Jag tar gärna ansvar för restvärdet på min ägda bil tillverkad i Tyskland helt utan garantier , men den går inte på El . Elbilar och laddhybrider får tillverkarna ta ansvar för , så kör jag dom gärna annars avstår jag . Med tanke på den höga andelen leasing på just Elbilar . Gissar att fler än jag tänker så , och då lär det påverka elektrifieringen negativt om man begränsar privatleasing på något sätt .
Jag tenderar att hålla med FH13 elbilar är ännu för obeprövade för att man ska plöja ner 100tusentals kronor i något som egentligen inte har mer än tio års track record och osäkerheten om hur och om den kommer fungera i framtiden är för stor för många Privatleasing är ett bra sätt att gardera sig
I Italien när jag pratar med min ÅF och biluthyrare verkar det som att i princip alla elbilar (vilket inte är stora mängder av bilförsäljningen 6% EV och 6% laddhybrider) går på privatleasing Noleggio a Lungo Termine dom menar att ingen riktigt vågar investera egna (eller lånade) Euro i något som man än sålänge vet såpass lite om ICE bilar har byggts i Italien sen andra världskriget och det är en konstruktion som funkar lika bra fortfarande Som jag förstått det är det liknande i hela Sydeuropa
Och jag som köpte min elbil och även kommer köpa nästa överlåter till arvingarna att se hur framtiden ser ut
Ett sätt att hjälpa Europeiska biltillverkare vore kanske att ta bort utsläpps böterna , som biltillverkarna måste betala till EU eller köpa utsläpps rätter av konkurrenter som Tesla . Då skulle dom kanske kunna ta mer betalt för privatleasing ? . Tillräckligt många kommer att välja laddbara bilar ändå tror jag , på grund av praktiska och bränslekostnads skäl . Även körupplevelse för många . Det vore kanske mer rimligt att jag som bilköpare , som väljer en bil med höga koldioxidutsläpp . Mer direkt får betala motsvarande straffavgift i form av höjda malus skatter eller liknande . Än att biltillverkaren ska straffas för mitt val av bil ? .
Hade varit intressant om man kunde få lite statistik runt driftsäkerhet på nyare elbilar. Min känsla är att det inte är någon större risk att välja Europeisk elektrisk bil än motsvarande fossil. Men men, jag lever kanske i en elbils-bubbla och jag har haft elbilar de senaste 10 åren utan något strul så jag har kanske haft tur. Det som jag ser som det största hindret för att köpa är att teknikutvecklingen med räckvidd, laddning, V2L osv gått så fort senaste 10 åren att man är tveksam till att köpa och köra en och samma elbil i 10 års tid. Hur kul är det 2026 ha laddtider på 45 minuter när dagens bilar kan göra det på 20?
Nej precis det är tvärtom. Tar man modeller där man tillverkar både hybrider och rena elbilar, så visar all statistik på att man har mera problem med hybriderna. Så nu när man börjar närma sig att de kostar lika mycket i inköp, så kommer restvärdena också att dyka på hybrider jämfört med rena elbilar.
Titta t ex på Volvo XC40 eller BMW IX1 som funnits rätt så länge nu med olika drivlinor så kan man nog lätt förstå att hybrider börjar bli förlustaffärer om man väljer de istället för rena elbilar.
Även rena fossila bilar drabbades i början av mera fel och det är ju vanligt då tekniken är ung, men utan att ha statistik på motsvarande lång historia, så är jag iallafall övertygad om att elbilar även där kommer att kosta mindre att äga över tid i driftsäkerhet.
Åtminstone när man slutat leka med allt onödigt lull-lull man håller på med nu för att man tycker allt onödigt elektriskt är säljbart ![]()
Jag är mer intresserad av statistik över hållbarhet och driftskostnader på 10-15 år gamla elbilar . Eftersom jag inte lyckats hitta någon vettig sådan , så väljer jag det säkra före det osäkra och leasar . Utsikten för Restvärdet på ICE bilen är nog inte så god på lång sikt , men för mig så har den heller ingen betydelse på den bilen , utan mer fråga om hur länge den håller ? . Den är tänkt som pensionär bil , och som sådan har bränslekostnaderna mindre betydelse då jag inte kommer att köra så mycket då . Med ett litet transportbehov blir dom fasta förutsägbara kostnaderna viktigare enligt min erfarenhet .
