En vän/storbonde och min leverantör av prima nötkött tog i veckan en av sina tre XC70 (har även en C70 plåtcab) för service till den ÅF han och hans far köpt Volvo sen PV444 på 50talet säljaren frågade om han var intresserad av en 2025 EX90 till ett pris som är minst sagt otroligt (tyvärr kan jag inte berätta) han undrade “Vad är det för fel på en 2025 EX90 eftersom dom i princip ger bort dom?” Jag sa att det enda jag vet med säkerhet är att 2026 får 800 volt laddning och så ska hård och mjukvara uppdateras svaret jag fick “jag har inte 800 volt hemma vad ska jag ha det till” jag lovade att jag skulle kolla upp och återkomma
Så nu behöver jag veta vad som gäller och inget killgissande Vad gäller om byte av hård och mjukvara? Blir det samma som i 2026 årsmodell? Kommer det att i framtiden gå att uppdatera till samma mjukvara i 2025 & 2026? Är det något annat än 800 volts laddning som kommer att skilja 2025 & 2026 åt?
Hade jag inte redan beställt två till EV och behövt en SUV och blivit erbjuden samma pris hade jag inte tvekat en sekund tydligen finns det ett antal lagerbilar som alla är fullutrustade att välja på så nu behöver jag veta vad som är rätt och riktigt så jag kan ge min kamrat rätt råd
På tal om…. Under oktober har jag haft min 2006 Volvo XC90 Yamaha V8 Ocean Race hemma och vad jag gillar den Den har verkligen åldrats med behag inredning är i princip i nyskick och det är svårt att inte älska ljudet ur ett 3” custom byggt Ferritta rostfritt helsystem när man växlar ner 4-3-2 och ger den gas Instrumenteringen har även den åldrats med stil den känns inte på något sätt “gammal” utan ganska fräsch det enda som gjorts är en 7” skärm som kommer upp ur centerhögtalare i instrumentbrädan med CarPlay och Android Auto XC90an är en USA import som en i familjen köpte ny 2006 när han flyttade till New York för att jobba på byrå när det var dax att flytta hem 2017 så undrade han om han skulle sälja den Jag sa nej jag slantar för frakt och all pappers exercises så nu delar vi vårdnaden om den Nu är den tillbaka i 165 och tjänstgör som dagistransport
Jag har även haft en 2025 Touareg e-Hybrid hemma med sina 1.3 miljoner prislapp så är det ungefär vad XC90 kostade ny i dagens penningvärde Den är mycket större och känns väldigt gammal det är ju Last Edition av den och tiden har verkligen kört om den undrar hur den känns om 20år nog svårt att konkurrera med en 20 år gammal XC90
Back to topic: som sagt behöver hjälp med info om EX90 2025 versus 20026 Tack!
Man blir ju såklart oerhört nyfiken på priset… 2025or med 1000 mil på mätaren verkar ju ligga från 900 tkr på blocket. Inte lika blodigt tapp som Polestar 3 som byter ägare ned mot 700 tkr trots nypris på 1,1 miljon för bara ett drygt år sedan. Gissar att man kan bli erbjuden en EX90 ner mot 750 tkr om man har väldigt bra relation med handlaren.
Förutom 800V är det ju nya motorer med mer effekt, och så ny hårdvara till datorn då. Datorn kommer de väl dock byta på good-will i alla fall så det är ju bra. Jag hade absolut inte betalat 300 tkr för att få 800V, vilket är det som krävs på Polestar 3. Är väl bara att tuta och köra när man får ett så bra erbjudande!
Jag tycker det är lättare att prata årsmodeller så jag väljer att använda MY25 respektive MY26.
I mångt och mycket är MY26 en helt ny bil.
800-voltsladdning har inget med hemmaladdning att göra utan det rör enbart snabbladdning. Många verkar blanda ihop 400 volt snabbladdning och det faktum att vi har 400 volt trefas hemma men det är helt olika saker. Vid hemmaladdning laddar EX90 oavsett årsmodell 11 kW max.
