Är vi på riktigt inne i ett paradigmskifte nu?

Detta är ju siffror som iallafall jag blev lite förvånad över, men man får väl inse att det som ibland mest syns i mediaflödet och forum m.m i Sverige iallafall, inte alltid överensstämmer med de siffror man ser i försäljningsstatistiken. Hur ska Europeiska bilindustrin hantera detta paradigmskifte som verkar ske?

"Nya siffror från branschorganisationen ACEA visar att de fem kinesiska bilmärkena BYD, SAIC, Geely, Chery och Leapmotor tillsammans registrerade 138 410 personbilar i 31 europeiska länder under maj. Det är en ökning med 65 procent jämfört med samma månad i fjol.

Samtidigt registrerade de japanska märkena Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, Mazda och Mitsubishi tillsammans 130 424 bilar, vilket innebär en minskning med 3 procent. Det tyder på en ordentlig förändring av fordonsmarknaden."

Det enda man vet är att det går rysligt snabbt nu och det kanske inte är läge att vela för mycket i långsiktiga beslut för den Europeiska bilindustrin.
Man har ju länge pratat om större sammarbeten inom och utom Europa och en del görs ju, men det kanske är dags nu att växla upp på riktigt och se det mera som permanenta samarbeten för att rädda den Europeiska bilindustrin?

1 gillning

Vidhåller att försäljningssiffror för bilar är väldigt missvisande. För Leapmotor och MG pratar vi oftast om leasingpriser som är nästan i paritet med pendlingskort. De japanska bilarna är i annan prisklass och har sannolikt inte samma aggressiva expansionspolicy som många av de nya kinesiska spelare. Vi får se hur länge detta är hållbart för Kina att leasa ut sina tullbetyngda bilar till dessa vrakpriser. Jag tror kalaset kommer ta slut ganska snart och vi får återgång till det mer normala. Men läget just nu är tufft för nästan samtliga bilföretag i och med den ökade konkurrensen.

1 gillning

Hoppas du har rätt, men det är inga små företag som tar andelar. Att det kommer försvinna en hel del kinesiska uppstickare är nog givet, men jag tror det är farligt att bara sitta lugnt i båten för konsumenter väljer plånboken om de dessutom får en massa bra teknik på köpet.

Jag tror fortfarande på samarbeten och ihopslagningar för att uthålligt kunna konkurrera med de stora kina-företagen!

Tror jag med. På samma sätt som EU ställer tunga krav på elektrifiering tycker jag EU likaså bör stötta företagen finansiellt under denna transitionsperiod. Nu är jag inte helt insatt i hur mycket EU exakt finansierar våra bilmärken men Kina och USA trycker dit ofantliga belopp för att de ska överleva den här svåra perioden. Lite att bekämpa eld med eld. De kinesiska märkena kom inte upp från stoftet, det var ju genom massiva statliga bidrag som deras bilindustri tog fart. Tullar kan vara bra till viss nivå men för att bevara konsumentvalen, konkurrens och utveckling tror jag det är också bra att finansiellt stötta våra företag genom den här perioden där många bilmärken nu kämpar för överlevnad. Men vissa bilmärken måste försvinna såklart, det finns dinosaurer som levt på övertid i alldeles för många år med.

Snart är kinesiska bilmärken förbjudna helt och hållet - och den globala marknaden dör!

Min spaning är mer att europeiska märken kommer att hålla sig i Europa.

1 gillning

Tror du har rätt där

Europeiska bilköpare vill helst köpa Europeiska bilar Stellantis börjar mer och mer sikta in sig att bilarna ska vara anpassade och producerade för länderna dom ska säljas i Renault fokuserar på Europamarknaden Volkswagen och Audi börjar “ta hem” sina Kina produkter till Europa Premiumbilar som Mercedes och BMW ger inte upp sina V8 i första taget då det och deras ICE bilar håller dom flytande i USA iallafall den närmsta framtiden Japaner och Koreaner kommer även dom sälja ICE bilar på hemmaplan och i USA Kias elbilar utgör 3% och Hyundai 5% av deras försäljning i USA det är ICE bilarna som gör att dom kan förse elbilstörstande Europeer

Just nu är det väl bara i Europa som elbilar utgör en större del av bilförsäljningen I Japan utgör elbilar 3% av bilförsäljningen i Korea är det 15% i Ryssland är det 2% så att resten av världen ska bli som vi främst i Nord Europa men även resten av Europa kommer ta många många år för att komma ikapp Många tillverkare kommer producera ICE bilar många år framöver och förbuden kommer att skjutas framåt varje gång det närmar sig

Fossilbilen kommer bli precis som hästen när bilen kom i större utsträckning i slutet på 1800talet sa alla att hästen kommer bli obsolet Det blev den inte den flyttade bara till en annan samhällsklass som har råd och uppskattar att hålla sig med häst (jag vet jag har haft hästar och importerat och sålt hästar) Det är min spaning att ICE bilen kommer på sikt precis som hästen även den flytta till en samhällsklass som har råd och uppskattar att få välja vad man vill färdas i

Världen kommer köra fossilt i många år framöver

Det tror jag också. Men även utsläpps rätterna för bränslen , tror jag kommer att anpassas allt eftersom . EU har redan flaggat för att det kan komma att släppas fler utsläppsrätter om priserna blir allt för höga , för att dom fattigare länderna i Europa som knappt börjat omställningen inte ska drabbas för hårt . Redan framflyttat ett år innan det ens införts . Första året 2028 spås det kosta ca 2 kr litern vilket ju inte är mycket att avskräckas av . Priserna på bränsle i Sverige kommer nog att påverkas mer av politiken i Sverige dom närmsta 5 åren skulle jag tro .

