VW ID.7 Reflektioner

BUZZ är på foliering så då har jag den här rackaren några dagar


Första intrycket vilken fantastisk färg och otroligt ombonad inredning med intressanta materialval Stolarna med många inställningar sitter man riktigt bra i Jag vill sitta så lågt som möjligt och upprätt vilket var inget problem och ratten hamnade precis rätt infotainmentskärmen är stor med många funktioner men för mig är det Android Auto uppkopplad sen kör vi en liten panel med det nödvändigaste framför ratten är precis rätt Heads Up displayen är otroligt bra och stör inte alls 2024 varningen för att man överskrider hastigheten är två försiktiga “boing” som lätt överröstas av en riktigt bra Harman Kardon ljudanläggning och en skylt med hastighet och ett utropstecken på 3 ställen men inget man stör sig på Travel Assist funkar sådär men det beror på att dom flesta vägar här inte har mittlinje och det gör i princip alla bilar lite nervösa Inredningen är ombonad och känns lite “Amerikanare” stor och rymlig det är riktigt bekvämt att åka i den Comfortläget är perfekt för runt i stan men ah-ha upplevelsen är det adaptiva chassit med sina inställningar går det att styva upp fjädring och krängningshämmare och hej och hå vad den här klumpen svänger på små krokiga vägar om inte vikten var där känns den som en BMW M5 från 00talet helt fantastisk

Om jag var en mellanchef och skulle välja mellan Polestar 2 BMW I4 eller ID.7 som tjänstesläde så går Polestar bort först det enda jag skulle sakna i den är Google systemet i4 har otrolig körglädje men känns trång om jag har en normal Svensk familj funkar den inte tyvärr för jag gillar verkligen att köra i4 ID.7 slår dom båda på fingrarna både i komfort och prestanda speciellt med det adaptiva chassit och Harman Kardon ljudet är inte helt fel

Nu kommer någon säkert hojta att dom inte går att jämföra pga prissättning och jag har ingen aning om vad dom kostar jag bedömer dom på komforten och att köra dom på snabba vägar krokiga vägar och ibland grusvägar och där är det tight mellan I4 och ID.7 men ID.7 är snäppet bättre på alla sätt och det är vad jag skulle åka mellan kundbesöken i och dra ut på småvägar på helgerna och kanske även ta en dag på Gotland Ring med den

Just my 2 cents

Id7 skriker inte “det går bra nu” på samma sätt som en BMW gör heller.

Har sett den live några gånger, den är riktigt proportionerligt och snygg med.

Dags för första inlägget!

ID.7:an är en trevlig bil, har haft en hemma inför byte av förmånsbil runt årsskiftet.
Tyvärr finns det ju inte så mycket att välja på om man inte vill åka SUV. Det enda jag saknar jämfört med den Arteon SB ehybrid jag kör idag är känslan att sätt sig i bilen, då jag upplevde att i ID.7:an satt jag högre i och mer “på” bilen. Så väntar på priser på GTX och Pro S.
Samt att drömmer om att A6 e-tron blir billigare än i5:an, men det kommer ju inte hända.
Har ni tips på andra kombi elbilar?
Har provat NIO et5 touring, men den föll mig inte i smaken och sen allt med Kina och nytt märke…

Jag har svårt att tänka mig att en redan tung bil blir bättre med en motor diff och drivaxlar i nosen som säkert lägger på extra 100 till 200 kilo det är likadant med I4 jag tror att den tappar mycket av körglädjen med en motor i nosen och 4 hjulsdrift OK jag fattar om man bor i Åre och ska ta sig fram eller om man alltid drar tungt släp då kan extra allt var behjälpligt men vill man ha en körglad bil är vikten av största vikt (fniss) där har alltid lättast varit bäst

Hade inte möjlighet att prova körglädjen. Då det var 0°C och blötsnö när jag hade ID.7:an och var på sommardäck, det hade säljaren glömt att nämna… Pro S är ju större batteri och ger lite längre räckvidd, GTX är väl rolig, alltid kul med lite fler hästkrafter :grinning::thinking: Sen är nog +2ton bil inte direkt körglädje, även om batteriets placering och tyngd, luras lite. Tyckte mer att den kändes som en perfekt åkalångt bil, tyst och bekväm. Är nog inga problem. Att åka +100mil på en dag med den. Så ett batterie som ger verkliga 50-60mil i räckvidd i motorvägsfart, så är den perfekt.
Även om jag kommer åka runt i Stockholmsområdet…

1 gillning

Brukar spendera 120+ mil under en dag i en ID 4 några gånger per år, och det är också väldigt behagligt.