VW blockerar Google-fria Androidmobiler

Jag vet att det är många som gillar Google-baserade system i bilar, men det finns avigsidor med Googles dominans.

Ungefär samtidigt som EU bötfäller Google för att gynna sina egna tjänster i sökresultat och beträffande “villkoren i appbutiken Google Play” visar det sig att VW har börjat blockera bilägare som använder andra versioner av Android än Googles egna hårt användarövervakande varianter på sin mobiltelefon och installerar program från andra källor än ovannämnda Google Play: “Volkswagen has blocked access to its app for users of custom ROMs like GrapheneOS or LineageOS.” Volkswagen blocks custom ROM users from VW app | heise online

Den officiella förklaringen tycks vara lite svävande men man antyder säkerhetsskäl:
“Google’s Play Integrity API (formerly known as SafetyNet) is required, which is only available on Android devices with Google’s Play Services. According to Google, the interface is used to ensure that the device’s integrity is not compromised. Alternative custom ROMs, which developers deliberately keep free of Google services, are therefore excluded. Numerous users of third-party services like ‘Home Assistant Volkswagen Carnet’ or the control software EVCC may find this familiar. The company has, overnight, cut off access to a programming interface that allowed them to query the battery’s charge status or optimize the charging of the wallbox in their apps.”

Det finns säkert de som anser att det vore bra för säkerheten om all kontroll över vilka programvaror som kan användas överläts till ett par amerikanska tech-jättar (Google respektive Apple), men för egen del skulle jag inte överväga att köpa en bil från VW-gruppen i dagsläget. Åtminstone inte om jag tänkte använda företagets mobilapp.

1 gillning

Ja jag har följt det det här på avstånd och tycker det är riktigt fult. Jag väntar med spänning på Motorolas nya telefoner som officiellt kommer stödja GrapheneOS nästa år, och en biltillverkare som blockerar GrapheneOS kommer inte vara ett val för mig.