Om vi nu håller oss till hur man byggde de traditionella bilarna förr, respektive hur de byggs nu, så är det ganska stora skillnader.
Man skyller idag mycket på de orättvisa spelreglerna på marknaden, eftersom Kinesiska staten både äger och stöttar biltillverkarna och kan därigenom sätta vilka priser som helst i konkurrensen med bl a Europeiska tillverkare. Detta är förstås ett stort problem för de Europeiska biltillverkarna, men är långt ifrån det enda problemet!
Man har ju gått ifrån en stor del mekanisk utveckling till en mera mjukvarudriven elektronikproduktion och även om Europa skulle ha gjort, eller kommer att göra detsamma med stöttning av bilföretagen med EU pengar, så har Europa långtifrån samma möjligheter att kunna matcha den teknikutvecklingen och snabba ledtider som Kina har i och med skiftet till de elektronikprodukter som återfinns i de nya bilarna av idag.
Eftersom Kina äger och kontrollerar stora delar av leveranskedjan från råmaterial till färdig bil idag, så de har en enorm fördel då de slipper kostnadsökningar via mellanhänder och kan mer eller mindre styra den övriga marknadens tillgångar och priser till detsamma, vilket innebär en stor kostnadsbesparing för de Kineiska tillverkarna.
Nu är Europa på gång att själva skaffa sin egen försörjning, men det tar tid och så länge batterier bygger på råvaror som mest finns i Kina, så kommer Kina att ta andelar på den Europeiska marknaden, genom att alltid kunna ligga före i tekniken som de dessutom kan matcha med billigare bilar.
Anledningen att Europa ännu så länge klarar sig hyfsat bra är ju att det är ganska okända varumärken som kommer från Kina och deras ÅF nät ännu inte är utbyggda. Sedan är ju de Europeiska bilarna fortfarande kvalitativt bättre på mjukvaran. Dessa faktorer gör ju att vi i Europa gärna köper de märken vi känner igen och som vi känner oss trygga med kvaliteten och servicemöjligheterna på! Än så länge är vi väl ganska villiga att betala dyrare för Europeiska bilar, även trots att vi ser att man får mera bil för pengarna i de Kinesiska.
Mjukvaran är väl framförallt ofta det som kritiserats i de Kinesiska bilarna, men även detta håller Europa på att tappa försprånget på och det stavas OTA (over the air) som man stoppat in i utvecklingskedjan. Ett bra verktyg som man tyvärr missbrukar det grövsta tycker jag, genom att man använder det för att släppa ut minst lika oprövad kod som Kina i bilarna på sina håll.
Sånt drar ner kvaliteten i bilarna och därmed även känslorna för varumärket.
Europa kommer inte heller vinna den kampen med Kina om man undan för undan ger upp kvalitetstänket som gjorde Europeisk bilindustri världsledande!
Tyvärr tror jag att när Kina börjar prioritera även mjukvaran i bilarna så är paradigmskiftet en verklighet om nu inget drastiskt görs.
Den lilla livlinan är väl att Europa hinner skapa samma förutsättningar med egenproduktion av råvaror, elektronikprodukter och sedan kan skapa förutsättningar att kunna matcha Kina också med konkurrenskraftiga priser. Samt att man slutar med missbruket av OTA.
Det var väl mina tankar för att återknyta till vad jag tror EU och de Europeiska billeverantörerna har att brottas med om de ska överleva!
Om vi tänker på Sverige tror jag att skiftet kan komma in vi byter regering. Vår nuvarande stöttar fossilt för mycket. Det skiljer en Euro per liter bensin mot Finland, ungefär tio kronor mot Danmark. Osv osv.
