Vem kommer att köpa en Elbil där det inte går att byta enstaka moduler efter att garanti tid och mil gått ut ? . Inte den kundkrets som köper äldre begagnade bilar normalt iallafall . Inte dom som har lite vett om risktagande tror jag . Tur att låginkomsttagare och medelinkomsttagare har möjlighet till billig leasing med garanti . Köpa och äga en sån äldre Elbil där hela batteriet måste bytas om en enda cell pajar är vansinnigt . Dom som köper dom som nya kommer garanterat att byta bil innan garantierna upphör.
Det verkar finnas en hel del missförstånd runt Cell to Pack – det går alldeles utmärkt att byta ut enskilda celler i ett Cell to Pack-batteri.
Däremot är processen annorlunda och hela batteriet byts ut i stället för att moduler byts ut på verkstad. Sedan fixas trasiga celler centralt.
Batterigarantin är så långtgående att batterier nästan aldrig byts ut utanför garantin för att något är trasigt – då handlar det i stället om att batteriet som helhet har gjort sitt. Men då är det ju lika dyrt att byta batteri oavsett om cellerna sitter i moduler eller fastlimmade direkt i vaggan.
Ja det verkar spridas felaktigheter kring detta. Vet inte om det var du @esse eller om jag såg det någon annanstans där man beskrev tillvägagångssättet och har för mig att det även skulle kunnas åtgärdas även utanför garantitider av firmor i förlängningen.
FH menar att modulbaserade pack är med DIY-vänliga, isär med batteriet och lyft ut modulen, i med en bättre begagnad och kör, mer eller mindre, mot batterier som kanske renoveras på verkstad och om man har tur så kanske det gör det efter 15-20 år också.
Mercedes bl a forskar ju på parrallelkopplade celler i batterier, där man skall kunna blanda celltyper också i batteri-packet. Det är väl nästa steg i forskningen för att ytterligare underlätta och kunna hålla liv i batterier, utan att behöva byta hela packet?!
Christoffer Gullin har en video om hur Renault sköter reparation och återvinning. https://www.youtube.com/watch?v=ehZXXYKOyio
Ja det känns ju som att det alternativet borde kunna bli billigare . Gissar att ett bytesbatteri från tillverkaren / återförsäljaren blir rätt dyrt trots allt . En mindre verkstad på orten borde klara att byta en modul mot en bättre begagnad ? . Vi har en Borsch verkstad i närheten som är auktoriserad för elbilar .
Läste i Carup där flera i Norge fått avslag på garanti ärende med Nissan bilar . Där man från tillverkaren hävdar komponent fel i batteriet och att det då är 5 års garanti och inte 8 år ! .
Inverten då med andra ord – men det påverkas inte av huruvida det är cell to pack eller moduler. Lika svårt/lätt att byta oavsett.
En reflektion inte över det jag citerade med långtgående garantier . Inte cell to pack i detta batteri . Alltså ingen argumentation från min sida i den frågan . Jag jobbar nu och hade inte tid att skriva just då. så jag skickade en skärmdump för att visa att det handlade om batteri modul .
Omöjligt att sia om vad “Interna skador” är – generellt så skulle jag vara försiktig med att använda Carup som källa. De saknar intresse och kompetens att förklara faktiska komplicerade skeenden.
Finns inget i texten ovan som gör att det går att sia om vad reperationskostnaden skulle vara beroende på om battericellerna är fastlimmade eller i moduler.
Långtgående garantier borde vara betydligt längre på en sån bil med cell to pack eller andra batterier om det nu är samma höga kostnad , om vi nu ska återgå till den frågan .Toyotas garanti på batteri duger om den varit på 15 år för den som kör mindre per år . Men om det är så tvärsäkert att batterier inte byts efter garantitid på grund av fel på celler som du säger . Så borde det ju inte vara några som helst problem att garantera 30000 mil och 15 år för dom tillverkarna . Och försäkringsbolag borde kanske att så i kö , för att få tjäna pengar på att försäkra dom efter garanti med en sån liten risk . Något av alternativen tror jag blir nödvändigt . Att det inte byts batterier efter garantitid skulle ju kunna bero på att det är för dyrt annars känns det som . Men är inte det fallet så borde det inte vara några problem med längre garantier heller som sagt var . Noll risk för tillverkaren om det inte är någon risk för fel på enstaka celler efter garantitid . Låginkomsttagare utan större buffert som ofta köper äldre bilar utan garantier kommer inte att ha råd med ett batteribyte / reparation såvida det inte understiger säg max 30- 50000 kr som är mycket det . Väldigt många har ingen buffert alls som åker i gamla ICE bilar . Så jag skulle vara lite försiktig med att lova för mycket .
Källa ? Jag tipsar gärna om reportage i Carup som ofta belyser problem med både ICE bilar och andra bilar . I detta fallet en kvinna som jag tyckte blev orättvist behandlad av Nissan , och det tyckte tydligen Norska motsvarigheten till Motormännens riksförbund NAF också. Inte kul att få betala såna enorma kostnader själv om det borde gått på garantin ? . Granskande journalistik i bilfrågor gentemot biltillverkare tycker jag är väldigt värdefullt .
