Volvo EX90 2025 behöver fakta

Ja, håller med. Det låter lite löjligt.

1 gillning

I detta fallet var det nog så att ointresset var monumentalt men det som skavde mest var förarmiljön “opersonligt trist och fult” var beskrivningen Pengar är som oftast inga hinder det köps traktorer tröskor och redskap för mångmiljonbelopp för att inte tala om åker och betesmark

Tyvärr kan jag inte det……

Det håller jag inte med om . Jag har inga som helst problem med att se många fördelar med en gammal XC70 , Särskilt för en lantbrukare som oftast jobbar där hen bor . Denne har ju inte den nyttan av fördelarna jag nämnde tidigare . Riktigt bra komfort är det i dom dessutom . Perfekt med en oöm gammal trotjänare, när man färdas på grusvägar för många på landet . Vill man vara klimatsmart, så är det ju bara att tanka HVO 100 så är man väl så klimatsmart som oss Elbilsägare. En EX90 blir ju en Massiv Kapital förstöring om man ändå inte har ett stort transportbehov . Alla har vi våra olika prioriteringar, och långt ifrån alla trånar efter våra Elbilar . Och långt ifrån alla trånar efter bilar som Porsche mm heller för den delen . Jag kör Elbil mest för att det blir ekonomiskt fördelaktigt för mig . Och handen på hjärtat , är det inte så för dom flesta av oss som väljer Elbil , långpendlaren tjänstebilsförarna mm .

Volvo XC70 har inga mjukvarubuggar. Det är ju iaf en sak elbilen tillför.

Kunde jag få en vanlig bil som elbil hade jag varit ganska nöjd.

2 gillningar

De rena elbilsplattformarna imponerar mycket på mig, men däremot imponerar inte det många leverantörer designar på dessa plattformar. Än så länge skulle jag helt klart trivas bäst i en bilmodell som funnits och utvecklats länge, även om det saknas en del teknik och annat som man bara kan få i en ren elbilsplattform idag.
Jag har dock hopp om att man snart testat sig fram klart och inser att det finns mycket med de gamla designerna, som mycket väl skulle förhöja nöjdbarheten i de nya plattformarna, där man inte överdriver funktioner i skärmen, eller jakten på strömlinjeformade detaljer som handtag m.m.

1 gillning

Oj oj googla på Volvo V50 barnsjukdomar så skall du få se på att de inte alltid var bättre förr :slight_smile:

2 gillningar

Vad mekaniker när V50 kom, men det var väldigt mycket hårdvarugrejer med, CAN-kablar som klämdes av i dörröppningar m.m. XC70 däremot som bygger på en annan platta är stabilare grejer :ok_hand:

1 gillning

Det är därför som den gamla sanningen, köp sista årsmodellen då den är som bäst ( classic ) stämmer så bra . Barnsjukdomar hinner rättas till på 8 år dom kom 2004 . Gumman har haft sin 2012 i fem år , och har inte haft några som helst problem . Och under dom åren har jag kört nya teknikstinna VW bilar som krävt väldigt många verkstads besök . Både reparationer och återkallelser . Fördelen med V50 är ju att den med rätt motor är en väldigt körglad bil , likt Ford Focus som fick mycket beröm för körglädjen och byggde på samma plattform . Vilket är svårt att tycka om framtunga understyrda V70 . Jag har haft såna också , väldigt bra bilar men roliga var dom verkligen inte .

Men dom blev bättre med åren , medans V70 förblev tråkig . Ska man köpa en EX 90 så är det kanske om fem år man ska köpa den . Eller hur många år dom nu behåller den plattformen.

När dom kom . . . Jag köpte en ny VW Golf 2005 av en ny generation . Växellådan lät lite som om den hade rakskurna drev redan efter några hundra mil . Klagade hos återförsäljare naturligtvis, men dom ville inte veta av det . Ja det visar sig nog inom två år sa jag . Och mycket riktigt då det lät det väldigt mycket efter ett år och växellådan byttes . Men dom ville inte erkänna att dom växellådorna var svaga på den modellen , trots att det såldes eftermarknads lådor på grund av deras svaghet . Så fråga om en bilmodells problem svagheter hos en märkes återförsäljare ger jag inte mycket för . Bättre att läsa om problem i motor journalistiken .

Så illa tror jag inte att det är.

Köpte en V50T5 till hustrun då de kom. Noll fel under 5år…

1 gillning

Nu har jag några veckor kört en 2025 EX90 som är en av bilarna som togs tillbaka den har fått ny (2026) hård och mjukvara och varit lite av en “försökskanin” på verkstan man har gjort flera uppdateringar och inställningar och därför bad dom mig att “inte stöka runt i inställningarna* Jag har kört den i vinterväglag på isiga vägar och nu i helgen på torra vårvarma vägar Precis som @Esse sa så är luftfjädringen helt suverän en fantastisk väghållning på alla underlag men det är inte utan att den har sina problem…

När man kör in i en kurva speciellt om det är lite uppför och man drar på ut ur kurvan med ett gaspådrag kan den bara slå av motorn/motorerna för en millisekund men tillräckligt för att det ska bli ett ordentligt ryck i drivlinan det kan inte vara bra för varken drivknutar eller upphängningar och det är inte antispinn som slår till Det finns ett ställe på väg ut från Ystad som är 80 km/h och adaptiva farthållaren håller det när man kommer till ett litet samhälle som är 50 km/h håller den 80 fram till 50 skylten och slår i en tvärbroms så man håller på att slå ut framtänderna i ratten kommer man från andra hållet gör den inte det

Jag har försökt koppla upp min telefon till Android Automotive men den tappar kontakten efter en minut eller två kopplar jag upp mot Android Auto så funkar det som det ska men navigationen i förardisplayen försvinner

Inredningen i ljus Nordico är redan solkig kanske för att mekaniker inte varit så noga Inredningen är inte kul känns som en Tesla eller billig Kinabil men STOLARNA elektriska med massage värme och ventilation är helt i världsklass Utsidan däremot i champagne är så otroligt snygg att man vänder sig om både två och tre gånger när man parkerat

I veckan kom Brandmyndigheten för att inspektera skorstenar han rullade upp i en brandbilsröd EX90 med gula reflex dekaler han frågade lite försynt “har du köpt en EX90” när jag förklarade öppnade fördämningarna dom har haft så mycket problem att den spenderar mer tid på verkstan än i bruk dom har en ID.5 GTX också som varit helt felfri från dag ett Ganska viktigt att utryckningsfordon är tillförlitliga

Skulle jag byta min XC90 V8 mot en EX90 NEJ inte ens om det inte var några pengar inblandade i transaktionen En av killarna på verkstan erbjöd sig att köpa min XC90 på en Cars & Coffee men den är inte till salu

Hoppas verkligen att 2026 EX90 är bättre och att EX60 är färdig när den börjar levereras Jag har fört bok på allt som funkat och inte funkat under tiden som dom fick när jag lämnade tillbaka den idag det blev en mindre essä….