Volvo EX50 ryktas komma med omfattande förbättringar

https://archive.ph/b3LoN

EX50 (egentligen facelift av EX40) hoppar nu till SPA3-platformen och det är här det blir tydligt vilka stora vinster den nya plattformen erbjuder över den åldrande CMA-plattformen. Speciellt chockerande är priset, som jag tolkar kan komma kosta 100k lägre än EX40. EX40 är en bra elbil men priset har varit väldigt stort hinder, med en prislapp som inte riktigt kan motivera den prestanda, räckvidd, storlek och teknik man skulle förvänta sig.

Detta enorma hopp är också betydelsefull för Polestar, och framförallt Polestar 2. Om vi får se migration av Polestar 2 till SPA3-plattformen kommer vi få sen facelift utan dess like. Polestar har redan hintat om att 2027-faceliften blir omfattande.

6 gillningar

Detta blir spännande men man kallar de väl inte facelift när de använder en helt ny platform (cma vs spa3).

3 gillningar

Enligt nedanstående artikel så skall den lanseras hösten 2027. Vilken besvikelse. Jag hade hoppats på lansering nu i höst eller senast vid årsskiftet 2026/2027. Låter som på tok för sent och verkar ju helt otroligt om Volvo inte har något nytt bilsläpp innan denna.

1 gillning

Håller med, en stor besvikelse.

Man vill ju nästan inte tro att det är sant. Volvo EX40 i nuvarande version säljer(i varje fall i Sverige) jättebra. Om man nu ersätter den med EX50 som blir mer som Model Y som är 4,75 lång så blir väl det en direkt konkurrent mot de begagnade EX60 som lagom till 2028 kommer finnas tillgängliga. Däremot har man inget sedan ner till EX30 på 4,2 meter.

Intressant om prisnivån stämmer sedan i Sverige. Det är nog smart av Volvo att bygga en ny modell med nytt namn, då lever EX40 kvar som begagnad på marknaden, utan att bli jämförd direkt med EX50. De begagnade EX40 på gamla plattformen kommer säkert gå ner i pris en som begagnade, när man skrotar gamla EX40, men säkert inte lika mycket som om man låtit den nya heta EX40 som fått leva tillsammans med de gamla fast på ny plattform. Lite psykologiskt rätt att byta namn för att bibehålla lite högre andrahandsvärde på EX40.

Det är tyvärr det jag tror och som möjlig spekulant då på en begagnad EX40 så känns det förstås inte lika bra då att det inte kommer nån ny EX40 med den förväntade lägre prislappen som ny!

Hmm samtidigt så kanske EX40 verkar ännu mer utdaterad om det kommer en annan modell som är större, går längre, laddar snabbare och kostar mindre samtidigt som EX40 läggs ned. Begagnade bilar jämförs alltid med nya oavsett modellnamn. Tror namnbytet är mest Volvo som vill att EX50 ska framstå som ny produkt, och det är ju det också tekniskt sett…kanske blir EX50 dyrare i Sverige för att inte “straffa” EX40 ägare då den sannolikt ändå blir landets bästsäljande bil.

Ja det är lite lurigt hur man fungerar psykologiskt, beroende på hur insatt man är i teknik m.m i bilarna.
Jag misstänker att det finns ganska många som faktiskt bara jämför nya och begagnade bilar på modellnamnet, men har inget direkt fog för det.
Intressant ändå att fundera på hur det skulle påverka begagnatpriserna på en sista modell EX40 som läggs ner och upphör byggas mera. Att det släpps en ny EX50 som initialt är billigare än senaste EX40, kanske snappas upp, men hur tänker de som bara går på namnet och rykten.
Om jag vore novis, så skulle jag tänka att Ex40 nog är en bättre bil då så många köper den och då är den säkert värd sitt begagnatpris också.
Jämfört med en EX40 som läggs ner, men fortsätter att byggas med samma namn, men till en lägre prilapp, än den gamla EX40 kostade som ny på den sista årsmodellen.

Svår det där med psykologin och hur man värderar bilar beroende på hur insatt man är i själva teknik m.m, eller om man bara går på hur populära bilarna är! :slight_smile:

Jag hoppas förstås att alla är så tekniskt bevandrade att man tvingas sänka priserna på alla modeller rejält fram till 2026 årsmodellen när EX50 släpps, men misstänker som sagt att XC40/EX40 har fått för bra uppskattning att de fortsatt också kommer behålla bättre värde än modellen kanske förtjänar. Men det kan kanske också bli som du tar upp att EX50 blir dyrare i Sverige för att behålla värderingen på EX40 bättre :slight_smile:

1 gillning

EX50 kommer att bli 4.52 lång, alltså mittemellan EX30 och EX60.

Hoppas nu verkligen att panoramasoltak blir ett tillval till EX50, så det inte ingår i något paket som det gör till EX40. En stor miss enligt mig.
Förmodligen hade jag bytt till en EX40 Ultra om det inte var för det jäkla panoramasoltaketet :face_savoring_food:

4.52 m är ganska kort för en kompakt-SUV idag, men det är inte omöjligt. Dock kommer den ju då inte konkurrera med varken Model Y eller EX60, vilket känns rimligt. Då har både EX50 och EX60 varsin plats på marknaden även framöver.

Bilderna på karossen som både allt om elbil och carup ”visar upp” i sina artiklar är en Polestar 3, så inte så stort avslöjande där…

Funderar på release av den, av videon om fabriken har träffat sina milstolpar och de säger allting går enligt tidsplan så tror jag inte det blir slutet av 2027. I videon säger de att de börjar rampa 2027 och större tester ska göras nu här efter sommaren. Varför det pratas om höst 2027 tror jag beror på den källan hade ett Amerikanst perspektiv, och där tror jag absolut att de får de lite senare än Europa. Men oavsett så är ju det inte klart än utan bara spekulationer. Man får se på volvos strategi-dagar i September.

Tror för övrigt också inte att Polestar 2 kommer vara på spa 3, utan jag gissar den kommer vara på SEA plattformen. Det ryktas endast om att polestar 7 ska byggas i slovakien så den lär vara på SPA3 medans nya polestar 2 är på SEA som Zeekr. Men en polestar 2 med Geelys Golden battery lär inte bli fel heller :slight_smile:

1 gillning

Detta hade vart skittråkigt om sant :frowning: men inte omöjligt om de fortsätter bygga den i Kina. Håller ändå tummarna att Polestar samlar sina bilar under en platform som Volvo tillverkar. Det är då märket är som mest tilltalande. Ett alternativ är att den kvarstår på CMA men med ny batteripackning kan få bilen lägre än förr. Hade nästan föredragit det än SEA.

CMA är en gammal platform och kommer dö nu när Volvo ska ersätta ex40 och att då bygga en ny polstar på den plattformen ser jag som extremt osannolikt.

Kommer garanterat bli SEA eller SPA3.

Kanske mer troligt SEA, Polestar är inte Volvo men Polestar är Gealy. Men ja såklart är där ju lite kors ägande på alla håll så vem vet.

I alla fall så tror jag produktionen kommer vara i Korea där polestar 4 görs. Det är också SEA så borde inte vara svårt att göra p2 där heller :slight_smile:

En annan möjlighet är produkten i Belgian i Volvo fabriken, där blir ju kapacitet efter att ex40 läggs ner. Man bygger ju dessutom redan sea bil där, dvs ex30.

Man ja detta är såklart spekulationer.

Just det, vad kommer Gent tillverka när EX40 läggs ned? Det sköts nyligen till stora pengar från statligt håll att hålla fabriken öppen. Där skulle produktionen av CMA-P2 teoretiskt kunna fortgå nu när utrymme kommer finna. Kanske blir billigare för Polestar med, med tanke på befintliga Kinatullar? Vet inte hur viabelt det är bygga EU-sålda bilar i Kina längre. Hade vart intressant matematik.

Ja det troliga är väl att polestar 2 kommer byggas på SEA plattformen och i Gent där Volvo EX30 redan byggs. Vet inte hur polestar 2 säljer i Kina, men frågan är väl om den inte precis som EX30 flyttar till Gent?

Själv är jag nyfiken på Polestar 7 som nog garaterat kommer bygga på SPA3 plf och då troligen i Slovakien som det verkar.

Nu vet jag inte riktigt hur produktionslinjer fungerar i fabriker men kan det vara så att produktionslinjen anpassat för CMA står sig nu tomma utan EX40 men linjen för EX30 är på högvarv då bilen inte kommer dödas nån gång snart ändå? Önsketänkande från mitt håll kanske. Kanske bra för P2 få en riktig make-over även om jag personligen inte tycker det behövs. Tror inte P2 säljer så värst bra utanför Sverige.

p2 är ju fortfarande en viktig bil för polestar, det är ju deras bread and butter genom tiderna. Därav så sköt de fram nya generationen av 2 då de fattade att den måste uppgraderas. De bytte i princip plats på p2 och p7 i ordningen. Jag har för mig i gent också att de bygger en del fossilbilar? dvs XC40 typ? De säljs ju inte I sverige längre, men fortfarande utomlands. Kanske kommer en ny facelift på xc40 är ju inte helt omöjligt. (de gjorde ju på xc90 så varför inte liksom)

Jodå de finns xc40 även i Sverige fortfarande (fossil bilen). Men jag tror dessa försvinner ett tag efter att ex50 har börjat levereras.

Men frågan är om man tänkt ersätta dessa fossil bilar, de är ju billiga i inköp, 430 mot 530 för enklaste fossil vs el?

Om jag själv får gissa så kommer de ingen ersättare till fossil xc40.