CarUp gör väl ingen egen journalistik utan är en ren nyhetsaggregator som man bör ta med en nypa salt
Nej precis så har jag också förstått det , men dom uppger ju källan , så tror man inte på källan så blir det en stor nypa salt . Informationen i Reportaget kom från Tidningen Motor i Norge och NAF . Ibland från Vi bilägare eller andra motor tidningar i Sverige mm . Granskande journalistik från dessa källor duger till mig . Jag har läst många reportage i Carup där man belyser problem med många olika ICE motorer . T.e.x . Ford Ecoboost 1 liters motorer som blev utsedd till årets motor när den kom . Där det senare visat sig vara en riktig problem motor . Men det drabbar oftare den som köper dom här bilarna som begagnade , när garantier och maskinskade försäkringar gått ut . Alla dessa ICE bilar med problem motorer som jag läst om i Carup , har jag också tidigare läst om i andra biltidningar. Och i en del fall hört från bilmekaniker dessutom. Så jag har ingen anledning att misstro deras källor . Jag kan naturligtvis inte garantera att denna historia i Norge är sann , men varför skulle någon enda journalist hitta på en sån historia . Det låter väldigt osannolikt. Journalister som varit på hummersås resor och bara hyllar allt nytt , litar inte jag på iallafall . Enormt värdefullt att Carup ofta skriver om många såna här bristfälliga bilar enligt mig . Att det inte skulle kunna uppstå liknande problem med hållbarhet , och bristfälliga garantier på Elbilar tror jag inte en sekund på . Jag tycker nog att det verkar vara lite väl känsligt när det skrivs om problem gällande elbilar jag , där källan genast ska ifrågasättas . Hur bra tycker vi att biltillverkarnas rost garantier är ? Och hur ofta har någon nytta av dom garantierna ? . Och hur ofta nämns Elbilars rostskydd i YouTube videor eller elbils poddar ? . Att biltillverkarna försöker undkomma garantiärenden med det finstilta är väl ingen nyhet ? . Jag själv skulle vara väldigt försiktig med att hävda bilars låga risk för stora kostnader, oavsett drivning . Om det inte rör sig om en väldigt billig bil då som kan skrotas med små förluster ekonomiskt.
Min bror brukar bli väldigt upprörd av reportage i Carup , som t.e.x . där Ronny Svensson ropar varg gällande framtida bränslepriser . Sant eller inte men det stämmer inte med källor som Regeringen , så visst en stor nypa salt . Carup låter Ronny komma till tals . Det är inte Carup som påstår utan Ronny . Det samma gäller väl deras andra reportage hämtade från andra källor som jag har förstått det . Då får man ifrågasätta Ronny eller Tidningen Motor och NAF i Norge i fallet med Nissan tycker jag .
Jag sökte på bristande rostskydd på elbilar i Carup och fick genast träffar gällande vissa bilmärken . Från olika utländska experter och tidningar . Men lika ofta skriver dom om Elbilar som gått väldigt långt med samma batteri , där källan ofta är bilägarna själva . Men det ska man ju inte tro på då , för det är nog bara hitte på det också då . .
Det handlar om källkritik.
Ägarraporter är ju ganska nära ursprungskällan och hyfsat rättvisande men folk har en tendens att försköna hur bra bilen faktiskt varit så helt rätt är det inte.
Aggregerade artiklar däremot som saknar granskning från deras sida blir ju mer fel då kanske källhänvisningarna från ursprungsartikeln saknas.
Det är inte jättesvårt att hitta orginalartikeln: https://www.motor.no/aktuelt/bekrefter-nissan-batterifeil-nekter-reparasjon/360069
Jag hittade hos Laga.se delar från en Renault E-tech . Högvoltsbatteriet 62500 kr och Converter 30375 kr . Så inte så mycket dyrare än vissa dyrare motorer eller växellådor . Elmotor hittade jag ingen . Men till Gummans gamla Volvo går det att finna motorer från 10000 kr och uppåt . Låg efterfrågan antar jag då dom mycket sällan havererar, om dom inte är väldigt misskötta då . Jag som har haft bilar som gått 40 - 50,000 mil förr och aldrig bytt någon motor eller växellåda i någon bil under 45 års intensivt bilåkande . Tycker inte att 16 - 24000 mil garanti på så extremt dyra komponenter är så långtgående . Perfekt med billig privatleasing av Elbilar med garanti för dom som har det så . Äga äldre premium Elbilar med sämre garantier och med stora batterier , blir nog bättre för dom välbeställda i så fall . Det är ju dom som har stora buffertar i regel . Inget som jag nånsin kommer att rekommendera till den utan god ekonomi . Som en ensamstående mamma och tjänsteman / chef med en månadslön på 65000 kr i månaden sa till mig förra helgen . Jag funderar på att leasa en Elbil framöver då jag kör 2000 mil om året . Jag vågar inte äga en , det är alldeles för mycket elektronik i dom . Jo tack , extremt mycket elektronik
. Så det är inte bara låginkomsttagare som oroar sig .