22 eller 11 kW hemma?

Fler och fler bilar kommer med 22 kW laddning (lista nedan) men hur många är det som faktiskt kommer kunna ladda med 22 kW hemma. Faktum är att det skall till rätt mycket för att kunna nå den effekten hemma – allting kostar extra, både abonnemang och materialet.

Jag tog och gick igenom utmaningarna med min (numera) kändiselektriker :slight_smile:

Följande bilar har 22 kW eller möjlighet att få det. Det måste dock väljas när bilen byggs, det går inte att uppgradera i efterhand.

  • Volvo EX30 med stora batteriet
  • Nissan Ariya
  • Zeekr 001
  • Zeekr X
  • Lotus Eletre
  • Polestar 4
  • Renault Zoe
  • Renault Megane E-tech
  • Smart #1
  • Audi Q8 E-Tron (Uppgradering)
  • Mercedes EQE (Uppgradering)
  • Mercedes EQE SUV (Uppgradering)
  • Mercedes EQS (Uppgradering)
  • Mercedes EQS SUV (Uppgradering)
5 gillningar

Riktigt bra och informativ video, tack Peter och Martin.

Det är ett dilemma att bygga offentliga AC 22kW problemet är effektabonnemang, samtidigt går det för långsamt för att sälja stor volym varje dag att vara lönsam, ganska knepigt läge för operatör. Därför ser vi idag många AC laddare som ligger i närheten av DC-laddare när vi pratar kr/kwh.

4 gillningar

Så det är effektabonnemanget som är strulet för att AC laddning ofta är hysterisk dyr?
Men om laddarna kör 3.7kW så borde effektabonnemanget inte ställatill förmycket?. Eller vad är det jag inte förstår?

Att betal 6-9kr/kWh är fasiken inge roligt när man kommer till tex hotellet.

Finns det inget sätt att gårunt det?

Jag skulle vilja ha mer informatino om det där effektabonnemanget som dom ska lura på oss. har vi nått att säga i det?

Om m absolut måste ha 22 kW hemma lär man byta servisledning och ha minst 40A säkringar.
Mitt elnätbolag erbjuder 32A, som räcker till 22kW om inget annat som dras ström är på, för det nätta priset av 11450 kr/år. Vill man typ laga mat, tvätta eller ha värme på ocksår nästa steg 50A för 16013 kr/år.

Vissa laddboxar kan ihop med solceller leverera mer effekt än du har säkring till genom att kombinera solelen med att ta från nätet, en 12kWp solanläggning en solig dag så kan du nog plocka ut 22kW på bada en vanlig 16A säkring, om allt annat är avstängt.

1 gillning

Ja effekt är dyrt, när man pratar offentliga AC så kan man sätta tex 4st boxar/uttag i kluster, så 32A (22kW) om du är ensam eller 11kW när man är två bilar, eller 5,5kW (8A) om alla fyra är upptagna. I offentlig miljö får du också problem när du har laddhybrider som oftast laddar på 1-fas och alltid L1 som då blir snedbelastad med resultat att all effekt inte kan levereras på L2&L3 då alla ombordladdare/boxar vill ha jämn ström.

Exempel: 2st PHEV belastar 16A var på L1, det kommer en 3de som är elbil och vill ha 11kW men det kan den inte få då eftersom vi har 32A in per fas till vårt kluster. Boxarna balanserar ner och erbjuder då cirka 10A per fas för att inte säkringen skall gå. Resultat blir 2,3kW var till PHEV och ca 6,9kW till elbilen, totalt 11,5kW på klustret trots att 22kW går att leverera.

Operatör får då in cirka 55kr/h ex moms i intäkt om vi ligger på 6kr/kWh ink moms. Vilket blir 6600kr/mån om de levererar ström 4h/dag. Ganska svettig kalkyl med alla kringkostnader.

Bygga 22kW dedikerat till varje box blir ännu sämre då du får en låg nyttjandegrad på din totala abonnerande effekt eftersom få bilar kan ta emot 22kW, du tar upp onödig plats i nätet som nätägare måste garantera men som aldrig nyttjas.

1 gillning

Så det du säger: laddhybrider är otyg :)…

Jag tänker på brf å boendeparkeringshus där bilen står inkopplad i princip varjegång de är där. Kanske laddar 200kWh i månaden (snittbilen kör väl 100mil i månaden) där kan man väl ha svårt att motivera priset på 6kr/kWh eller har de samma problem med effekt avgift?

Har alla elbolag Effektavgift?

