I avsnittet om EX90 klankar Cristoffer ner på att Volvon bara har 400v och inte 800v.
Trots att Volvon klarar peaka i 210 kw på de flesta laddare och 250 kw på teslas laddare och några till.
Samtidigt har man hyllat Kia EV9 för att den har 800v, men den peakar ju 210v på bara 800v laddare och på teslas laddare når den inte över 100 kw.
Varför är 800v bra i Kia och 400v dåligt i Volvo, när Volvo laddar snabbare än Kia? Det är väl ändå hastigheten som räknas för gemene man och inte hur tunna kablarna är?
För min del har jag hellre en bil som kan ladda på teslas laddare, som finns överallt, än att man ska hitta en annan mindre laddoperatör för att få en specifik laddare på 800v…
Cristoffer, du får gärna förköara varför långsammare och sämre utbud av laddare, plötsligt är bättre…
Bra fråga, det är lite fortsättning på tråden från 2023
Som lekman så undrar jag vart utvecklingen landar med batterier och indrastruktur för fordonsparken, där allt utvecklas i rasande takt! Ingenting blir ju bättre än dess svagaste punkt.
Nu säger många att man ska börja bygga små billigare bilar (vilken man hört nu ett tag), men i samma veva lägger man ner de projekten för att det är så dålig lönsamhet på elbilsmarknaden! Så kan det gå när man gapar efter mycket, men blir fartblind
Helt ärligt hur laddar ni egentligen står ni där vid snabbladdaren och kollar laddkurvor och tar tid på hur lång tid det tar till 60% 70% 80% och med hur många kW det laddar då kan jag tänka mig att minuterna tickar väldigt långsamt
Personligen laddar jag min ID.BUZZ till 80% hemma övriga 20% sker uteslutande på snabbladdare med kortbetalning helt oberoende av laddkurvor och hastighet jag har råd att slösa bort några minuter och lyckas nästan alltid hitta något att fördriva en kvart/halvtimme med
Måste man alltid ha så bråttom?
I Frankrike har vissa snabbladdare dammsugare vid varje laddare ett perfekt sätt att fördriva tiden
Känns lite som vi är tillbaka till Min är större än Din
Tror du är något på spåren här, så länge man får in typ 80% på typ en halvtimme så är det fullt tillräckligt.
Men alla som inte kör BEV än säger ju att det är för att det “måste” gå snabbare, ja och då tar ju biltillverkarna och lyssnar på den feedbacken och försöker få till det.
Trots att det typ aldrig kommer gå att ladda en BEV lika snabbt som man laddar en fossilbil. Ska du ladda ett 60 kWh batteri på 2 minuter så behöver du 1,8 MW i effekt (genomsnitt). Det blir typ ganska omöjligt tjocka kablar, och lycka till med att få effekten framdragen av nätägaren… så det går aldrig att göra denna grupp nöjd.
Det som i själva verket kommer sälja mer elbilar är att fler köper elbil, kör elbil och får erfarenhet av dem. Dit kommer man med lägre inköpspriser, inte teknikutveckling.
Kopierar in en post jag för ett tag sen skrev på Teslas forum just angående 400 vs 800v bilar.
————
Tyckt ändå att Volvo och Polestar misslyckats kapitalt med laddningen på P3 och EX90 om man ser på de siffror som finns ute nu.
Visst ser det fint ut på papper att den kan ladda 250kW men vad spelar det för roll när laddningen går under 150kW redan vid 50% igen, och ett snitt mellan 10-80 ligger på ganska låga 140-145kW.
EV9 som flitigt diskuteras har kanske bara en peak på 214kW men jag har två ggr i sommar laddat 10-80% med ett snitt på 182 och 184kW.
Kommer säkert massa åsikter från folk som är vana vid bla tesla och säger att det alltid är bättre att ha en peak och sen åka vidare vid 50%
Men saken är ju den att även en EV9 har 50% vid samma tid om man inte orkar stå kvar vid laddaren 10extra minuter.
För jäkla synd bara att KIA inte valde skohorna i några fler cellpaket i EV9 så de kunde hålla upp spänningen bättre, hade varit en dräpare till långfärdsvagn.
Säg 40-42 istället för de 38 som sitter nu så hade de haft 105-110kWh totalt och på köpet även lyft Maxspänningen en bit så den motsvarat den i EV6s pack.
————
När det gäller Tesla som laddestination så är vi nog ganska många som gärna undviker dessa.
