX50 hoppas man ju!
Det är inget vi vet men vi har antagit – men det ligger också i vågskålen att det är SEA.
Volvo kommer nog mycket väl kunna bygga nya EX40 (eller om den heter EX50) betydligt billigare än gamla EX40. Det handlar om betydlift färre komponenter, kablar och styrdon.
Men om de sedan lanserar instegsvarianter som är billigare eller bara smäller på mer utrustning som i fallet med EX60 är en annan fråga.
Lansering början av 2027 känns väl ambitiöst tidsplan för en SPA3-Polestar 2?
Och en arbetskraft som får en tredjedel av lönen utan några som helst tullar att betala till skillnad från deras Kinafabriker. Men jag tror de kommer sälja till samma pris som EX40. Volvo behöver inte rabattera deras bilar i Sverige. Här säljer de ändå som smör, även med tveksamma specifikationer för priset…
Det samma gäller den svensktillverkade EX60n i sammanhanget material-kostnader.
Verkligen.
Volvo EX60 börjar på 680kkr. Volvo EX40 börjar på 530kkr nu. Har för mig att de varit dyrare tidigare, men kan ha fel.
Jag tror ändå att de kommer ta mera än EX40 nu som startpris för EX50. Min killgissning är startpris mellan 560-580kkr. Det kan vara ett lämpligt avstånd upp till EX60. Sedan kanske de kommer ut med en sista specialutgåva med en välutrustad EX40 strax under 500kkr för att mjölka ur det sista. ![]()
Jag tror du har helt rätt, finns ingen anledning att Volvo ska ge bort bilar i Sverige. EX40n har sålts med någon form av kampanjpris i flera år. Att en helt ny EX50 skulle bli billig i Sverige kommer inte ske. Ca 100 tkr under motsvarande EX60 är högst troligt.
Om Volvo har någon intention med EX50 att rikta sig till privatmarknaden så gissar jag utifrån dessa priser att man måste komma med ett bra privatleasingpris. En snabb googling säger att en Volvo EX40 Single Motor Extended Range Plus Special Edition startar på 5 195 kr/mån. Undra vad EX50 då landar på initialt?
Nej tack till leasing, jag vill äga min bil.
Håller helt med dig men många är av en annan åsikt så jag hoppas på både bra leasing priser och bra “kontant” pris på bilen.
Vill jag med, tyvärr erbjuder Volvo/Polestar minimalt med incitament att äga bil jämfört med att leasa. Finns såklart mycket korpoekonomiska anledningar bakom det men ändå tråkigt. Är i stort sett endast Tesla som erbjuder köppriser i paritet med deras leasingpriser.
Elbilar som är 4,52 meter långa har nyligen registrerats in hos Transportstyrelsen. Det placerar bilen mitt emellan dagens EX40 och nya EX60, vilket är logiskt med tanke på namnet.
Medan gamla XC40 kan leva vidare ett tag till som laddhybrid och bensinbil, blir EX50 en renodlad och betydligt mer spännande elbil. Den längre hjulbasen och det helt plana golvet gör att utrymmena invändigt – framför allt i baksätet – blir avsevärt bättre än i dagens modell. EX50 väntas dessutom ta över EX30:s plats på den viktiga USA-marknaden från 2027, där kunderna efterfrågat mer utrymme.
Det är nog inte långt kvar innan vi får officiellt se EX50.
Man har väl sagt man ska visa 2 nya bilar i början på september, jag gissar ex50 eller vad den nu ska ha för namn är en av dem.
Jag tror att den ena är EX50 men den andra förmodligen en uppdaterad XC60 med ca 20 mil wltp, det lär fortsätta hålla igång försäljningen av XC60n ett tag till. Vad jag förstår ska båda dessa bilar vara presenterade innan strategimarknadsdagen den 17 september.