Zaptec laddar långsammare än angivet

Hej! Jag har en Zaptec Go som också är kopplad till Tibber.

I Zaptec Portal är den inställd i att leverera max 16A. Det kan jag se bland annat under Installationer->Inställningar->Strömhantering-> Manuell strömkontroll.

Under Laddare->Inställningar står Minsta ström på 6 och Maximal ström på 16. Kollar jag under Laddare->Status står det Tilldelad ström 16A @ TN φ1/φ2/φ3. Jag har boxen kopplad till Tibber och även där står det max 16.

Trots detta kan jag enbart välja max 10A i Tesla-appen. Jag har inte brytt mig om detta förut eftersom hastigheten är tillräcklig, men jag är iallafall lite nyfiken på varför det trotsallt inte går att välja en snabbare hastighet?

När jag tittar under Installationer->Grupper så ser jag tydligt att det står:
Laddar med 6.7kW av tilldelade 11.0 kW
Fas 1: 9.9A av 16.0A
Fas 2: 9.9A av 16.0A
Fas 3: 10.0A av 16.0A

Har någon varit med om detta eller har något tips? Har testat ta bort integrationen med Tibber samt ladda andra bilar utan resultat.

Du belastar fullt redan så strömmen räcker inte.

Du behöver antingen säkra upp eller dra ner belastningen.

1 gillning

Tack för svar! När jag tittar i Tibber Pulse när jag laddade så toppade jag runt 13A, säkringen är på 20A. Jag har testat stänga av lastbalanseringen i Pulse utan att det påverkar något.

Förstod jag rätt att att även med andra bilar än din Tesla så stoppar den på 10A också?

Kan den på något sätt fastnat i att zaptecen tror den är offline? Är en separat inställning för det men tror default är 7A då. Men det känns långsökt då du ser data från laddaren då du kollar.

Har du provat annan laddkabel? Eller vet att den kört 16A med annan laddare.

Precis, boxen laddar enbart 10A

Kan den på något sätt fastnat i att zaptecen tror den är offline? Är en separat inställning för det men tror default är 7A då. Men det känns långsökt då du ser data från laddaren då du kollar.

Bra spaning. Jag har ställt in offline på 16A.

Japp, har testat två olika kablar! Och japp, funkade bra på en Easee jag testade.