OK, har bara 10 kWh batteri och det räcker liksom inte till, ens ihop med solcellerna. Bilden nedan är exempel på hur laddning kan se ut en sommardag, på vintern laddar jag på natten och då finns ingen energi i batteriet.
Jag laddar också på 10 A . Mest för att inte riskera huvudräkningar. Men det verkar ge väldigt stora energiförluster särskilt på vintern . På 12 mil pendling med enligt bilen en förbrukning på 2,2 KWT per mil, så brukar Laddboxen visa 36 KWT använd energi . En del är väl värmning av batteriet och förvärmning av kupé men ändå . Jag betalar totalt 2 kr KWT x 36 = 72 kr för tolv mil = 6 kr milen . Lite billigare än bensinbilen , men inte jättebilligt. På sommaren ser det lite bättre ut med 22-23 KWT använd energi .
10kWh batteri i huset ihop med solceller?
Jag har offerter från några solcell-företag. Vilken storlek skulle du rekommendera mig?
Är 30k för 10kWh batteri OK pris efter Rut/Rot? (60k för 20kWh)
Intressant, Jag ska kolla förlusterna i hustruns C40 i vinter.
10A är mer en start då elbil och laddbox (med 22kW) är nya för oss… Bra att kolla så allt lirar innan man testar gränserna.
Men då vi har 3*25A matning från nätet och lastbalanserare som faktiskt fungerar (kollat i realtid några veckar nu och den delar upp lasten jämt över faserna perfekt) kan vi ösa på med mer effekt till bilen.
Testade att ladda maxfart i labbboxen och laddade bilen till 100% lördag morgon. Perfekt! Snabbt gick det ![]()
Problemet är ju att sommartid så är 20 kWh batteri att föredra (har ca 9kW solpaneler i nordöst och sydvästläge) medan vintern är 5 kWh nog. En del laddar dock batterierna på lågpristid från nätet, så avancerad är inte jag. 30 tkr för 10 kWh låter som ett bra pris har nog betalat ca 50 tkr för mina, började med 5 och ökade på 5 kWh efter ett år. Solcellsföretagen brukar kunna ge råd vid installation, beror ju på hur mycket paneler du sätter upp och om du ska ladda batterierna från nätet under lågpris? Finns säkert de som är mer bevandrade i detta än vad jag är på detta forum men fick jag välja om skulle jag fixat bygglov för fler paneler (i vissa kommuner behöver man inte bygglov), det dyra är installation och all kringutrustning, några paneler extra kostar lite.