Zaptec Go eller Defa Power?

Hej på er!
Jag ska snart beställa min första elbil som tjänstebil (lutar åt Tesla Model 3 Long Range alt Polestar 2 Dual Motor).

Men lika svårt har jag att välja laddbox.
Har varit helt inställd på Zaptec Go men läst en hel del positiva inlägg om Defas box och även tittat på såväl Esses som Christoffers klipp på YT.
Dessutom har Zaptecs app fruktansvärt låga betyg på AppStore.
Gillar designen på Zaptecs box och att det är separat sladd, men förstår att många tycker att just den fasta sladden talar för Defa.
Lastbalanserare blir det oavsett box.
Hjälp mig att fatta beslut! :wink:

Mycket enkelt :slight_smile:

Har du Tibber = Zaptec Go
Har du inte Tibber = Defa Power

1 gillning

Är det det enda som är värt att tänka på i valet av dessa?
Bäst app?
Bäst uppkoppling?
Fördel eller nackdel med fast sladd?
Driftsäkerhet?

Med Zaptec Go använder du inte den egna appen utan du kör ju fullt automatiserat med Tibber.
Defa Power har en ok app.
Uppkopplingen är Wifi i båda fallen eller mobil uppkoppling.
Jag gillar fast kabel men det är ju lite individuellt.
Laddboxar är generellt sätt mycket driftsäkra – uppstår det problem så är det oftast med bilen.

Notera att du bör ha effektvakt i båda fallen, Tibber Pulse gäller om du kör med Zaptec Go. Defa har egen effektvakt.

Glömde också säga välkommen till forumet, hoppas du skall trivas :slight_smile:

1 gillning

Stort tack Peter, både för svaret och välkomnandet.
Passar även på att tacka för en grym podd!

Tackar hjärtligast! :slight_smile:

Jag väntar på en Defa Power, mycket tack vare Peter @Esses eminenta genongång av boxen på YT.

1 gillning

Funderar på att byta laddbox till antingen Defa Power eller Zaptec Go. Vad är att föredra?

Hej och välkommen!
Här finns en tråd om just detta:

Vilket elbolag har du? Har du Tibber så är Zaptec Go ihop med Pulse mycket välintegrerat!

Har Tibber, men är lite orolig för dränering av 12V batteriet på min KIA. Nu vet jag inte hur Tibbers integration ser ut, men görs det för många anrop mot bilen kan det påverka.

Du behöver inte ansluta till Kian överhuvudtaget – smartladdningen sker helt via laddboxen.

Beror väl på hur man vill ha integreringen, en vanlig laddbox vet ju inte hur mycket batteri bilen har utan att anropa ett API :innocent:

Lite det som @Larsson påpekar som är min farhåga.

Jo fast samtidigt laddar den ju till bilen är full oavsett. De billigast timmarna räcker till oavsett.

1 gillning

Jag har en Zaptec Go med Enegic lastbalansering.
Jag använder bara Enegic för att styra när jag ska ladda. Enegic har något de kallar optiCharge Manuell, som jag har inställt för att ladda mellan 01 till 12. Bilen är oftast inställd för att ladda till 80% och med 10A trefas laddar jag nästa 30 kWh på 4 timmar.
I Enegic kan man också ställa in vilken laddström som ska användas, vilket borde vara en fördel om man har Effektavgift.
Om jag inte behöver ladda eller om elpriset är högt kopplar jag inte in bilen för laddning.

Fungerar Engenic utan abonnemang?

App och molntjänst igår i köpet.
När jag installerade Zaptec Go köpte jag flera sensorer, så jag övervakar solproduktion, hushållsel, elvärme och undercentralen i garaget där laddaren är installerad. Kabeln till garaget är lite tunn och klarar bara 13A trefas, men 10A trefas räcker bra åt mig.

Lånar tråden lite - Tycker DEFA verkar toppen baserat på reviews och genomgångar, men vill även köra smart laddning med Tibber. Är det troligt att Tibber och DEFA kommer integreras, likt Wallbox?

Det är troligt men oklart när.

1 gillning