Jag skall snart byta tjänstebil på jobbet och funderar på Volvo EX60.
Dock lite osäker på vad som “går in” i TCO-kalkylen. Just nu får vi ha ett TCO-Värde på 13000:-
Vill helst ha en P10, men man kanske får nöja sig med P6?
Hade varit intressant att höra vad andra personer har för TCO-värden för tjänstebilar på sina jobb samt vilka modeller och utrustning dom lyckats klämma in.
Även vad förmånsvärdet blivit på dessa är intressant
Har beställt en P10 med metallic samt drag. Vi beställer då även vinterhjul ifrån ÅF (Vilket är pissdyrt..).
Detta landade på 13598 i TCO, vi har 13600 i TCO-gräns. Det är då med 7% rabatt på bilen och 10% på tillvalen. ca 7000 i förmånsvärde tror jag.
P6 landade lägre när jag jämförde, men runt 13400 med liknande tillval tror jag.
Intressant tråd! Jag börjar nytt jobb efter påsk och har möjlighet till personalbil. Finns egentligen inga begränsningar på TCO men bilen ska vara kostnadsneutral för företaget så vill såklart inte dra på hur mycket som helst. Någon som har ett upplägg från Autoplan att dela med sig av?
Tycker de TCO som nämns här låter höga? Finns en annan tråd där en P10 med drag gick in på under 9500kr i TCO.
Hur blir det billigare med personalbil om det ska vara kostnads neutralt för arbetsgivaren ? Större rabatt ? . Kollade nu privatleasing P6 utan tillval 2000 mil inkl serviceavtal 9627 kr i månaden . P10 10148 kr .
Jag har som sagt inte fått någon egen kalkyl ännu, men det som ligger på plussidan är att företaget har större rabatt och möjlighet att lyfta halva momsen på bilen och hela momsen på kringtjänster. Löneavdraget görs före skatt, och blir kvarvarande lön då över brytpunkten för statlig skatt så betalar man bara halva löneavdraget ur egen ficka, därtill sparar arbetsgivaren arbetsgivaravgifter på löneavdraget vilket också tillfaller den som gör avdraget. Så långt väldigt gynnsamt, men sen tillkommer såklart förmånsvärdet vilket äter upp en stor del av vinsten. Sammanfattningsvis kan man spara runt 1500-2000kr/månad mot att köpa bilen privat är min bedömning.
Jo min bror som jobbade hela sitt liv på Volvo , hade under 20 år nya Volvobilar som han bytte vartannat år . Ganska förmånligt lät det som , men jag har aldrig fått någon förklaring till hur det gick till . Så tack för den förklaringen .
Undvik! Du tar risken med värdeminskningen. Avslutade min model y lr 2023 som gick för superlåg, och som tur täckte företagets försäkring mellanskillnanden. Då snackar vi 100k…
Pb gick upp till 80k då och jag fick skjuta in 20k
Har svårt att lägga det på Autoplan. Självklart får man vara medveten om att man själv står för risken på restvärdet och ingen annan. Autoplan beräknar ett restvärde men det är en uppskattning som kan vara felaktig. Vi har möjligheten att köpa ut bilen själv för restvärdet som Autoplan får vid tillbakalämnandet, så på vis har man i alla fall möjligheten att ha kvar bilen.
Jämfört med att köpa bilen privat blir det fortfarande förmånligt.
Min bil var värd rätt mycket mer än restvärdet och då ville inte Autoplan att jag kunde köpa den för just restvärdet…däremot fick jag ut mervärdet som kontanter??
Ingen fattade den logiken.
Första o sista bilen på leasing, köper mina bilar numera så kam göra vad jag vill.
Nej, det fick man inte ens för min del. Man fick buda mot andra anonymt. Jag ville köpa ut bilen. La ett bud men någon annan la högre men endå under restvärdet. Sen va det alltid bökigt vid utomlandsresan, föräldraledig etc. Nej, jag leasar hellre privat eller tar billån.
Jag fick vid ett tillfälle möjlighet att köpa ut min förmånsbil när jag bytte tjänst och den nya tjänste inte erbjöd förmånsbil. Då genomförde Autoplan en försäljning som de alltid gör, dvs att bilhandlare fick lägga bud på den och sedan fick jag köpa loss den för samma pris som det högsta budet. Det var tvunget att gå till så för att det skulle bli korrekt skattemässigt, med detta förfarande räknades det som att jag köpte bilen till marknadspris.
Jag har haft privatleasing och billån om vartannat senaste åren. Har av olika anledningar bytt bil efter 1-2 år vilket kostar på i värdeminskning. När jag tittar på en EX60 har jag svårt att se att privatköp eller privatleasing blir billigare än att ta den som personalbil med de skatteeffekter det medför. Har den tappat mer än väntat efter tre år så hade det varit ännu värre att ta den privat.
Nä jag förstår det! Men med personabil så står du endå för restvärdet, går den under så behöver du täcka de. Kolla isåfall att ni har en försäkring som täcker den situationen.
Just med ex60 så tror jag att dom kommer behöva släppa privatleasing kampanjer på den, likt polestar 4.