Det är svårt att motivera folk i flerfamiljshus att byta till elbil om kostnaden per mil är det samma.
Trevligare om det går att få till billig laddning vid flerfamiljshus tycker jag . Min brorson som bor i hyreslägenhet i Skövde bostäder är nu på jakt efter elbil . Jo det fanns ledig laddplats fick han veta vid fråga , och kostnaden är 200 kr i hyra av Laddboxen plus elkostnad på 1,5 kr KWT just nu fick han till svar . Rörlig då antar jag ? . Som ensamstående förälder har han fått godkänt 64000 kr i bildrag dessutom , så nog finns det möjlighet även för den gruppen att välja elbil om man vill . Beroende på bostadsort då kanske ? .
Jag kan kanske sprida lite ljus i dom dystra prognoserna, med att det nog ser helt annorlunda ut med eventuellt hot från Kinesiska tillverkare när det kommer till tunga lastbilar . Våra stora arbetsgivare AB Volvo och Scania behöver nog inte oroa sig för konkurrenter från Kina . Väldigt ovanligt att Svenska Åkare köper något annat än Volvo eller Scania . MB och MAN som ändå ärTyska tillverkare har under många år försökt slå sig in på den Svenska marknaden med begränsad framgång . Att Europeiska Åkare skulle välja en Kinesisk tung Ellastbil är inte sannolikt . Vi chaufförer och Åkare värnar praktisk användarvänlighet och lockas inte av stora skärmar som många tech människor verkar göra . Mycket knappar till nödvändiga funktioner i en Volvo Ellastbil . Sitta centralt i hytten som i Tesla semi Truck har jag inte hört någon kollega lockas av heller . Och väldigt mycket funktioner i skärmar i dom också. Kanske skulle EU och Sverige fokusera sina ansträngningar lite mer till dessa stora utsläppare , istället för att forcera personbilsomställningen .
Ja där har Kina kommit igång lite senare, men de etablerar sig i Europa även på lastbilsfronten och lockar med priser som många gånger är 30% under de andra leverantörerna.
Vill inte vara negativ, men man ska nog aldrig säga aldrig och lugnt luta sig tillbaka och tro att man är världsbäst. Det tror jag inte heller scania, Volvo eller de andra Europeiska leverantörerna gör, då man vet hur effektiva kineserna är då de ger sig in på marknader!
Det ser man också om man läser hur de Europeiska lastbilsleverantörerna agerar. De vill absolut inte vara lika senfärdiga som man var vad gäller personbilarna, där man närmast blev tagen på sängen då Tesla och sedan Kina framförallt tog upp kampen på elbilssidan, där man direkt halkade efter i Europa! Jag ser dock att samma problem på lastbilssidan måste lösas om inte Kina också framöver kommer ta allt större marknadsandelar även på den tunga lastbilstrafiken!
Vi måste börja inse att vi alla är olika. Vi kan inte sitta och tro att alla tycker som vi.
Jag för en är väldigt positiv till skärmar och teknik i en bil. Vanliga funktioner som klimat och sådant håller jag helt med att det ska vara fysiska reglage och knappar. Men när det kommer till teknik och stora skärmar så är jag bara positiv till det.
Det jag är negativ till är denna inställning till att biltillverkarna vet bättre än jag som äger bilen. Men det stoppar ju inte vid kinesiska tillverkare. Europeiska är lika dåliga där. Om jag vill ha en inställning i bilen i ett läge så ska det också vara det nästa gång jag startar bilen.
Jag förstår om det är ett lagkrav som biltillverkaren inte kan gå emot men andra funktioner förstår jag inte varför jag som ägare av bilen inte får bestämmas själv.
Vi kan dock inte lura oss själva att vi vet bäst om vad folk vill ha. Det finns folk som vill ha fysiska knappar till allt och ingen teknik alls likaväl som det finns folk som vill ha mycket teknik och stora skärmar. Att tro något annat är att bara lura sig själv. Vi alla är olika.
