Alrik har en video om agentmodell eller årerförsäljarmodell. Han intervjuar chefen för Hyundai i Europa. I intervjun ingår en diskussion om hur dessa modeller fungerar. Hyundai har provat agentmodellen i ca ett år, men går nu tillbaka till en återförsäljarmodell. Vilken modell föredrar ni? Jag köpte min Ioniq 5 hos en återförsäljare och gillade bemötandet från återförsäljaren. Jag fick ockaå lite fördelar, t.ex köpte mina 20” vinter däck med originalfälgar för 16.900 kr, beroende på att de däcken, som offererats inte gick att leverera.
4 ord: ingen mänsklig interaktion, distansavtalslagen.
Det är bra med ångerrätt, men vem köper en bil utan at ha provkört, jömfört med alternativ och förhandlat om priset.
Så här säger AI, Distansavtalslagen (Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) skyddar konsumenter vid köp och avtal som sker utanför en företags affärslokal, till exempel på internet, via telefon eller vid hembesök. Lagen ger konsumenten en 14 dagars ångerrätt för att ångra köpet, även utan särskild anledning, och ställer krav på att företag ska ge tydlig och omfattande information innan ett avtal ingås.
Återförsäljarmodell ![]()
ÅF modell. Det är ju halva nöjet med att köpa bil att deala till sig lite förmåner och/eller bättre pris om man ser att det är många bilar inne i hallen ![]()
Två ord: Hell no!
Återförsäljarmodell
Jag föredrar fast lågt pris lika för alla . Prutande och förhandlade avskyr jag , både som säljare och köpare . Men fast lågt pris kan det ju vara i båda fallen , finns det bara någon stans att se och provköra bilen , och sedan serva bilen så funkar båda för mig . Skulle det fasta låga priset bli lägre ( minst 10000 kr ) med Agentmodell så skulle jag välja det .
Japp, avskyr också att priset på bilen ska bero på hur mycket man tjatar - vilka andra produkter säljs på det viset?
Har du aldrig besökt en knallemarknad? ![]()
Du jag rätt! Jag skulle förtydligat att det gällde dyrare kapitalvaror ![]()
Bilförsäljning är ju knallemarknad på crack ![]()
![]()
Nu köper jag inte nya dyra kapitalprodukter så ofta (senast 2010), så där kan jag inte uttala mig om dagens läge. Men då var ÅF marknaden väldigt utbredd och jag ägnade ganska många trivsamma timmar att besöka olika handlare och testa bilar av olika modeller, men särskilt av den modellen jag ville köpa. Det skilde ganska mycket mellan handlare i vad de erbjöd och då behövde jag inte tjata heller. När jag bestämt mig och fått det jag ville ha + en del jag inte efterfrågade så gick jag till min lokale handlare och tog i samtalen tog upp det andra erbjudit och ville höra deras priser m.m. Efter ungefär 2 timmars dividerande (där handlaren behövde ok från sin chef) så landade vi på ett pris och utrustning som vi båda tyckte var skäligt. Det var inte lägsta priset, men en bra bit under listpriset så marginaler fanns. Sedan hade vi väldigt bra relation med service och annat under den tiden jag bodde där jag köpte bilen. Ska säga att hit dit jag flyttade är det en helt annan kund-leverantör stämning mellan oss, men det är en annan historia.
Att köpa från en agent så är priserna givna, möjligen kan du få nån reklamgreja eller kabel med (take it or leave it).
Sedan förstår jag att människor av olika anledningar vill köpa för agent pris ala Tesla och då bara känna sig glada eller sura mellan kampanjerna beroende på när man hoppar på erbjudanden.
Samma förfarande kan man ju göra med ÅF och bara köpa på första bästa ställe, eller alltid hos sin lokale handlare så är det problemet löst.
Hur vet du att du vilka priser som gäller i valet av Agent kontra ÅF. Agentmodellen innebär väl att man sätter priserna centralt och om det då finns ÅF så gör de väl inget annat än administrerar gällande priser från centralt håll. Att bara handla via nätet utan ÅF-nät kan förstås innebära kostnadsminskningar, men hur vet du att de verkligen sänker priser och hur mycket isåfall ut till kund?
