VW "mörkar" lägre laddeffekt vi AC laddning över 80%?

Ett " problem" som uppstått nyligen enligt olika FB grupper (VW och Skoda). Laddeffekten sjunker mot slutet när det ska laddas till 100% vid AC laddning, altså inte kör 11kW hela vägen till 100%. Tydligen ska det kommit till bilarna via OTA och VW påstås “mörka” det enligt vissa på FB.

Är detta ett gräv för @PeterEsse???

Kör ju själv en Enyaq, och alla OTA som kommit har jag behövt godkänna, så tycker det låter konstigt.
Har dock inte märkt något själv när vi laddat AC till 100%, då jag sover medan bilen laddas

Det är likadant på min Tesla MY LR, laddningseffekten sjönk dock inte förrän vid 99% (Den sista %:en tog ca 40 min att putta in) - kan inte detta vara för att spara batteriet?

Är inte det här väldigt, väldigt vanligt när man laddar ett batteri? :smiley:

Låter som någon desinformationskampanj riktad mot VW.

Jag tänker samma här. Ett batteri är som en flaska man fyller med vatten och ju närmare toppen du kommer, desto långsammare häller du.

Välkomen till Internet

1 gillning

Jag har kollat många gånger på min AC laddning hemma som är 11kW och det är alltid 11kW till 100%. Kör BMW i4.

1 gillning

BMW, MB och MEB bilar kan ta 11kW till ”100%” medan Tesla LR, MG, Nissan, Volvo plus nån mer som jag glömt laddar under 11kW AC som DC i närheten av 100%. Så om MEB nu laddar under 11kW 98-100% är det en förändring mot tidigare.