Volvo slutar med rena diesel- och bensinbilar

Faktum är att diesel-variaterna försvinner helt. Först ut att uppmärksamma det var Carup. Bensinmotorer gå att få som pluginhybrider och en mildhybrid. Det betyder också att cross country-modellerna försvinner helt då dessa aldrig fanns som hybrider.

Förändringen gäller Sverige - på övriga marknader fortsätter de gamla motorerna att säljas. Det betyder antar jag att det fortsätter tillverkas rena fossibilar i Torslanda.

1 gillning

Häftigt beslut av Volvo. Hoppas det kommer en kombi som ren elbil i framtiden. Dock verkar det som Volvo och många andra tillverkare hellre satsar på SUV:ar när det gäller elbilar.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! Ja det ryktas ju till och med om att Volvo helt kan skrota kombin.

Tackar tackar! Det är lite tråkigt att industrin går åt det hållet måste jag säga. Nu när luftmotstånd är viktigare än någonsin för att krama ur all räckvidd från batteriet. Om man nu måste lasta mycket och behöver ett stort bagage borde ju rimligtvis en kombi vara lättare och ha mindre luftmotstånd än en SUV.

Håller med. Jag saknar kombin och ser verkligen fram emot Id7 kombi.
Det är klart att “alla vill ha SUV” när det är det enda alternativet för alla som vill kunna packa något i bilen.
Vi är 5 pers i familjen och får knappt plats med semesterpackningen i vår Enyaq. Hade aldrig något problem med det i vår Peugeot 307 Sw. (Hade dock en massa andra problem med den bilen. :blush:)

Hoppas också på en eldriven kombi framöver, gärna motsvarande en V60 CC!

Volvo meddelade precis att de helt slutar med diesel-bilar på koncernnivå. Bensinbilarna kvarstår – dock inte i Sverige. Här är det bara pluggisar, elisar och en mildis som kvarstår.

2 gillningar