Volvo skrotar Care by Volvo

Dagens Industri skriver att Volvo skrotar Care by Volvo. Jag måste ändå säga att det överraskade mig med tanke på hur mycket det känns som att man satsade på just den tjänsten. Säger väl en del om vilka omstöpningar som sker i bilindustrin just nu…

Men mycket kan ändras inom loppet av ett par veckor. Elbilsmålet 2030 har skrotats och nu är det 90 procent elbilar som gäller, och företagets prenumerationstjänst Care by Volvo kommer att läggas ner.

1 gillning

Tråkig utveckling för jag antar att kunderna gillade den tjänsten!
Jag tycker 3 år är för lång leasingtid på nya bilar, men det är tydligen nån magisk gräns för ÅF för att tjäna så mycket som möjligt.
Krasst så skulle jag hellre leasa en 3 år gammal bil längre perioder än de nya som lanseras, för då vet man vad man får och de flesta fabriksbuggar är då lösta.

Jag tycker nog att hyra eller leasing av fysiska produkter som bilar som man vet tappar mycket i värde inte egentligen är något vettigt alternativ. Jag har aldrig riktigt förstått hur man tror att man skall tjäna några pengar när kontantpriserna på elbilarna är 500tkr och uppåt. Jag hade hellre sett att fler köpte sina bilar kontant eller via billån och att vi fick ner priserna på bilarna.

Jag håller med dig om att leasing egentligen är skit. Lite moment 22 nu när marknaden pressar ut ofärdiga bilar och man inte vet vad man köper för buggar.
Volvo är ju tyvärr inget undantag i det fallet!
Hade det funnits ångerperioder på bilköp och en begränsad mängd icke levererade fungerande funktioner på bilarna, så hade det inte varit några problem att köpa 500k+ bilar. Då skulle också marknaden pressas leverera bättre kvalitet på bilarna för att slippa återköp av bilar.