Här ligger det på 4kr/kWh inom Varbergsbostad som är de stora kommunala bostadsbolaget. Det blir ju kanske 7kr/mil och bensin kostar 14:30 modern bensinbil ligger väl runt 0.5 så då blir det ju samma pengar.
Detta låga pris är synnerligen temporärt.
Nästa år är vi nog tillbaka på 20kr eller mer, och sen tillkommer även ETS 2 den 1 jan 2027 och lägg därtill ett maktskifte i rosenbad.
Ja, garanterat att det är den. Ska bli spännande att läsa om när J.Erasmie kör den ![]()
Min brorson har tänkt att köpa en elbil för max 90000 kr , och betalar då endast max 26000 kr själv . Om den går sönder med dyrt fel kör han den till skroten efter tre år . och förlusten blir överkomlig . Så hade jag också tänkt med gamla Elbilar utan garanti . Bensin bilen kommer han att behålla ändå , för en elbil i den prisklassen blir det ju ganska begränsat användningsområde på .
Hur motiverar dom detta överpris?
Nej ETS 2 kommer inte 1/1 2027
Snälla @Esse kan inte du göra flera reportage, uppföljare som du gjorde med Volvo nyss, där du tar in Europas konkurrensutsatta områden på fordonsmarknaden och hur de tacklar detta?
Du har ju bra känningar och är otroligt duktig på att intervjua representanter och är väl den som skulle kunna få fram vilka åtgärder EU och fordonsindustrin ser nödvändiga för att hantera den allt starkare konkurrensen från Kina.
Jag tycker ämnet är högintressant, men vet inte om det passar i ett elbilsforum med tanke på att det är ett kanske för stort ämne att diskutera i ett elbilsforum, där man gärna diskuterar detaljer?
Ok beslutet ska fattas 31 oktober, men då blir det 1/1 2028 istället.
Ja, Om det blir något alls,EU kanske till slut förstår att man redan har tillräckligt med ekonomiska problem i unionen
I Varberg är det ett bra pris för 11kwh laddning. Jag vet inte om det är för att vi är elområde 3 här.
Jag vet att ett par bostadsrättsföreningar tar 4:25. Så de är marginellt dyrare.
Det är inte den bilen DU behöver ”fler” av menar du?
alla kan inte välja Fiat 500 bara för att de är små och gulliga och tar mindre plats på parkeringarna. ![]()
![]()
Nej, den biltyp VI inte behöver mera av i trafiken. Sverige riskerar samma farliga upprustning i bilmassa som USA, där bilens massa agerar som sköld mot andra bilar som också har massiv massa. Det är defensiva köp och som långsiktigt skapar stor oro i trafiken och gör den svårnavigerad för samtliga. SUVen är likaså en fara för fotgängare och det har skrivits massa studier om detta redan.
“Conclusion In the case of a crash, SUVs and LTVs cause more severe injuries to pedestrians and cyclists than passenger cars. This effect is larger for fatalities than for KSIs, and the fatality effect is particularly large for children.”
Våra politiker borde istället för att fixera sig på massa larmklockor i bilen börja uppmuntra småbilsköp istället för massiva block. För det är mycket riktigt ett systemfel att en stor SUV beroende på drivlina kan ha lägre skatt än en liten Fiat 500 hybrid. EU har börjat skissa på investeringar för att uppmuntra konstruktion och köp av den lilla elbilen men det är nog år bort, om ens någonsin. I vilket fall borde bilens höjd och efterföljande risker också komma med ett pris, som idag är obefintlig.
För folk som absolut behöver utrymmet av en SUV finns andra val att göra som är mindre fara för fotgängare och andra trafikanter. Men det grundar sig i att folk väljer SUV av praktiska skäl, vilket är nog ofta långt ifrån sanningen. När folk väljer SUVar av säkerhetsskäl och därför väljer bort låga bilar så har vi ett stort problem i konsumentbeteenden.