Jäkla gnäll att man parkerar ”fel” och tar upp platser och sen är de ändå dyrare än andra alternativ som också behöver abonnemang för att bli prisvärda.
En usp för Tesla är ofta att de har många uttag, men i rusning spelar det noll kvitta då de ändå är begränsade på toppeffekten för hela stationen.
Det här är ju ett klockrent exempel på varför maxhastighet vid laddning inte är så relevant. Volvo säger att det ska typ 30 min att ladda 10-80% men på en EV9 går det på ca 20. Att Volvo kan ladda upp till 250 kW och Kian stannar på 210 kW spelar ju inte så stor roll då i det långa loppet.
Jag tror att 800V är här för att stanna, att det är dit vi är påväg. Därför ser jag det som ett misslyckande när en stor flaggskeppsbil för miljonen inte har den tekniken år 2024. Jag tror att Tesla kommer byta till 800V så småningom även hos sig och då kommer Kia-ägare ladda snabbt medan Volvo får stå kvar en stund till.
Jag tror att vi kommer behöva nå laddtider på kanske 10 min för att fler ska acceptera elbilen. Dels för att folk inte kommer vilja stå och vänta i 30 min, även om vi som är tidiga med elbil inte har ett större problem med det. Men också för att få lite rulljans på laddstationerna. Sveg kommer aldrig kunna tillhandahålla alla laddare som behövs under sportlovsveckorna och då måste det gå fort att ladda istället. Sveg är knappast det enda stället i världen som har mycket trafik ett par gånger om året där det kommer vara helt omöjligt rent ekonomiskt att sätta upp laddare så att det alltid finns minst en ledig.
Jag håller inte heller med att bilar borde byggas så att de passar in på Tesla, jag tycker det är Tesla som gjort fel. Man har tagit pengar av staten för att bygga sina stationer med korta kablar som passar få bilmodeller och skapar irritation hos Teslaägare. I min mening borde Tesla bygga bättre laddstationer och den nya V4-stolpen är en klar förbättring, så det är ju på gång.
Är det inte lite typiskt bilindustrin att ange topp-värde på saker? Har själv exempelvis aldrig förstått varför ens bil topphastighet anges vilket är en hastighet som jag aldrig kommer köra i.
Fast är det verkligen antalet laddare som är flaskhalsen rent ekonomiskt eller är det hur mycket effekt som går att dra fram från elnätet?
Kapaciteten i nätet måste ju finnas där och kosta pengar året runt tänker jag. Dessutom så behöver du ta ställning till alla bilar som laddar långsamt idag
Och då måste ju det såklart lösas, vi kan ju inte bara säga att normen att tanka sin bil ska vara 20-30 minuter, det tror inte jag kommer vara accepterat. Vi ser många tillverkare som satsar på att det ska gå att ladda snabbt och ju vanligare det blir, ju högre krav ställs på infrastrukturen - som då kommer behöva byggas ut.
Antalet laddare tar stor plats, ska man göra plats för släp och lastbilar är det enorma ytor som behöver dedikeras enbart för laddning av bilen. Vi måste få skjuts i nätet för annars kan vi lika gärna lägga ner omställningen nu.
Det faktum att alla tillverkare har hoppat på NACS i USA kan möjligtvis sätta tonen för 400V vs 800V globalt (modulo Kina) ett tag framöver. Innan Tesla “slagit på” 800-1000V (oklart om det är så lätt — lite förvånande med tanke på att det sålts en hel del Cybertruck) på sina Superchargers i USA så kommer kanske 400V vara att föredra på ett västerländskt plan.
De som splittar batteripacken har säkrat sig lite mer än vad Hyundai-gruppen har gjort med E-GMP, men det är nog inte gratis för biltillverkarna det heller.
Det blir så underligt när Hyundai/KIA blir först ut med en "native’ NACS-port på MY2025 av Ioniq 5/EV6, och man måste, ahem, använda en NACS-till-CCS1-adapter för att kunna ladda 800V. Helt plötsligt blev det laddadaptrar lik förbannat för många av amerikanerna…
Kan tänka mig där att många tillverkare då kommer dra sig för 800V, och det kan ju smitta av sig även här, när man jagar marginaler.