Skillnad på MY25 och MY26 på Dual Motor är följande:
MY25 är vid normal framdrivning på väg framhjulsdriven då bakmotorn kopplas bort vid marchfart via torque vectoring-systemet medan på MY26 är det i stället en asynkron motor fram som kopplas bort av sig själv vilket gör att MY26 i stället är bakhjulsdriven vid de tillfällena.
När båda motorerna är igång så är dock den starka och drivande motorn på bakaxeln på båda varianterna.
Anledningen att EX90 MY25 bara når sin maxeffekt vid laddning hos Tesla är att de är de enda som leverar så hög strömstyrka (ampere) som krävs för att nå 250 kW. Däremot är Teslas laddnätverk bara 400 volt vilket gör att MY26 behöver spänningsomvandla vilket tar ner effekten rejält på den.
När det kommer till mjukvara och hårdvara för den delen så är det samma oavsett årsmodell.
Tack men jag frågade om skillnaden på 2025 (MY25 i ditt vokabulär) och 2026 årsmodell (MY26) Jag vet att 800 volt är vid snabbladdning men det har inte en lantbrukare som helst kör på diesel en aning om men ser när ett erbjudande är så bra att man egentligen inte kan tacka nej
Bra sammanfattning, men det ska väl ändå vara MY25 vs MY26. Hårdvaran och processorn har ju Volvo gått ut med att de ska byta i de gamla bilarna till samma som monteras i MY26.
Är det sagt något om när det ska göras eller ska man få köra med den som den är ett halvår till ett år innan det hanteras gäller det även uppdatering till 2026 årsmodell mjukvara
Hur kan då hårdvaran i 2025 bytas ut mot samma som 2026 och fungera änn mindre mjukvaran Om 2026 har andra motorer och har huvuddrivningen på olika hjulpar så låter det ju vid en första anblick som om det inte kommer att vara samma hård och mjukvara i båda årsmodellerna @Esse och @cgullin ni som har kört båda versionerna och haft kontakt med utvecklare borde väl kunna ge svar på de
Volvo har ju lovat 2025 ägare att både hård och mjukvara ska bytas ut på Goodwill vad dom nu menar med det vore trevligt att veta.
Jag ska åka och prata med ett par ÅF och service tech här i veckan så jag får klart för mig vad som gäller
Vill ju inte att min kamrat ska köpa grisen i säcken
En del hårdvara kommer vara densamma i båda årsmodellerna även om just motorerna inte är det. Det som är fokus på bytet av hårdvara för modellår 2025 är processorn, ingen övrig hårdvara. Volvo har meddelat att man snart kommer börja byta ut processorn i existerande EX90 men ännu inte någon exakt tidslinje så det går inte att svara på.
Årsmodellerna måste ha olika motorer då 2026 har 800V-systemet, som övriga i tråden nämner. I 2024 och 2025 har Volvo också ett torque vectoring system på bakaxeln men den menar man på inte behövs längre i samband med de nya motorerna och man kan då ha drivning på bakaxeln istället, något du inte kunde ha tidigare pga torque vectoring-systemet.
Som kund kommer man inte märka någon skillnad på mjukvarusidan.