Riktigt illa för VW nu, där 120 000 jobb och ett antal fabriker riskerar att stängas ner. Det råder nästan en äta, eller låta sig ätas stämning på marknaden nu känns det som.
I värsta fall så blir delar av VW och dess fabriker uppköpta av en kinesisk aktör. Alternativen är väl att de stora slår sina kloka ihop och agerar med gemensam kraft. Jag kan tyvärr inte vara så positiv i att det löser sig för den Europeiska fordonsbranschen med business as usual!
Åter igen din åsikt att alla andra behöver småbilar…och japp det är jättedåligt att bli påkörd av en bil oavsett storlek så det är viktigare att bilarna hjälper att att undvika detta än att vi bygger små låga bilar med smala a-stolpar.
Nu visade dock data från NYTimes att trots bättre säkerhetssystem i bilar så har dödsfall av fotgängare ökat, och detta korreleras med storleksökningen och -höjningen av bilar. Får jag välja blir jag nog hellre påkörd av en sedan istället för överkörd av en SUV. För där ligger en principiell skillnad.
Jag inser nu att jag drar tråden OT och stannar här.
Går inte att komma runt problemet med att stora tunga saker orsakar större konsekvenser vid krockar och påkörningar.
Mycket tråkig utveckling, men vi människor blir alltmer bekväma och allt mer orörliga.
Och att stort är lika med status, är även en bidragande faktor.
Detta gör att biltillverkare kan ha större marginaler på stora bilar, vilket driver på utvecklingen åt negativt håll.
Hur objektiv och sanningsenlig är denna sajt tror ni?
Och denna utveckling på endast några få år…
Citat
- 161,514 new vehicles were exported from the EU to China in 2025, valuing €8.5 billion
- 1,105,806 new vehicles were imported into the EU from China in 2025, valuing €15.1 billion
- 1,002,742 Chinese-made cars were imported into the EU in 2025, valuing €13.7 billion
- 42.9% of them were battery-electric
- €1.3 billion worth of commercial vehicles and buses were imported from China in 2025
- In 2025, Chinese-made cars accounted for:
- 7% of total EU car sales
- 20% of EU battery‑electric car sales
- 12% of EU plug-in electric car sales
Ett stenkast från Ringhals som producerar för 35öre/kWh… dygnet runt, året runt.
Vet hur dagens elmarknad fungerar men man blir beklämd över hur dyr elen är vilket skulle kunna undvikits.
Tillbaka till topic:
Hur ska biltillverkning och annan tung industri i Europa kunna konkurrera med Kina som har låga elpriser… låga löner… och skiter i arbetsmiljö och naturförstöring?
Till en början med behöver vi producera bättre bilar som man kan vara beredd att betala mer för!
Sedan måste vi sänka kostnaderna för företagen i Europa.
Och har CCP bakom sig som i princip kan bestämma vem/vilken tillverkare som ska konkurrera på våran marknad
Jag tror inte att det behöver bli så farligt när det kommer till arbetstillfällen inom EU . Men många arbetstillfällen kommer att flytta från hög löneländer som Tyskland och Belgien till låglöneländer inom EU . Volvo har ju haft ett Kinesiskt ägande under många år och har väl inte påverkat Sverige negativt när det gäller arbetstillfällen och löner här . Gamla MG som försvann för många år sedan , planerar nu som Kinesiskt företag fabrik i Galicien
I nordvästra Spanien , och ger ju dom människorna där arbetstillfällen . Volvo med flera , även Kinesiska bilföretag bygger bilfabriker i låglöneländer i Östeuropa, och dom människorna där kan nog behöva dom arbetstillfällena och lite ekonomiskt uppsving . Men för Tyskarna kommer det nog bli ett stålbad . Annan nackdel är väl att Kina stärker sitt inflytande här . Men dom har oss nog i ett stadigt pung grepp , i och med deras dominans gällande elektrifiering som vi ju anammat .