70 KWT batteri och snabb laddning , är den då en elbil eller inte ?.
Fattar inte faktiskt? 70kWh och snabbladdning är ju en elbil. Eller har den en REX i sig eller är det en hybrid?
Googla , ja med en bensinmotor. Men också med 900 volt arkitektur. Kineserna är som galna efter den . Köper andra hands kontrakt för stora merkostnader. Alrik har gjort en video om den som man kan titta på. Enormt lyxig bil för dom som har råd . Men den är tydligen billigare än en EX90 i Kina . Men jag kan se en marknad bland företagsledare / höga politiker / kändisar mm här också om den kommer hit , som kanske inte vill stå bland oss och ladda alla gånger . Men ändå vill köra en högt elektrifierad bil för anseendet .
XPENG G6 kommer också med räckviddsförängare i Kina . Verkar vara en trend där . 55,8 KWT batteri och en bensinmotor på 1,5 liter som kan ladda batteriet . Definitionen blir väl laddhybrid, men jag skulle nog kalla dom Elbilar med reservkraft i bilen . Var jag tycker att gränsen går är oklart , kanske vid 50 KWT då det är ungefär vad jag har i min Elbil . Med så pass stora batterier klarar man sig kanske från nackdelen med laddhybrider , som visat på lite för stort slitage på batteriet på grund av många laddcykler om man kör mycket på El . Att bensinmotorn kräver service ,tror jag inte att kunderna som känner att biltypen passar dom . Bryr sig så mycket om . Många Elbilar kostar ju en hel del i service ändå , tillägget oljebyte är kanske inte så dyrbart . Jag har inte behovet själv som sagt , men kan nog tycka att konceptet inte är så dumt ändå . Om man har några få mil till jobbet och mestadels håller sig regionalt . Varför ska man då som i en BMW i3 släpa på 108 KWT batteri till 90 % för att ha den räckvidden några få gånger per år på sällan långkörning . Då kan ju dom som vill släpa på en liten motor driven med miljöbränsle istället, få en räckvidd på 140 mil i en sån G6 . Hoppas dom blir tillåtna även efter 2035 .