XPENG G6 duell Model Y

Tja!

Givet att båda kostar lika mycket i privatleasing… vad tror ni man skall satsa på? Viss oro finns ju med G6an alla buggar samt ev service delar som kanske dröjer ?

Beror ju mycket på din ”uppsättning” av familj, era krav och era preferenser.
Nu med nyligen beställd elbil som ska bli familjebilen (från att jag åkt Mercedes C220 d) från vår Seat Alhambra så behövde vi en rätt stor bil iom våra tre barn.

Tesla Y vägrar barnen (16, 13 & 9) pga. ett uruselt baksäte, speciellt mittenplatsen.
Jag tycker inte heller förarmiljön är så kul och sätena för korta. Har inte Tesla så man kan skjuta ut sitsen på framsätena?

Xpeng G6 är en mycket trevlig bil men några buggar som teknikerna sa skulle åtgärdas i mjukvaran inom kort.

Jag är knte heller jätteförtjust i SUV & crossover så det blev en annan bil för mig.

Men som sagt så har vi alla olika smak och preferenser men stod valet mellan Tesla Y & Xpeng G6 skulle jag rösta på G6.
Och då innan jag tar med personen Elon i ekvationen…

2 gillningar

Då du funderar på privatleasing så behöver vi inte blanda in sådana frågor som andrahandsvärde och jag antar att du har serviceverkstad nära oavsett ditt val.

Jag har mer erfarenhet av MY, bara en kortare tur i G6 men skulle jag tvingas välja mellan bilarna så skulle jag välja G6. Man får mer i priset i en G6 man märker tydligt Xpengs ambition är att utgå från MY och förbättra den både utrustningmässigt och i komfort. Och jag som behöver drag i vardagen tycker den infällda dragkroken är rejält lyft jämfört MY avtagbara som måste förvaras i bagaget.

Båda bilarna har väl viss svaghet i körassistenten, men här är skillnaden att Xpeng verkar jobba på förbättringar medan Tesla verkar lägga allt sitt krut på FSD och inget på autopilot.