Jaha det är så du ser ut man bildar sig en uppfattning när man bara hör rösten i podden Väldigt välproducerad snyggt filmad och informativ kanske i längsta laget Inte för att verka otacksam men jag kommer nog även i fortsättningen inte kolla på bilrecensioner på YouTube då jag rätt fort tappar intresset om det inte är något otroligt speciellt Jag sätter mig hellre bakom ratten själv och bildar mig en egen uppfattning om bilen i fråga
Nu har vi jag och min kamrat tillsammans med hundar och tonåring kört en lånad 2025 EX90 under veckan han kom fram till att man inte kan köpa en känsla inte ens till vrakpris för honom blev valet ganska lätt “elbil är i dagens läge inget för mig den gör inget som en vanlig bil gör minst lika bra och så är det det där med interiören Va Fan tänkte dom är det här framtiden så vet jag inte”
Jag fick en hel del egentid i bilen då han avfärdade den ganska fort trots mina försök att visa fördelar i princip det enda som imponerade var Google Maps I satellitvy “presis som John Deere har haft i snart 10 år” Bilen var svart med ljus inredning hur tänkte man där personligen är jag helt oimponerad då dom kommer att se solkigare och solkigare ut efter varje år men jag gissar att förmånsbilisterna skiter i det dom får ju en ny om tre år men efter att ha sett min vän Petters EV9 efter två års användande så undrar man hur dom ser ut om 10 15 20år Stolarna är så nära en OG Volvo stol det går riktigt bekväma och justerbara jag fick till en bra körställning men resten av inredningen skapar ingen känsla vad är det med Scandinavian Minimalism och varför måste man Teslafiera Utsidan snett framifrån och snett bakifrån är nog tillsammans med EX30 en av Volvos bästa design på många år den tar definitivt plats
Att köra den är väl inget revolutionerande den är som vilken elbil som helst Travel Assist (eller vad det heter på Volvo språk) funkar tillsammans med adaptiv farthållaren riktigt bra inget slickande av mittlinjen och inget ryckande i ratten men jävlar vad tung den är 2.8 ton det gör att den känns stabil och trygg i farter upp runt och över 150 men börjar det svänga då vill den inte vara med längre osäker om den hade luftfjädring men var det så är den helt i klass med Range Rover L405 altså riktigt dålig den ville väldigt sällan dit jag ville men så är det nog inte många EX90 ägare som brukar sin bil Fick en vända i en XC90 och dom där 600 kilo lättare gjorde sitt men den är inte heller en sportbil
Jag vet inte vem som ska köpa den USA har ju ratat elbilar förr var XC90 en OK säljare där den blir nog för dyr för mellancheferna och direktörerna har nog hellre en bil med stjärna på uppfarten nere i Europa är den nog för stor för att lyckas så Volvo får väl ställa hoppet till EX60 att det inte blir samma resa som EX90 visning januari 2026 första leveranser under 2028
På vägen hem från att ha gjort en säljare djupt besviken sa min vän med lite sorg i rösten på bred Österlenska “jag har nog köpt min sista Volvo”
Jag har aldrig haft någon respekt för Elon Musk men när han nyligen sa “om biltillverkare började bygga bra elbilar så skulle dom sälja” han kan inte vara mer rätt Många tillverkare har blivit förblindade av Teslas framfart och försöker göra något liknande det är vad early adopters ville ha men nu är det dax att erbjuda “vanliga” bilköpare det dom vill ha “vanliga bilar med batteri”
Exakt, det är inte samma kundkrets för Tesla, BYD, BMW, Skoda och Volkswagen.
Tesla är techboys, BYD är medelsvensson och BMW är gammelgubbar () och det är väl egentligen bara BMW som inte tappat det totalt av alla normala. Är bara budgetbilar som sticker ut idag.
Så kan det ju vara för en del som din vän . För mitt användande tycker jag nog att elbilen kan en del som inte våra andra bilar kan . Som att på 10 minuter värma upp kupén med isfria rutor vid minusgrader ( går ju med bränslevärmare också men inte så snabbt ) , eller på 10 minuter kyla ner kupén innan start när det är varmt . Dom kan inte heller svänga runt på en ” femöring ” som Cupran kan , otroligt smidig när det är trångt . Men våra andra bilarna kan å andra sidan en del som inte elbilen kan , som räckvidd och fylla på ny energi snabbt . Dom är bara bra på olika saker . Den laddhybrid jag hade tidigare kunde dock nästan alla dessa bra saker i en och samma bil , utom att svänga runt på en femöring då .
Om man inte kan se fördelarna med en EX90 mot en gammal XC70 diesel så är man nog inte intresserad av elbilens tekniska egenskaper alternativt vill man hellre se pengarna på banken än i en bil (om man nu har pengarna).
Kan du inte nu delge vad detta vrakpris är? Hur mycket prutmån finns det på ett år gamla EX90?