Vilka elnätsföretag har effekttariffer? Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027 (EIFS 2022:1). I år (2022) är det runt 20 av 150 elnätsföretag som har infört effekttariffer.16 dec. 2022

Här kan du läsa mera:

Tack för mycket bra video. Det tråkiga är att biltillverkare och boxtillverkare säkerligen kommer marknadsföra sina produkter som 22 kw och 22 är högre än 11 och så betalar den icke informerade konsumenten för det. Stort kred till elektrikern i videon som tar sig tid att förklara att kunden inte behöver det istället för att bara tjäna så mycket pengar som möjligt. Tyvärr har jag inte lika höga tankar om biltillverkare och boxtillverkare.

Jag tycker man missar lite att det finns inte bara 11 och sen 22 kW. Man kan ju ladda med något däremellan också. Många hus är ju avsäkrade med 20 eller 25 A, då kan man ofta ladda högre än 16 A om man har en lastbalanserare.

Gällande effektavgiften så tror jag det kommer lösa sig med tiden och att de idiotiska varianter som varit nu inte kommer vara normen. Jag tror ex man kommer skilja på natt/dag. Då är det inte säkert att ens nattladdning blir dyr även om man laddar med hög effekt. Det kan också bli att kostnaden för högre säkring sjunker om de kompenserar det med effekttaxa.

För övrigt kör jag själv med 11 kW-laddare och laddar ofta med runt 13-14 A och känner att det oftast räcker.

Jo fast vad är det egentligen man vill lösa med att ladda snabbare än 11 hemma? Längden på natten kommer alltid förbli lika lång och vad jag bryr mig om är att bilen är laddad på morgonen. Om det sedan tar 1,2 eller rent av 8 timmar så spelar det mindre roll. Så som det beskrevs i klippet tycker jag att man bara borde stänga butiken och stanna på 11:ish och lägga krutet på annat. För mig blir det lite som diskussionen vi hade om 800 volt platform i bilarna. Det verkar även det vara rätt poänglöst för personbilar. Risken är att konsumenten blir lurad här av att höga siffror är bättre än låga.

2 gillningar

Absolut… räcker även med 3.8kW för de flesta bilar står mellan 19-07 och kommer tillbaka med ganska mycket laddning efter sina dagliga 3.6mil

1 gillning

Taxi själv, elmacken. Riktigt kul att lyssna på dig. Du besitter stor kunskap inom ämnet :grinning:

1 gillning

Tack detsamma och välkommen till forumet!

Trevlig och informativ video! Och jag håller med om att det uppskattas att elektrikern sprider det här budskapet trots att han skulle kunna fakturera ännu mer om han installerar 22 kW-laddare till alla.

1 gillning

På BRF kanske priser kan vara något lägre då man är ”garanterad” en viss volym då boende laddar varje natt tex och att inkommande anslutning har överskott och kan nyttjas till laddning, men det är svårt att dra en generell regel då det kan se väldigt olika ut.

Hemma laddning är mest optimal lösning då nya som äldre hus har blivit mer energieffektiva och man kan nyttja 16A till att ladda bilen med i varje fall 12A. Har man två elbilar och pendlar kan det blir lite tajt.

2 gillningar

Vi har 3 elbilar och 2 laddplatser.
Båda uttagen är 10amp. Frun kör 20mil ToR till jobbet och har möjlighet att ladda 10amp där också så det funkar fint fint
De två andra rullar Svensson mycket (max 100mil i månaden) så är inte ett problem.

1 gillning

Laddförlusterna är högre ju lägre kw man laddar ac. Ju högre styrka ju mindre förluster. Laddar jag 7,4 så är det enbart 6,3 som faktiskt går in i bilen. Resten (17%) är rena förluster.

Detta visar sig om jag tittar på laddboxen som skickar 7,4 och jämför med ABRP (med en dongle i bilen). APRP visar att bilens batteri tar emot 6,3. Antar att dongeln läser just från bilen och inte vad som kommer in. Kanske att det visar fel värden från APRP men jag tror inte det. Någon kanske vet?

Kanske min VW e-up har en oerhört ineffektiv inverter, vad vet jag.

Ja förlusterna blir kanske större med lägre effekt men belastningen på anläggningen blir lägre

:smiling_face: Tackar så mycket för det. Visst är det viktigt att tjäna pengar. För min del är det inte det VIKTIGASTE. Kanske kan låta konstigt att en företagare säger så men verkligheten är att pengar finns att tjäna även om man är ärlig och lotsar kunderna rätt

2 gillningar