Nu har jag inte hunnit kolla på några videos än eller läst särskilt mycket om bilen, kommer den i en 6-sitsig variant?
Finns som 5 eller 7 sitsig, så tror inte att det också kommer en 6 sitsig?
Nej, 5 eller 7 gäller
Har jag drömt eller är det så att takfönstret inte ingår i standardversionerna av bilen?
Simply clever om Skoda inte följer de flesta andras val att ha det som standard på alla sina versioner.
Menar du panoramasoltak?
I t.ex. Epiq är det ett tillval, vilket är mycket bra enligt mig.
Ja precis panoramasoltak tycker jag ska finnas som tillval och inte som standard.
Less is more kan också vara simply clever ![]()
Och här är mitt inslag
När jag laborerar med den utrustning jag vill ha hamnar jag någonstans mellan 750 och 800 kSEK. Känns lite dyrt. Då vill det till att komfort (DCC osv) och bilens vardagliga liv i övrigt lever upp till det. Hoppas mycket på det, men lär dröja ett par månader innan vi vet mer.
Panorama är tillval japp ![]()
Det gillar man! Allra viktigast blir det ju för de bilmodeller som saknar gardin.
Hur upplevde du färgerna på lacken på plats? Tycker t.ex. Olibo Green ser mycket bättre ut i verkligheten än i Skodas konfigurator. Lite spännande med Rosewood Beige, undrar hur den upplevdes på plats?
Kopparfärgad skulle jag säga – påminner om signaturfärgen för Opel Grandland.
VLE är mer att jämföra med ID Buzz och PV5.
Alla dessa Suvar med 7sits är ganska små invändigt jämfört med just bussarna.
Jag tycker EV9 är på tok för liten för hur pass stor bil det faktiskt är. ![]()
Ja att VLE spelar i en annan liga vet jag, men ville ta upp ett exempel på att det finns de som tänker på att ha bilarna lite mera flexibla.
Fast skall bilarna ha möjlighet till den typen av stolar så behöver de ha en helt annan grundkonstruktion än EV9 och Peak.
För de är och förblir ganska låga invändigt med sina höga golv.
Där är tex Lucid Gravity bra mycket smartare och deras lösning på 3:e raden är klart cool, om den bara gick att lyfta ut också
Håller med, mera lämpligt i bussar, men lösningar som Inster och Kia EV2 med möjlighet att skjuta säten i 5-sitsiga borde vi se mera av och de kortare 5+2 bilarna borde gå att ordna kostruktion att kunna ta ut via bakluckan. De sätena är ju och går ju att konstruera mindre, eftersom det bara är för mindre barn som får plats. Bara de klarar säkerhetskraven så borde det gå tycker man?!
Det lustiga är ju att Skoda redan har en lösning med att kunna ta ut sätesraderna med sitt VARIOFLEX system. De gjorde ju reklam för de med Karoq, så undrar varför det inte finns i Peaq. Kan det ha med batterierna att göra vad gäller konstruktionen, eller har de bara valt att inte erbjuda det ännu.
Kan detta inte vara en fråga att ställa till Skoda?
Vi hade tydligen 12% rabatt via jobbet, så helt plötsligt seglade Peaq upp som en möjlig kandidat till nästa bil. Får ta och smälta lite och se om det är något för mig.
Intressant, ser ut som en kandidat när jag ämnar byta ut min Tesla Model Y.
Har sedan tidigare ID.7 tourer och nya GLB som kandidater. 7 sits är inte ett krav. Däremot är bra bagage högt upp på priolistan.
Tyvärr blir samtliga alternativ tvåhjulsdrivna för att få in i budgeten. Min Tesla är AWD och är riktigt nöjd med bilen, men det är ju lite trist att köpa samma igen.
Någon som vet när exemplar kan förväntas komma ut till handlarna?