Vill bara förtydliga att artikeln handlar inte om elbilar enbart eller nåt skifte mellan ICE till eldrivet. Utan bilar av alla de slag, där alltså kina säljer flera bilar än japan inom europa nu enligt artikeln. Ett ämne som iallafall jag tycker det vore intressant att höra hur det möjligen kan påverka Europeisk bilindustri.

Framför allt lär väl tråkiga motorer försvinna till förmån för elbilar. Fossilbilarna som fortsätter att säljas lär ju ha roliga motorer för entusiasterna. :grin:

1 gillning

Ja det finns en del trender nu där de Europeiska företagen hanterar det lite annorlunda. Som du tar upp så tillverkar Renault redan mycket i Europa och andra tar hem produktion mera i flera fall för att kunna behålla fabriker och jobb nu när marknaden har det kärvt.
EU har försökt med tullar, men Kina etablerar fabriker i EU-länder för tillverkning för att kringgå tullavgifter. EU ställer hårda krav på den nya småbilsklassen för att om möjligt konkurrera med Kinas småbilar. EU diskutterar möjliga lägsta golvpriser för bilar med Kina att ersätta tullar med, men inget har hänt ännu där.

Vad är nästa steg om Kina ändå fortsätter ta andelar med sina bilar i Europa.
Är det att försöka förbjuda bra teknik och bilar från omvärlden, eller drastiska åtgärder med att sänka löner för alla som jobbar inom fordonsindustrin, eller andra väldigt drastiska åtgärder.

Eller är det att bara för fabrikerna i Europa att försöka hålla ut, med stöttning av EU pengar och hoppas att Kinas aggressiva vrakpriser på bilar kommer att avta. Eller finns det andra alternativ som bilföretagen kan göra för att konsumenter ska köpa och därmed bidra till att Europeisk biltillverkning överlever och skapar jobb för befolkningen.

Jag har inget svar, men jag tror det går att lösa, dock inte med att kortsluta kinesiska bidrag på teknik under en ganska lång tidsperiod!

Stor del av många Europeiska biltillverkares problem med lönsamhet har väl med minskad försäljning i Kina att göra också. Där dom tidigare gjort stora vinster . Nu vill dom inte ha våra laddhybrider heller läste jag , för att dom har för kort räckvidd på el jämfört med deras egna. Det känns som att dom ligger ett steg förs hela tiden tyvärr . Så en hel del har det nog med fördelningen ICE / El att göra . Japanska biler på 50-60 talet . Koreanska på 80 - 90 talet . Och nu Kina bilar vilket känns betydligt mer sorgligt , med tanke på regimen där . Stellantis äger 51 % av aktierna i Leap Motor hörde jag , och bygger deras B 05 i en fabrik i Spanien ( Är inte den otroligt lik en VW golf i fronten förresten ) Och fler fabriker planeras , så det kommer nog att bli stora förändringar framöver .

EU pengar är inte rätt väg att gå IMHO

Min spaning är att CCP inte på sikt kan hålla så många bilmärken under armarna och vi kommer se att modellfloran tunnas ut betydligt även om Kineserna bygger bilar i Europa så ser jag ingen rusning efter dom från tredje-fjärde vågen elbilsköpare i början till mitten på 30talet här i Europa dom kommer inte att titta sig blinda på priset utan som märkestrogna köpare fortsätta med en Seat i Spanien Fiat i Italien Peugeot & Renault i Frankrike osv när det blir dax för en elbil bara den passar behoven och är rätt anpassad för den lokala marknaden

Iochmed Polestar blev utsparkade från USA även om dom inte säljer några större volymer cirka 40.000 bilar sen dom introducerades är det ingen katastrof men rykten säger ännu en gång att Volvo är till salu för att rädda det som räddas kan och igen är det Indiska Tata som det viskas om Indien ligger inte under Amerikanska Connected Vehicle Regulations och skulle det gå upp för Trump och Nutlick (of the Epstein Class) att Volvo inte är Svenskt utan Kinesiska och ska stoppas till varje pris så finns det en utväg att behålla försäljningen i USA som för Volvo är viktigt och prestige

Europeiska marknaden gör rätt att vända sig inåt och fokusera på vad marknaden behöver Dom stora förlorarna blir nog Korea och Japan som inte har ett större intresse på en elektrifierad hemmamarknad utan måste nästan helt förlita sig på exportmarknader för sina elbilar

Snacka om VM i killgissningar