Frågan om denna bil någonsin lyckas säljas globalt utanför Kina, även om Xiaomi har planer på global marknad.
Orderböckerna fylldes med 200 000 order de första 3 min.
Sjuka priser också. Kia EV3 kostar hos oss motsvarande lika mycket som max versionen av vad denna bilen kostar i Kina.
Pris från 35 350$ i Kina för basversionen, till 46 000$ för maxversionen.
Det måste kännas förödmjukande för Tesla och övriga EV leverantörerna när man verkar ta det gottaste från allt som finns och paketera det i en bättre variant, för att sedan sälja den till ett sjukt lågt pris på hemmamarknaden.
Batteri från BYD om någon undrar.
Hur vet vi det har någon Europe kört bilen vet vi hur den är ihopsatt skulle någon lägga $35-45.000 på ett okänt kort Xiaomi har väl varken sälj eller serviceorganisation i Europa mer än kanske El Giganten och NetOnNet…
Sorry riktigt grinig fyller 68 imorgon och är inte helt OK med det…
jaja det lär ju visa sig om bilen får godkänt av dig eller någon annan europe i framtiden. Den får tummen upp av de som testar kinesiska bilar iallafall i de tester jag sett. Om de lyckas beta av orderböckerna och bygga flera fabriker, så kanske den någongång får visa vad den går för även i europa. En sak är väl ganska säker och det är att den troligen kommer kosta betydligt mera än en Kia EV3 eller någon av dina VW favoriter i Sverige om de ska få kalkylerna att gå ihop med tullar och annat.
Grattis på födelsedagen och tänk bara att du blir en dag visare till imorgon, så släpper åldersnojan lite
Åldersnoja hade jag när jag fyllde 40 nuförtiden är man bara ett steg närmare döden och jag har så mycket som ska göras innan det är dax tur att jag har hela dagarna hela veckorna och hela månaderna på mig att göra det…
Min plattsättare i Italien säger alltid: Här i Italien och säkert även i Sverige har vi 100% dödlighet så varför oroa sig…
Ska bli intressant att följa den här bilen. På pappret mycket intressant så kan bli en het kandidat när det är dags att byta och den håller vad den lovar.
Ja de säger ju sig vilja satsa globalt och bygga flera fabriker, så det är ju inte omöjligt att den kan finnas tillgänglig om 3 år i Europa om de jobbar på. Håller med om att det är en riktigt intressant bil som man vill följa hur den levererar. Riktigt snygg är den
Många är ju skeptiska vad gäller bilar från Kina och alla de olika märken som finns och det med rätta. En hel del bilmärken lär nog inte överleva så man bör ta det i beaktning när man tittar på bilar. Det ju inte är gratis att köpa även om de ofta ger mycket bil för pengarna jämfört med de mera etablerade bilmärkena.
Jag tittar mest på de kinesiska bilarna teknik och designmässigt, men ska man köpa en kinesisk bil, ska man nog som sagt även titta på hur mycket muskler företaget som äger märket har, så man vet om de överlever och kan ge service m.m under längre tid. Lite lättare välja om man bara leasar bilen i 3 år dock.
Xiaomi är en väldigt stor spelare i Kina, även om de är nya på just elbilar, så jag tror faktiskt att de lyckas etablera sig globalt också. Sedan får vi nog inte se några Kina priser på de 2 värstingarna de nu bygger, men i premium klasserna lär de nog ändå konkurrera!
Lycka till med ditt spejande
Dom är ju redan väletablerade i Europa på hemelektronikmarknaden. Så i det avseende känner jag mig trygg. Återstår att se hur de presterande i bilsegmentet.
Om de kommer hit så blir jag nog ingen ”first adopter”. Det är ju en del man ska betala så då vill man ju göra en gedigen research.