Tycker inte ni ändå att europeiska märken nu utvecklas betydligt snabbare än kinesiska samt Tesla? Det Volvo, BMW, Porsche, Mercedes och snart VW gör är verkligen spännande och vilken kinesisk bil kan mäta sig mot CLA250+ i effektivitet eller komfort eller kommande BMW i3 i räckvidd eller EX60 i SUV-kvalité? Jag tror debatten skulle vara mer relevant för 1-2 år sedan men nu har europeiska märken bevisat att dem kan och dem gör rätt. Det blir till slut i princip enbart i pris som kineserna/Tesla har ett övertag men den priskänslige kanske ändå väljer köpa begagnat i första hand. Sveriges nybilsstatistik har knappast de billigaste bilarna i topp ändå.
Hörde i senaste podden om Gullins CLA 250+ som måste in på verkstad i 2 dagar för en mjukvaruuppdatering.
Känns som Europa har liten bit kvar ändå.
Oj jäklar vad det skiljer, jag bor i Varberg. Här är det några hundra för en ruta utan el. De få laddplatser som finns kostar 4kr/kWh inom Varbergsbostad. Men det är bara på några få stora områden de har. Derome är bättre där, vet dock inte vad de kostar att ladda hos dom.
Kan verkligen hålla med om det både Kineserna och framförallt Tesla känns duktigt akterseglade av främst Europeiska och även Japanska och Koreanska märken just nu När kom det en helt ny Tesla senast? på 10-talet
När M1E bilar från Stellantis på alvar börjar rulla ut från Pomigliano d’Arco fabriken blir elbilen på riktigt relevant för stora delar av Europa Det ryktas om att BMW kommer med en 1-serie VW med ID.every1 (ID.UP!) Skoda City Audi A2 och även Mercedes tittar på något som en OG A-klass i M1E segmentet Spännande utveckling på riktigt
Det ska bli så befriande när det presenteras nyheter och det inte bara är 2.5ton SUV som tillverkarna vill tala om för oss att vi bara måste ha
Jag har nyligen kört 1479 kilo elbil som nog är världens bästa elbil Jag återkommer
Håller verkligen med. Småbilarna är nästa stora utmaning för eldrift och här finns mycket kvar att göra. Är totalt ointresserad när de utannonserar nästa stora SUV med 600km+ räckvidd och massiva baksäten. Det är liksom inte den typen av bil vi behöver fler av i trafiken. Likaså är det inte lika tekniskt intressant när man konstruerar utan större begränsningar på storlek eller vikt. Ska bli kul se vad de europeiska småbilskungarna kan trolla fram kommande år, och hur de arbetar sig runt diverse begränsningar.
Är det den gulliga Alpine A290 som du teasar nu? Kommer inte ihåg om det var du som hade beställt en sådan bil men isåfall ser fram emot intryck!
Exakt så
Om du backar 25-30år ser du att det är el/nätpriset som ökat katastrofalt, inte bensin/dieselpriserna.
Och att ytterligare förstöra Sveriges konkurenskraft genom höga bensin/dieselpriser är enbart ännu sämre.
Istället ska man fokusera på att återuppbygga ett stabilt elsystem så vi på sikt kan sänka eller åtminstone kan stabilisera el/nätpriset.
Morot är alltid bättre än piska.
Idag är det billigare med elbil - om man har råd…
Jag har full förståelse för de som inte kan investera i en elbil, eller har ekonomi att leasa en elbil.
Men ge det några år till så är snart beggade elbilar nere på nivåer som är acceptabla för flertalet.
Men, om det är NÅGOT vi ska göra, satsa på billig destinations-laddning i flerfamiljshus!!
200 kr är för Laddboxen , så kör man bara 50 mil i månaden så blir ju den kostnaden kännbar 4 kr milen . Själva parkerings platsen kostar också men kommer inte ihåg hur hur mycket han sa att den kostade . 3,7 KW effekt skulle det vara .