Just nu är det flera som backar på det då Elon sparkade hela Supercharger divisionen och dom som valt att gå över och nu inte kan få någon support inför roll out av NACS i sina bilar
Hörde en intervju med Jim Farley (Ford CEO) som inte riktigt ville svara på om dom kommer att byta till NACS utan sa att med alla F150 Lightning & Mach-e levereras idag en adapter så dom kan laddas på öppna Tesla Superchargers
Tesla Superchargers i USA är inte i samma utsträckning som här i Europa öppna för alla andra märken
Musk’s fasoner har defintivt stannat upp en del, men har inte sett tecken på att någon tillverkare har backat ned ännu.
Ford + Rivian redan igång. GM har släppt adapter idag. Tesla verkar beta av dem i ordningen tillverkarna tillkännagjorde att de ville vara med på tåget. Volvo+Polestar var tidiga så de kan stå näst på tur.
Men adaptrarna funkar fortfarande bara på vissa Superchargers vad jag förstått.
I mitt fall behöver inte jag ha snabbare laddning än vår ID 4:a. Bilen är alltid klar före oss - och den var det innan vi hade två hundar och ett barn.
Högre spänning kräver mindre ström för att nå samma laddeffekt, vilket då bör leda till lägre förluster (värme mm.). Laddkurvorna verkar tala för att 800V-bilarna är något mer uthålliga till att hålla hög, jämn laddeffekt under stor del av laddcykeln och därmed korta laddtiderna (om förkonditionering med mera funkar på ett optimalt sätt).
Jag skulle nästan vilja vara så elak att säga att det är Tesla som sitter i baksätet, då man inte ännu har laddteknik på plats som stödjer adaptiv spänning (200-1000V). Det kommer i princip krävas ett utbyte av samtliga kraftskåp de har vid sina Superchargers.
Och ett litet tillägg om Tesla Superchargers, de har överlägset flest ladduttag, men är i praktiken “bara” Sveriges femte största laddoperatör sett till antalet sajter (71 + 7 st) i Sverige.
OKQ8, Circle K, Vattenfall InCharge, Recharge har alla fler sajter - dock med tydligt färre uttag.
Tror det är viktigt att förstå att många passagerare i din bil inte bryr sig om bilen är eldriven eller ej. Ett laddstopp på 30 minuter på vägen hem från svärföräldrarna när alla bara vill komma hem kommer uppfattas som en försämring om man tidigare kunde tanka upp på 2-3 minuter och sedan dra iväg igen. Jag tror snarare på idén att få upp räckvidden lite mer och därmed slippa publik laddning under 98% av mina resor som jag gör ihop med familjen.
Kör man bara 1000-1500mil om
Året och ska ske en semester resa eller två…ja då är snabbladdning kanske inte prio och det spelar det kanske mindre roll om det tar 15min eller 30-45min att fylla upp.
Då kanske en billig bil med 50KWh batteri och enbart 11KW AC laddning skulle räcka för 90% av svenska folket som ändå aldrig snabbladdar.
Men använder man bilen som verktyg och åker långa sträckor så är det ljusår vi pratar om.
När man en helg med arbete och då en söndagskväll skall bränna 50-60mil för att komma hem sent och sen tugga sig ur sängen igen vid 06.15 ja då spelar de där minutrarna ganska stor skillnad.
Speciellt om man som vi sällan kan starta hemresan med fulladdad bil.
Just skillnaden i laddhastighet är helt galet stor mellan tex ID4an och EV9an.
Och även om den senare är bra mycket törstigare på elektroner så går resorna hem de där söndagskvällarna mycket snabbare idag, och då har vi inte ens börjat diskutera vintertid och MEB på SW3.2.
Det finns många parametrar som totalt gått över styr när vi kollar på BEV. Det är laddhastighet, batteristorlek och hästkrafter. Hur många av oss behöver en bil som har 100kWh batteri, 650km WLTP, laddat 10%-80% på 20 minuter och gör 0-100 på 3,1 sekunder? Svar du något annat är “nästan ingen” så svara du fel!
Det är klart att allt är “nice to have” men om vi skall ta i beaktan att en stor del av anledningen till att vi går över till EV av miljöskäl, så skall vi inte göra det värre och dränera mer av planetens resurser genom att stirra oss blinda på saker vi villhöver mer än behöver.
De flesta av oss bilköparna i Sverige hade klarat oss alldeles utmärkt på en bil som ha 60kWh batteri, 300 km WLTP, laddar 10%-80% på 35 minuter och gör 0-100 på 10 sekunder .
Ja jag vet, det är inte så populär åsikt, men det är min åsikt.