Det skrev jag inte heller. ( Skulle det ) är inget påstående. Men heller ingen vild gissning. Teslas förhållandevis låga priser ett exempel kanske ? . Jag har sålt ett hundratal begagnade bilar genom åren , och visst har jag prutat på priset . Men då tagit höjd för det innan också. Och jag gissar att det funkar på liknade sätt hos återförsäljare . Helt meningslöst med andra ord . Och jag gissar att många säljare på bilfirmorna är väldigt trötta på allt tjafsande dom också . Deras arbetstid dom lägger på det ska ju betalas av någon , och det borde bli kunden . Oftast resulterar det nog i att säljaren i slutändan får köparen att tro att denna gjort en bra affär. Men att säljaren är vinnaren ändå . En stor fördel med privatleasing , finansbolaget står för förhandlandet , och resultatet blir ett väldigt prisvärt finansieringsalternativ . ( så funkar båda för mig ) är heller inget ställningstagande, utan att det finns för och nackdelar med allt här i världen . Men fördelen med ÅF är för mig , är att man på ett lättare sätt kan få hjälp vid problem Jag bestämmer mig inte för ett speciellt lag i idrott eller bilmärke heller . Och inte blir jag frälst och missionerar för en enda lösning när det gäller annat heller . Sån är jag
.
Det ena utesluter inte det andra när det gäller provkörning. Men det blir ju en väldigt ytlig koll av bilen om man bara har den i en timme, max två.
Kan bara tala för mig själv men jag skulle aldrig kunna komma på tanken att pruta, varken i bilhallen eller på en marknad i Marrakech. Det är självförnedring.
Nu gick jag via ÅF för det fanns inga val.
Jag är tvärtom och kan inte se annat än att man får betala överpris med agentmodell. För det var redan överpris med ÅF och därför behövde man ju bara typ gå igenom dörren så hade man 5% av, lite allmänt snack och verka intresserad hade man erbjudande om 10% av, oftast i att man fick extra utrustning med rejäl rabatt. Sedan kunde man pusha lite högre än det om man verkligen vill pruta.
Tesla visar väldigt tydligt med sina tidigare marginaler (innan konkurrensen hårdnade) och eviga 0% ränta att agentmodell ger klirr i kistan på kundens bekostnad. Jag hade föredragit att man kunde få ner priset de x tusenlappar som de väljer att betala till lånebolagen istället för att erbjuda mig att köpa bilen till högre pris och lån än om räntefritt. Men då man inte får göra en deal så har man inte möjlighet till det.
Hade jag känt att agentmodell verkligen gett mig rätt pris så visst hade jag kunnat föredra det, men cynikern i mig anser att just nu är det inte så utan agentmodell bygger bara på högre marginaler till tillverkarna.
Det handlar mycket om förtroenden och som sagt marginaler finns. I mitt fall så köpte jag inte min bil hos den billigaste, utan den säljare som jag tyckte var ärligast. Jag kan säga att jag också ingick i en undersökning vid ett tillfälle där det gällde Mercedes. Där märktes det tydligt vilka säljare som gav förtroende och där fanns det betydligt större marginaler än bilen jag privat köpte. Jag prutade över 20-25% redan i butiken på den tiden och när jag enligt uppgiften inte skulle höra av mig, så ringde säljaren upp och gav mig ytterligare rabatter utan att jag bett om det. Det fanns till och med uttalat centralt att så skulle säljarna agera.
Visst kan man köpa online, där bara agenten tar vinsten i sina fickor, istället för att en säljare i butiken också kan tjäna en hacka. Jag vet inte om jag skulle gilla att vara säljare som bara administrerar köpekontrakt utan nån utmaning. Blir ju lite win-win mellan säljare och kund där man nog båda lär sig av förhandlingar som man kan ha nytta i vid andra tillfällen också.
Så tänker jag ![]()
Det låter ju helt sjukt i mina öron . Ett fast lågt pris hos återförsäljaren hade gett både dig och säljaren sin del ändå . Och även andra köpare som inte ser nöje med en sån förhandling . Resurs slöseri som måste betalas av någon helt i onödan . Den typen av bilköpare brukade jag avisa och sälja till någon annan . Men dom återförsäljarna som har försökt med fasta priser , har snart gett upp tyvärr . Så dom flesta vill nog ha det som du vill ha det . Köpte en Volvo 940 hos en Ford Återförsäljare för många år sedan , säljaren pekade på skyltar hängande från taket , med texten fasta låga priser lika för alla . Gud va skönt sa jag och köpte bilen . Och Ja det var ett bra pris , jämfört med vad många andra firmor begärde för samma årsmodell och mil . Annonserat pris var ju det som lockade mig till just det bilföretaget . Den gick vidare i släkten under många år och till stor belåtenhet.
En annan sak. Var det inte Volvo som började med agentmodellen?
Har för mig att de även sade att det inte gynnade bilbranchen att konkurrera med rabatterade bilar och jag har också för mig att huxflux så blev bilarna dyrare, men kan ha fel?!