Esse vill förtydliga 800V-kablaget och har även fått feedback om att kalla Teslas erbjudande för dåligt, kanske Mercedes gör det bättre helt enkelt? Det har kommit nya detaljer om kommande Volvo ES90 och Kia har släppt inte bara en utan två nyheter denna vecka. Dessutom är det slutet på året och flera erbjudanden dyker upp i flödena. Duon går igenom några av deras favoriter som hittats och kanske har Renault lyckats bäst?
Tack för ytterligare en intressant podd.
Vilken bomb ni släppte i slutet med Renault. Hur kunde jag ha missat den dealen.
Nu blir det till att kolla igenom era tester av scenic och ta en rejäl funderare för mig med alternativet leasing på en Renault scenic e-tech istället för som jag hade tänkt att vänta till slutet nästa år för ett köp av bil. hmmm, 2028 kanske ett köp är alldeles, alldeles underbart istället
Lite irriterad att min lokale skobeshandlare som jag pratat mycket med kring Renault höga leasingpriser m.m också hållit tyst. Får ringa honom och fråga om han har nåt erbjudande, så kanske munlädret kommer igång
MG5 för under 300 lakan, det lät förmånligt! Kommer man 400 km med en sådan (antagligen inte)? Var väldigt intresserad av denna tidigare och antar att utvecklingen sprungit ifrån den men för det priset skulle jag kunna kompromissa med räckvidd och krattiga infotainmentsystem! 7 års garanti lät ju Kia-bra!
Inte för att kritisera men båda dessa saker(dvs MG5 och Scenicen) var ju redan uppmärksammade i trådar här på forumet. Du @mattserl har ju till och med kommenterat i min tråd om bra privatleasingkampanjer under slutet av året
Bra kampanjer mot slutet av året
MG5 Sveriges billigaste elbil 299 900:-
Vidare tycker jag @Esse har helt rätt i att identifiera hur stor del av befolkningen som kan vara kandidater för elbil. Om man bor mitt i stan i lägenhet så har man andra fördelar som jag som bor på landet inte har. Ingen bygger bio eller restauranger där jag bor så då får kanske stadsbon vara utan elbil och laddning eller rent ut av helt utan bil och åka kollektivt.
Se där, jag måste skaffa glasögon. Nu har jag missat ditt och poddens blänkare
Inte ens i närheten…
380WLTP
20-25mil motorväg eller 30mil snålkörning får nog ses som ett bra resultat, på sommaren då.
Så att ha den som långfärdsbil på vinterns semesterresa till fjällen är nog uteslutet då den bara laddar 10-80% med 60kW i snitt.
En helt perfekt vardagsbil dock för de flesta som knappt lämnar kommunen och rullar de där 1000milen om året.
Och ett ypperligt tillfälle för de som har den typen av resmönster men som tycker elbilar är för jäkla dyra
Så marginellt sämre än min Soul då men den tog vi till fjällen, laddade nog inte ens 60 kW i kylan😄. Men kön till McDonalds var lång i Ludvika så det gjorde mindre.
Jag har en Zs, den har 60km mer WLTP men den har gått utmärkt till både norra Danmark landvägen, mellanmorge, Amsterdam och ett par vändor till och från Stockholm och Göteborg.
Laddar ungefär lika fort året runt. Har lite bekymmer i 25-30 minus att värma batteriet men annars så.
Just MG var en av de första tillverkarna som erbjöd manuell förvärmning av batteriet så där har jag i princip alltid laddat maxhastighet. Går ju åt en del förbrukning utan värmepump och förvärmning i många minus men det kanske man tycker är värt med tanke på priset
Har man behov kortare leasing på en bil med bra lastkapacitet så kanske det lite mindre kända SAIC märket maxus vara något.
Man kan t ex leasa maxus eunic 6 fullutrustad på 1 år för runt 5000kr/mån.
Vet inte om det är generellt erbjudande, men jag fick det från Skobes som bl a säljer maxus
Fundera på att hoppa någon av privatleasingerbjudanden som finns.
Renault Scénic eller Hyundai Ioniq 5, vilken av dessa skulle ni föredra?
Renault Scénic från 4999 kr eller 6.426kr (med First Edition-paket, dragkrok, vinterdäck 1500 mil)
Hyundai Ioniq 5 från 5 395 kr. Kan inte hitta vad det skulle kosta med 1500 mil och vinterdäck. och eventuellt dragkrok.
Men sen tycker jag Xpeng G6 känns väldigt spännande!
Finns från 5995 kr. 6500 med dragkrok, 1500 mil och försäkring.
Ioniq 5 vilken dag som helst.
Är det så alltså G6an mot Ioniq 5 då, går den före där också?
Skall provköra G6:an på riktigt i veckan, återkommer
Eftersom vi pratar om den gamla Ioniq 5 så tycker jag nog G6an tar hem det. Den nya Ioniq 5 som ännu inte lanserats i Sverige med den nya mjukvaran och större batteriet hade nog fått mig att titta mer åt det hållet men då skulle privatleasingpriset vara något annat. Min röst går till G6
Okej tack för input Jag hoppas kunna provköra den snart också.
Tack för en trevlig podd som vanligt. Men @Esse och @cgullin…
AC-laddare till höger och vänster för fjuttladdning i en timme eller något sådant som ni beskrev det, det är guld värt när man saknar laddbox hemma. Det var så jag klarade mina första år innan jag fick en box hemma.
Enligt devisen ABC (Always be Charging) så pluggade jag in varje gång jag kom i kontakt med en kontakt. Det kunde vara 20 minuter utanför Coop, 30 minuter på lunch eller 2 timmar när jag var på bio. Alla dessa duttladdningar gjorde det oundvikliga “nu måste jag åka iväg och ladda bilen”-laddningen mer avlägsen. Ibland gick det att skjuta på det i flera veckor.
Mitt tidigare jag hade älskat de där ensamma AC-laddarna som måste sättas upp till höger och vänster. Dessutom finns det alltid någon som bor granne med en sådan här plats, som kan låta bilen stå där i några timmar. Jag hade en period i Göteborg där jag nattparkerade hos grannen som råkade vara en affärslokal med fem AC-laddpunkter. Efter klockan 18 kostade parkeringen 5 kr/timme, och laddboxen startade man genom att swisha 25 kronor.
Jag tror inte att det kommer göra en större skillnad i elbilsboomen jämfört med om stolparna hade stått hemma på parkeringen istället
Och att man driver Sveriges största nyhetssajt om elbilar anser jag nog är den typen av entusiast som jag brukar nämna när jag pratar om folk som kör elbil men inte kan ladda hemma
Det var väl fel att ta mig som exempel, men okej, dessa laddstolparna till höger och vänster kommer ju kunna användas av alla, inte bara entuaister som saknar laddbox hemma.
Det kommer finnas laddboxar vid kyrkor, idrottsklubbar, biografer, teatrar, restauranger, klädaffärer… om man har åkt långväga för aktiviteten kan det vara direkt avgörande att kunna fjuttladda så att man slipper snabbladda på vägen hem. Där har vi ett argument för en del som inte kan tänka sig köra elbil “för att man måste stanna och snabbladda hela tiden”.
Ang ABC så har jag märkt en intressant händelse hos en matbutik som jag passerar i min pendling som har gratis laddning. Förut hade de fasta kablar och platserna var nästan alltid upptagna, för ett par månader sedan bytte de till boxar utan kabel och nu står det nästan aldrig någon där för ingen orkar plocka fram sin kabel för 3kw laddning i 10-30min.