ZEEKR 001 körning i verklig trafik

Tjena!

Är det någon som provkört ZEEKR 001 i skarpt utförande, alltså så som bilarna kommer levereras till kund gällande mjukvara osv.? Och detta i verklig trafik? Tänkte eventuellt försöka få till en provkörning, men det blir ju lite knepigare när man bor i Skåne…

1 gillning

Tror det är typ hemligt än, grabbarna här teasade lite om det i förra eller förrförra podden.

Finns inga bilar i Sverige med leveransklar mjukvara än, båten skulle väl komma in här okt/nov. Jag har kört en Zeekr 001 i riktig trafik som Zeekrs personal själv använder och det är enbart den adaptiva som fungerar där och ordet BETA stort i mjukvaran.

1 gillning

Ska prova boka en provkörning enligt deras formulär på hemsidan, så får vi se vad som händer…

Jag körde Zeekr 001 i somras. Mjukvaran var dock inte klar i den. På det stora hela tycker jag bilen är superhärlig. Rekommenderar AWD-varianten, RWD var ganska seg i kontrast till den. :slight_smile:

Tillägg: Eller så rekommenderar jag helt enkelt inte att prova AWD, om man egentligen siktar in sig på RWD-versionen :stuck_out_tongue:

1 gillning

Då jag är en av de där jobbiga husvagnsägarna :see_no_evil: så är det AWD och dragvikt 2000kg som gäller.
Har bokat provkörning till torsdag nästa vecka, så får vi se hur den känns :slight_smile:

Då har man testat Zeekr 001 AWD varianten. Mycket fin bil och mat tänker verkligen inte "Kina"bil om ni förstår vad jag menar. Det går även yxa in en performance med drag och vinterdäck i vår nya bilpolicy.

Men nu kommer det stora problemet, vi använder oss av CarPay Fleet/Volvofinans som säger att Zeekr inte når upp i ställda krav för närvarande på importören/säljande part/producent måste ha vissa avtal kring servicenät, försäkring, garantier osv.

Så frågan är finns det någon annan elbil med drag på dragvikt 2000kg pch en med en summa söder om 760 000:- inklusive drag och vinterdäck?
Eller är man tvingad till hybrid igen?? :cry:

För mig är det i nuläget två saker som hindrar mig från att lägga en beställning på en Zeekr 001.
Dels vill jag veta hur förarassistans systemet funkar i vekligheten med produktionsbilar.

Det andra är att jag behöver ett finansiellt upplägg som låter mig köra +3000 mil/år. Det jag kunde se på Zeekr’s hemsida var upplägg för max 1500 mil vilket blir en showstopper för mig.

Nej det skall gå bra med mer än 1500 mil per år. Det är nog dessutom räkneexempel.

Privat

Tack för detta förtydligande, jag var uppenbarligen lite slarvig när jag läste igenom erbjudandet om privat leasing.

//Henrik

Jag har skickat ett mail till Zeekr för att se om de kan lösa privatlease med 3500 mil/år.
Funderar på vilka andra alternativ som finns i motsvarande pris/prestanda klass?

Mina krav ser ut som följer:

-Fyrhjulsdrift
-Skaplig lastkapacitet för fyra personer (gärna kombi men SUV funkar)
-dragkrok (minst 1200 kg)
-Vettig förarassistans
-Förvärmning av batteri
-Snabbladdning på minst 150 kW/h (eller däromkring)
-Baksäte för sonen på 190 cm
-God komfort för längre resor
-Fungerande eftermarknadsorganisation
-Leaseupplägg med minst 3500 mil/år (jag är nämligen inte sugen på att ta risk i andrahandsvärde).

  • Budget runt 800" +/-

Vilka alternativ finns det i nuläget?
-Zeekr 001
-Nio EL6

  • Kanske ID 7 Touring när den väl kommer

Vilka bilar har jag missat och hur skulle ni tänka?

//Henrik

Nio ET5 Touring kanske skulle vara något eller för litet bagage? Nya Skoda Enyaq 85x som kommer snart, den har fixat problemen med förvärmning osv som nuvarande Enyaq har.

Tror att ET5Touring skulle kunna fungera, hur står den sig mot EL6?
Esse verkar ju vara entusiastisk för den senare.
Specade en ET5 Touring som funkar för mig. den landade på 657" exkl batteri. Frågan är hur deras privatlease ser ut? Prismässigt landar den ungefär som en Zeekr 001 frågan är vilken som är mest attraktiv?

Svårt att säga mellan EL6 och ET5T eftersom Esse har testat EL6 men inte ET5T och jag tvärtom :slight_smile: Mindre bagage har den utan tvekan och det är inte en suv men i övrigt är mycket densamma. När jag körde ET5T så pratade man om privatleasing, jag är lite förvånad över att man inte gått ut med priserna som man visade oss vid provkörningen än, men dom började runt 8-8500kr/mån så med 3500 mil gissar jag att den kan bli något billigare än Zeekr kanske. Men priserna var inte helt fastställda så jag vågar inte lova något.

Zeekr 001 är ju den större bilen helt klart och vad man föredrar har nog mycket med personlig preferens att göra. Jag tycker ET5T är en snyggare bil utvändigt men Zeekr 001 har mera funktioner, laddar snabbare och erbjuder längre räckvidd.

Eftersom jag idag kör C40 antar jag att såväl ET5 Touring, EL6 som Zeekr 001 blir ett lyft utrymmesmässigt. Främst tänker jag på baksäte och bagage där C40 är lite i minsta laget.
Under året jag kört min C40 har jag bara laddat publikt 4-5 gånger och då har C40 varit “good enough” för mitt behov så alla dessa bilar kommer att funka från ett räckvidds och laddningsperspektiv.
Zeekr 001 ser ut att hamna på ungefär samma månadskostnad som min C40 och då känns Zeekr som “mer bil” på nästan alla plan. Håller med om att ET5 Touring är den snyggare bilen i sällskapet. Det kokar nog ner till komfort och funktioner för att skilja dessa bilar åt.
Vet inte hur eftermarknaden ser ut för Nio kontra Zeekr, det jag hör från Zeekr känns inte helt betryggande. Jag behöver mer fakta på bordet innan jag bestämmer mig…

Både Nio och Zeekr har ju stoltserat med mobile service men Zeekr har ju sagt att dom har ett avtal på g med en kedja men fortfarande inte annonserat vilken det är. Det är nog vettigt att vänta lite om det inte är akut tills båda tillverkarna har kommit med mer info :slight_smile:

Jag har absolut inte bråttom :slightly_smiling_face:
Kollade prenumeration på Nios hemsida och den verkade minst sagt skum, jag kunde få en ET7 för drygt 10" men samtidigt ville man ha över 16" för en ET 5 Touring??

kollade också med Zeekr men där blev jag hänvisade till att speca en bil för att sedan skicka specen till deras leasing partner…

BMW i5 Touring kanske? Blir väl svårt med runt 800k och fyrhjulsdrift bara.

Nja, jag kan inte riktigt BMW modellerna men som jag fattade det var jag tvungen att gå på en Ix xDrive 40 för att få något liknande.
Då gick en lite snålare utrustad bil på strax över 990" men då hade jag inte lyckats välja till någon dragkrok??
Känns inte som ett vettigt alternativ…

Nej, kanske inte i dagsläget. Hoppas och tror på en i5 40x eller kanske 45x som ett steg mellan 40 och 60 som finns nu. Borde vara en given modell för Norden och tjänstebilsförare.