Xpeng G9 - bra?

Hej!

Jag står i valet att välja en ny bil, kör just nu polestar 2 som jag är nöjd med (förutom långsam infotainment) och vill ha en större bil.

Just nu så kan man få en xpeng G9 till förmånligt leasing pris, har varit och provkört den och man får ju mycket för pengarna. Men jag undrar om någon kör en och kan ge lite input på hur den fungerar i vardagen. (System, gps, service osv.)

Tack!

Plockade ut min G9P i November och har väl nu kört strax över 1000mil.

Otroligt nöjd med bilen hittils!

Upplever infotainment som väldigt bra. Det tar lite tid i början då det är väldigt mycket att ställa in, men sedan så är det mycket användarvänligt. Navigatorn är jag också positivt överraskad över, planerar runt köer och liknande lika bra som Waze enligt min mening. Finns lite förbättringar gällande planering/laddstopp, men oftast vet jag redan vart jag ska ladda och ställer in den laddaren som destination bara.

Komforten är jättebra, stolarna supersköna och bra med utrymme i bilen. Man sitter högt och bra, vilket ger en bra översikt när man kör. Även väldigt smidigt att lasta in dottern i barnstolen också.

Räckvidden är bra, förbrukningen något hög men som också förväntas med tanke på bilens storlek och utformning, men vägs också upp av en väldigt snabb laddning.

Service har vart lite bökigt, men det är också till stor del pga att jag bor i söderort och deras serviceställe ligger i Stäket, vilket blir en bit att åka för mig. Dock så ska dom planera att öppna upp i söderort relativt snart vad jag har hört.

Summa summarum så tror jag du kommer bli jättenöjd med bilen, har du några specifika frågor så är det bara att skriva!

Vill gärna höra så mycket feedback som möjligt!

Positivt / negativt jämfört bilen ni hade förut/ alt andra kandidater ni övervägde?

Hur är den att ratta runt i trånga utrymmen?

Hur är fjädring över stora gupp såsom farthinder och trottoarkanter?

Bra värmesystem? Slukar den mkt ström för att värma kupén?

Så vi kommer från en Volvo V60 recharge 2021 och kollade runt på lite olika modeller, tex id7 gtx, tesla myp, enyaq rs, polestar 4 etc.

Supernöjda med valet och även fast Xpengen blev det dyraste valet så kände vi att man fick otroligt mycket för pengarna ändå, speciellt performance versionen med premiumpaket.

Skulle säga att det mesta är bättre om man jämför mot volvon t.ex. Den är större, luftigare, mycket mer lastutrymme, lättare med barnstolar, mer komfort, mycket mer infotainment och den upplevs även tystare än volvon.

Inga problem att ratta runt, men såklart så är det en stor bil så inte alla fickparkeringar som är lätta att ta sig in i.

Fjädringen är fantastiskt bra, nu har vi luftfjädringen och man kan ändra från komfort+ till sport och det är verkligen märkbar skillnade. Riktigt Tesla model y hård på sport och “svävig” när man kör i komfort+. Väldigt skön som motorvägskryssare.

Ska det läggas in negativa grejer så inte allt låter för bra så är just värmen lite sådär, det blir varmt såklart men inte lika varmt som volvon t.ex och pumpen/fläkten upplevs som rätt högljudd när den går igång. Förbrukningen är helt ok, men inte fantastiskt. Ligger i snitt 26-28kwh/100km på motorväg i vinterväglag och närmare 30 om det är riktigt dåligt väglag och med takbox. Dock är det en större bil så den ska inte helt skämmas över siffrorna.

Tack för svar!
Misstänker också att denna bil blir lite dyr, men ska undersöka möjligheten närmare. Prislistan för operationell leasing på X-Pengs hemsida tycker jag inte är helt tydlig.

Har lite fler frågor:
Antar att du har comfortpaketet?
Hur är känslan i bromspedalen? Är det som ID-bilarna en tvättsvamp man behöver trycka hårt på innan den bromsar?
Har du någon uppfattning om bredd i baksätet? Kan det funka med t.ex. två framåtvända barnstolar + en vuxen där bak? Jag har “yet to find” en bil där detta funkar…
Har du fått några OTA uppdatering sedan du skaffade bilen?

Jag förstår, vi går ju genom ALD (Ayvens) så vi går ju efter deras offerter.

Nu hade vi som “krav” att det ska vara fyrhjulsdrift och därav behöver ta performance version, men dom flesta verkar nöjda med SR och LR också om det blir tight med budget.

Yes jag har komfortpaketet. Inte testat någon utan men egentligen är det benförlängare, riktigt nappaläder, massage och Dynaudio som är dom stora grejerna i det, jag hade nog definitivt tagit det om pengarna tillåter, lite det som ger den extra “lyxig suv” känslan.

Bromspedalen tycker jag är bra, kör med regen på medium så använder ändå bromsen rätt mycket, inte märkt av några störningsmoment, smart grej är att autohold aktiveras genom att trycka in bromsen extra hårt vid t.ex rödljus. På volvon t.ex var den alltid antingen på eller av. Tyvärr har jag inte kört någon ID bil så kan inte jämföra.

Nu har vi bara en barnstol, en bakåtvänd snurrbar från Cybex, men baksätet upplevs brett och rymligt så tror inte det ska vara något problem, sedan beror det väl också på långt man ska åka och hur kräsen den som ska kila in sig i mitten är! :grimacing:

Hämtade ut den i slutet av november och har fått en stor uppdatering med rätt omfattande grejer i februari och det ryktas om en till i april någon gång, dom som är betatestare har redan fått den. Så helt klart nöjd gällande den biten.

Tack för input här i tråden samt ytterligare info via PM.

Smart med autohold vid helt intryckt pedal. Ibland är det ju såna små funktioner/finesser som gör att man trivs sådär lite extra med en bil.

Typ som att jag på Kia EV6 ofta bromsar med vänster paddel, onödigt kanske, men bekvämt.

Inväntar nu en skarp offert på en 2024 G9. Men misstänker att jag kommer tycka det är för dyrt. Fanns också enbart lagerbilar med drag som jag (typ ensam om) tycker är en halvt onödig kostnad.

Ja men så är det, även så enkelt som att man kan justera temp med rattens rullknapp eller att det är en egen förvaring för solglasögon, små grejer bygger upp hela upplevelsen!

Men lycka till med offerten och hoppas du hittar någon som passar er bra! :slightly_smiling_face: