ZOE - VÄRD ATT KÖPA?
Trehundra mil har gått sedan vår Zoe 22 kWh från 2017 passerade 10 000 mil efter att vi snart haft den i sex år.
Frågan är: Är det ett bra köp? Både ja och nej.
Vi får sätta bilen i perspektiv. Det är verkligen en budgetbil och det är i det sammanhanget den ska bedömas för att det ska bli rättvist. Det är en bil och teknik med över tio år på nacken. Vi och många andra slog till på den eftersom den var billig. Man fick mycket elbil för pengarna när utbudet inte var så stort. Tesla var dyrt liksom BMW I3 och Volkswagen e-Golf.
Vi köpte vår 2017 med 22 kWh batteri för snart sex år sedan för 105 000. Räckvidden är ca 10-13 mil. På jobbet har jag under dessa åren kört en 2019 med 41 kWh batteri som kommer dubbelt så långt. Det är dessa två modellerna jag kan bedöma. (Finns snarlik som nyare med 52 kWh batteri).
Plus:
En smidig liten bil som faktiskt kan vara lite kul att köra trots att det inte är mängd av hästkrafter. Den har större bagage ön man kan tro. Billig i inköp, billig service. Pålitlig och driftsäker. Snabb långsamladdning.
Minus:
Den är väldigt plastig. Plast som gärna spricker. Den är bullrig. Uselt halv- och helljus. Drar mycket el för sin storlek, speciellt om man kör över 100 km/h. Känd för att på en del ger motorn upp allt mellan några tusen mil och uppåt. Känner till två bara i min närmsta krets som drabbats. Vi har bytt olika delar av AC-systemet två gånger på garanti och försäkring. Annars hade det gått på 50 000. Värmen och AC är rätt klena.
Så ett bra köp?
Har du en budget på 60-80 000 till en elbil och ska mest köra små sträckor som vi så kan det vara det. Du kör billigt och så länge maskinskadeförsäkringen gäller, vår är på tio år eller 17 000 mil, är det rätt safe. Sedan får man leva på hoppet. Vissa går motorn hur långt som helst på, det finns de som passerat 25 000 mil och går än.
Har du runt 100 000 och uppåt att lägga så finns det betydligt bättre bilar tycker jag.
100 - 200 000
E-golf - med 24 eller 36 kWh batteri.
En bra bil med trevlig kvalitetskänsla och inredning som har få problem. Snål på el. Ingen vidare snabbladdning. Med stora batteriet ca 17-23 mil.
Hyundai Ionic - med 28 eller 38 kWh batteri
En av världens snålaste bilar på el fortfarande. Man får ofta mycket utrustning för pengarna. Den med 28 kWh laddar betydligt snabbare på resa och går ca 17-22 mil. Stora batteriet laddar långsammare men går ca 22-29 mil.
Kia e-Niro - 64 kWh batteri
Modellen från 2019 kan man ibland få för under 200 000. Då får du en bil som går ca 30-40 mil och är rymlig för fyra och hyfsat bagage. Kan ha takbox. En bil man lkan köra långt med. Minuset med denna årsmodell jämfört med nyare är långsammare laddning hemma och ingen app för att förvärma osv. Snabbladdar inte blixtsnabbt.
200 - 300 000
Kia e-Niro 2020 och framåt. Det var bilen vi valde och den jag tycker är bäst i prisintervallet. Den är inte bäst på något men bra på mycket. Samma egenskaper som 2019 men trefas som ger snabbare laddning hemma, appstyrning (som jag tycker man vill ha) och större skärm. Laddar som sagt inte blixtsnabbt på resa men efter att ha kört 2,5 timme så stannar vi ändå alltid de 30-40 minuter det tar att ladda upp för ytterligare 25-30 mil. Funkar bra för familj med fyra. Plus med sju års garanti.
ID4 - 78 kWh
Var ett tag Sveriges mest sålda elbil och det finns bra utbud. Rymlig och bra. Systerbil till Skoda Enyaq och i grunden samma bil. Föredrar Enyaq för kvalitetskänsla och större utrymme. Går ca 35-45 mil.
Volkswagen ID3 - 58 kWh batteri
Jag valde Kian före ID3 pga rymligare, möjlighet till takbox och jag gillar interiören betydligt bättre och de fysiska knapparna. Mer utrustning för pengarna och för garantin hos Kia. Men ID3 är en trevlig bil man åker bra i och snabbladdar snabbare. Längre serviceintervall är ett plus.
Över 300 000 men ibland strax under
Kia EV6 - 77 kWh
Väldigt snabb laddning, bra räckvidd, batterivärmning som snabbar upp framförallt vinterladdning och Vehicle to load (möjlighet att driva saker på 220 v från bilens stora batteri). Mycket utrustning för pengarna. Finns med dragkrok. Ca 40-50 mil.
Skoda Enyaq - 78 kWh
Fin komfort och stor och rymlig. Här får man gott om plats och interiören är trevlig. Finns med dragkrok. Föredrar denna framför systerbilen ID4. Ca 35-45 mil.
Volvo XC40 - 78 kWh
En av de vanligaste elbilarna på våra vägar och en härlig bil. De första årsmodellerna som är de man får för detta priset är väldigt törstiga på el och kommer ca 25-35 mil. Det där har blivi bättre på nya årsmodellerna.