Xiaomi YU7 är detta nummer 1 nu?

Glöm inte att det även finns en del Aston Martin-vibbar också.

2 gillningar

Ja de är otroligt duktiga på att “sno/kopiera” andras designer och ofta lyckas de paketera det på ett smakfullare sätt, innan det kommer ut på Europeiska bilar.

Problemet med kinesisk teknik är som vanligt - sjukt imponerande specs men undermålig tillförlitlighet och intuitiv design. Lite som deras mobiltelefoner som klådde skiten ur andra företag på prestanda/pris men fallerade på alla andra segment en mobiltelefon också är viktig på. Kommer nog ta många år innan Kina har lärt sig den kunskapen som traditionella bilföretag besitter. Och vid det laget är nog deras försprång i eldrift utraderat. Priser i Kina är likaså missvisande, de är starkt subventiontionerade av staten och samma bil här (även utan strafftullar) blir flera hundra tusen dyrare. Och så tänker konsumenten: Ska jag köpa en lite mindre dyr ny kinesisk bil eller ännu billigare begagnad bil från känd bolag? De flesta väljer nog den begagnade bilen från ett märke de känner sig trygga med att spendera 300k+ på.

1 gillning

Håller med dig i sak i det mesta och det är väl en väldans lycka för Europa då att de ännu inte är bäst på allt! Men det går fort och nu ser man även att traditionella husbilsbyggare får se upp med kinesiska byggare. Europa har helt klart en utmaning framöver. Hoppas de klarar det utan att gå samma väg, med subventioner och låga löner när tullar inte längre biter!
Nu försöker man enas mellan EU och Kina om nivåer på lägsta pris på fordonen för import/export mellan länderna men frågan om det är rätt väg att gå även om tullar inte heller känns bra?!

Och bara nordeuropeiska biltillverkare enl min erfarenhet, klarar det nordiska klimatet, om man nu inte är villig att kompromissa med dessa egenskaper: bra värme utan imma, sätesvärme som täcker hela sätet, dörrar som inte fryser fast, laddningshastighet på vintern mm

1 gillning

Jag tycker absolut att det är problematiskt med ev statliga subventioner, dåliga arbetsförhållanden och att Kina inte är en demokrati men det finns också något deppigt över om europeisk bilindustri överlever på gamla meriter. Jag har haft kinesiska mobiler och kör just nu en kinesisk bil(Zeekr) och det saknas helt klart något när det kommer till att framförallt mjukvaran inte är genomtestad men bilen som en A-B, andrabil, pendlarbil fungerar helt klart. Nu har jag aldrig ägt tysk premium men jag funderar helt klart över om en BMW eller Porsche verkligen är värda det dubbla eller trippla och vad är det egentligen som gör att framtidens konsumenter verkligen kommer betala för dessa märken?

Fast MB’s och BMW’s nya elbil-modeller är återigen så bra som “de borde” varit från början.
Lång räckvidd, återgång till klassisk design, bättre material och mer premium.
Kan de bara hålla ned priset bara

1 gillning

Håller med. Egentligen så borde alla BMW ix3, Mercedes GLC och Volvo EX60 gå till de som in i det sista stretat emot elbilsrevolutionen för nu kan man verkligen säga hejdå till fossilt. Men om bilarna kostar upp emot 1 miljon så kommer ännu en ursäkt till varför man inte skall gå över. Frågan är då om Xiaomi eller andra kinesiska märken kan vara ett alternativ för dessa personer? Man kan ju trots allt leva med lite mjukvarustrul om man kan spara ett par hundratusen om du frågar mig.

Ja det är onekligen komplex fråga. Jag är av åsikten att EU/Sverige borde gjort mer för bilmärkena att ställa om till el, med tex ökade subventioner för bilar producerade och tillverkade i Europa. Istället har regleringarna varit tunga och incitamenten till innovation få. Jag får iallafall intrycket att de europeiska bilföretagen har blivit lite lämnade att själva få igenom elektrifieringen av bilar. Även om det finns subventioner på konsumentsidan är detta bara lite av vad som behövs som riktad stöd för europeisk fordonsindustri att genomföra denna omfattning omställning.

Jag tycker Xiaomi SU7 ser sjukt coolt ut men läst en del om strul bl.a vid olyckor som bekräftat mina fördomar tyvärr…

Så är det absolut. Kolla bara vad som hände rätt så nya Tesla Model 3/Y. Pinsamma rostangrepp pga saltiga vägar. Bilarna är byggda för Kaliforniens klimat. Inte för -20C med snö, saltade vägar och hårda vindar. Jämför med Volvos rostskydd. Helt annan klass, helt annat tänk. Just därför jag också är skeptisk till dessa “superbilar” från nybörjarlag.

1 gillning

Bilar i det segmentet säljs väl nästan uteslutande till företag som tjänstebilar , även sedan tidigare . Vi andra svenne banan , får vänta tills dom kostar under 300000 kr som begagnade . Eller för en gammal gubbe som närmar sig pension , och som vill ha en bil som funkar för alla transporter betald innan man går i pension ännu lägre pris . Min budget till en sån bil blev ca 160000 kr , och då blev det en 7 år gammal Opel Insignia med 7000 mil på mätaren . Det får duga även om det inte är någon Mercedes klang i dörrarna direkt . Men man sitter och färdas bekvämt iallafall. Elbil för dom pengarna hade inte blivit mycket till bil . Den är utvecklad och byggd i Tyskland under GM tid , så den ska nog hålla ett tag . Samma plattform som nyaste Saab 95 .

Jag har ingen erfarenhet från Kina bilar , och vurmar inte för dom heller . Men jag tror nog att många skulle välja en t.e.x. Zeekr med 10 års garanti och känna sig mer trygga med det , än en begagnad Europeisk bil utan någon nybilsgaranti kvar . Restvärde har betydelse för såna som mig som vill byta bil ofta , men väldigt liten betydelse för den som vill köpa en ny bil för att ha hela dess livslängd. Och så dåliga kan dom väl inte vara , för då ger vi ju nästan hela motorjournalist kåren underkänt . Då väldigt många utsett Zeekr till bästa köp .

Och ägarna vittnar om brister och buggar…
Jag har kört de flesta nya kinesiska elbilarna, och får spel på allt pling&plong, märkliga funktioner som buggar, imma vid lite regn och medioker ergonomi.
Jag betalar hellre lite mer för att få bra grejer, men helt klart är det många som enbart ser till priset.

Ja, bilrecensioner blir oftast sådär snabba och begränsade. Det tar egentligen flera år innan man vet om en bil är bra eller inte. Det är först när den har blivit testat av privatkunder genom alla oväder och breddgrader som en rättvis uppfattning kan skapas. Därför tar hellre en bil som blivit väl beprövad på vägarna och genomgått kanske flera facelifts över någon ny sensationell bil som klår allt annat i värde. Då lyfter de röda flaggorna i mitt huvud. Allt har sitt pris. Det kunden sparar in nu får den oftast senare betala för. Det är min erfarenhet med bilar.

1 gillning

Ja du har säker rätt , det närmaste en kinesisk bil jag kommit var att jag provsatt en MG 5 som jag tyckte såg ut som en riktig bil ändå . Var inne och kollade begagnade bilar på bilfirma innan jag köpte Opeln , där dom sålde X-peng . Men dom tyckte jag var så fula på håll , så jag tittade inte ens in i någon .