Det är dags att byta förmånsbil så jag skrev först ett inlägg med lite frågor. Innan jag lade upp frågan så använde jag sökfunktionen och fick svar på det mesta.
Men jag hittar dåligt med information om service/reparationer av en del bilar. Om jag skulle köpa till exempel Xpeng, Zeekr eller Polestar var kan dom servas/reparera? Polestar kan Volvo fixa tror jag men de övriga? Har ni några tips? Kanske bör tillägga att jag bor i Piteå och gärna servar i närheten.
Polestar verkar ha service i Piteå (Bilbolaget Nord AB), även i städer runt om, men Xpeng & framförallt Zeeker verkar det svårare (längre avstånd) med.
För att garantier osv. ska gälla så skulle jag nog, i ditt fall, välja bilmärke med lite närmre godkänd serviceverkstad än Borlänge.
Men å andra sidan så kan du ju kombinera planerad service med semester och passa på att se lite av Sverige. Resan är målet så att säga…
Det blir dock tråkigare med ev. akutservice…
Enligt Zeeker forumet så ska Mekonomen i Piteå kunna serva bilarna.
Xpeng verkar det tuffare med, jag hade en viss förhoppning att de skulle komma norrut iom sitt samarbete med Bilia men verkar gå långsammare än planerat med expansionen på 22 platser innan 2024s slut som inte blev av.
BYD och MG finns här i norr också. Iaf BYD hos Bavaria i Umeå och MG hos Niemi bil i Luleå.
Låter ju bra.
Tycker Zeeker borde ha med Mekonomen på sin webbsida i sånt fall. Skulle se bättre ut än att det är tomt norr om höjd med Uppsala.
Ser tomt ut idag när man filtrerar på service…
Intressant! Ska traska förbi och höra med dom vid tillfälle.
Uppdatera oss och passa gärna på att fråga vilka elbilsmärken Mekonomen får och kan serva.
Jag tror Zeekr är lite efter med att uppdatera sin karta med service. Jag har själv i December hämtat ut min Zeekr X i Malmö och då blivit lovad att service kommer ske hos Mekonomen i Malmö. Men den syns ju inte heller på din karta.
Jag var in på Mekonomen i Piteå idag. Dom sade att dom kan serva olika elbilsmärken men kan inte göra uppdateringar på programvarorna. Tesla, Renault, och några fler märken är några märken som dom brukar serva/reparera. Så jag känner att så länge det kan komma många uppdateringar är det bäst att hålla sig till märken som finns i närheten.
Så det blir allt provköra id.7 gtx, ev6, Ioniq 5, ex40 eller enyaq nu när lite kallare.
Min erfarenhet av Mekonomen Autoexperten och AD-Bilverkstad är att dom är jättekunniga om man ska serva en ICE men när det kommer till Hybrider och EV är det som du påpekar att dom inte kan göra uppdateringar av mjukvara och göra kompletta felsökningar i mjukvara och systemen där en auktoriserad märkesverkstad kan göra det
Skulle hitta ett märke som har ÅF och märkesverkstad innom ett lagom avstånd hemifrån Dom flesta märkesverkstäder har lånebilar så blir du utan din bil en dag eller två för service felsökning eller skadehantering står du inte helt utan bil
Alla VAG syskonen (utom Porsche) kan servas på varandras verkstäder Volvo servar Polestar och borde väl kunna hantera Zeeker och Lynk&Co Hyundai och KIA bör också kunna samsas på verkstadsgolvet Vi kunde på Peugeot hantera Citroen med lite hjälp från supporten Fiat Alfa Jeep och Abarth servas också på samma verkstad
För mig skulle ingen märkesverkstad i närheten vara en deal breaker