Är typ snart i slutförhandling om en XC40 Twin Motor med Ultimate utrustning, kruxet är väl att den har drygt 10500 mil på mätaren men jag får ett mycket fint inbytesvärde på min XC60 just där så minimal kontantinsats.
Bilen kostar 359.000kr och har allt, men som sagt, 10500 mil, ska man behöva vara orolig över något? Eftersom det är en 2023 så har den inte det uppdaterade batteriet som kom 2024 men tänker ändå att det är mycket bil för pengarna, rimligt pris enligt mig. Och med mitt körmönster så duger de 40-42 milen mer än väl.
Vad säger vi om miltalen? Hur långt har era bilar gått och har ni funderat på samma sätt?
Alla tips och diskussioner är välkomna
PS! Ska väl även nämna att jag laddar gratis på jobbet så det räknar vi bort.
Prismässigt ligger den nog bra till, men jag skulle kolla batterihälsan, eftersom du bara har garanti upp till 16 000 mil, eller 8 år tror jag det är.
Sedan har du samma problem med vilken maskinskadeförsäkringen du kan få på bilen med den milen. Så kolla med försäkringsbolag vad som gäller. De brukar sällan ge det över 15 000 mil. 10 000 - 12 000 mil är väl det vanliga som ingår.
Själv kikar jag på 2024- och bakhjulsdrift så får jag det bästa av räckvidd och lägre försäkring, men visst kan twin motor vara bra i vissa lägen lite beroende på var man bor kanske mest.
Ja precis men med Volvias försäkring blir det 10 år eller 25000 mil på högvoltsbatteriet så det är jag ju inte speciellt orolig över så, gott om mil kvar. Tänkte beta av bilen på 3 år så efter det så är det ju bara att tuta och köra med några år kvar på garantin.
Men såklart behöver man ju iaf några månader med garanti oavsett, det är ju ingen Selekt bil tyvärr.
Det finns väl såvitt jag vet inga kända batteriproblem på de bilarna. Allt kan ju gå sönder såklart men några modelltypiska fel tycker jag aldrig man läser om.
En batterihälsorapport kan de gott delande sig av men många min generellt verkar kvitta på elbilar.
Nej, finns ingen anledning vara orolig för batterierna i dessa bilar. Enligt studier så är Volvo X40/Polestar 2 en av de bästa i branschen när det gäller batterinivåer efter höga miltal. Denna siffran innehåller dock ej batterihaverier men det är inte alls ett välkänt problem när jag läser på diverse forums inriktade på ffa Polestar 2.
Jag skulle nog ändå kräva att få köra bilen en långsträckta , för att kunna jämföra förbrukningen per mil gånger antal körda mil . Med nettokapacitet på batteriet och hur många procent kvar . Det kan ju vara bra av andra skäl också, med körställning under längre tid mm . Man får tänka på att noll procent på mätaren , på dom flesta bilarna inte innebär att all energi är förbrukad . Dom flesta har lite buffert kvar några extra mil som jag har kunnat läsa mig till .
Något som inte blev så bra med Cupra Born upptäckte jag försent , var att avståndet mellan bromspedal och ratt i yttersta läget var för kort för mina underben . Ibland slog knät i ratten så jag nätt och jämt fick foten på pedalen vid hastig inbromsning . Kändes inte alls bra säkerhetsmässigt . För liten bil för mig kanske , trots att jag satt bra annars . När lilla grannfrun får frågor om varför dom alltid köper så stora bilar ( VW Touareg ) , så brukar hon svara säger hon , att det är för att gubben är stor . Jag som är nästan lika lång (192 cm ) sneglar avundsjukt varje gång jag passerar den på gatan .